Transport Tycoon Hell˘sziasztok mindenkinek! Ez itt a Transport Tycoon leĄr sa ‚l“ben. Itt, az elej‚n “szint‚n ‚s lovagiasan bevallom, hogy nem szeretem f”l”slegesen j ratni a sz mat/kezem, Ągy h t megpr˘b lom r”vidre fogni... Azonban figyelmeztetnem kell kedves olvas˘inkat, hogy aki net n elkapta volna az akkort jt elterjedt Railroad Tycoon-k˘rt, az most ne is pr˘b ljon v‚dekezni a tycoon.exe cs bĄt sa ellen, hiszen ha nekem nem sikerlt... B r, ha nincs n‚gy mega RAM ‚s legal bb 386DX - trelmesebbeknek SX - a g‚pben, akkor lehet, hogy m‚gis ellen tudtok  llni a kĄs‚rt‚snek. Kezdjk h t el... Amit ‚n el“sz”r l ttam, az a zene volt, m r csak az‚rt is, mert megel“zte a fantasztikusan egyszĄn– Microprose logo-t. 386-tulajoknak biztos r”m az ”r”mben, hogy a j t‚k 640x480/256 szĄnben fut, nem kĄm‚lve az ISA-s videok rty kat. A zene SB-n is kit–n“re sikeredett, de aki teheti, halgassa Gravison. Mire ezt elolvass tok, m r biztosan bej”n a f“men (trelmetlenek a space nyomkod s val id‚zhetik ezt el“ idejekor n). A f“men m”g”tt is "megy a j t‚k", illetve a dem˘. Itt h‚t eg‚sz ikont l thatunk. A New Game-t ‚s a Load Game-t rem‚lem nem kell kl”n magyar zatra el“terjeszteni (gy.k: Łj kezd‚se, ill. mentett j t‚k folytat sa). Ezek alatt hosszan elnyŁl˘ pontunk a Tutorial/Demonstration. Ezzel egy dem˘j t‚kot indĄthatunk el, ahol a g‚p lassan, k”vethet“ mozdulatokkal - kezd“k kedv‚‚rt - elkezd j tszani (Ezt ne n‚zz‚tek meg, mert akkor m r nem is kell elolvasnotok ezt a sok bet–t itt ni...). Ez alatt az 1 player ‚s a 2 players ikonnal n‚zhetnk farkasszemet. Az els“ nem probl‚ma, egyedl j tszunk, a m sodik ut n viszont egy m sik men k”vetkezik. Az itt l that˘ fels“ k‚t ikonnal m˘dunkban  ll k”z”lni a g‚ppel, hogy mely (COM1 vagy 2) soros portunkon ˘hajtjuk v rni haverunk g‚p‚nek jeleit, az als˘ sz‚lessel pedig l‚trehozhatjuk a kapcsolatot. Innent“l kezdve ak r az egyik, ak r a m sik csin l valamit, az mindk‚t g‚pen l tszani fog. M r ha egy ltal n kl”nb”zni fog a sebess‚g fogalma a nulla fogalm t˘l, mert az ‚n esetemben ez a k‚t dolog igencsak eggy‚ olvadt. De sebaj. L ssuk ink bb, mit rejteget sz munkra a f“men k”vetkez“, Game Options n‚vre hallgat˘ menpontja. Fentr“l lefele ”mlesztve sajtolom! A Town-, Station Names, illetve a Signs a v ros ‚s  llom snevek, ill. a jelz“cĄmk‚k (lsd: SimCity 2K) nev‚nek megjelen‚se(ON) ‚s megnemjelen‚se (OFF) k”z”tt v laszthatunk. Az Animation level (HIGH/LOW) a j t‚k hangulat n nem v ltoztat semmit, legfeljebb azoknak a hajsz lhasogat˘ 486DX2-66-osoknak ott fenn! Megjegyzem, nekem 386DX-em van. Vissza a t‚m ra, a HIGH-n l hull mzik a vĄz, a LOW-n l nem. A Buildings az ‚pletek anyag t hivatott be llĄtani, Łgy mint szil rd (SOLID) ‚s  ttetsz“ (TRANSPARENT). A Detail level megintcsak egy 486-os funkci˘. HIGH  llaptoban csinos kis kerĄt‚seket kapnak a sĄnek, meg csupa csicsa lesz minden, LOW-ban pedig norm lis kls“t k”lcs”n”zhetnk a t junknak. H ‚t aa k”vetkez“ pont nem tudom, mir“l sz˘lhat, mert itt nem l tszik semmi, csak az, hogy ON vagy OFF. Hogy v gjuk tov bb a sz“rsz lakat, a Road vehicles pontban azt szab lyozhatjuk, hogy a k”zŁti j rm–veink az Łt mely oldal n falj k a kilom‚tereket(‚s persze a benzint). DRIVE ON LEFT=angolos hidegv‚rrel k”zlekednek a balosan, ill. DRIVE ON RIGHT=eur˘pai m˘don jobbra tartanak. A valuta sem mindegy, hogy milyen (Currency opci˘), lehet FONT, DOLLAR, FRANK (csakis francia), MARKA ‚s JEN. A DOLLAR a font fel‚t ‚ri, a t”bbit nem n‚ztem, azt hiszem f”l”sleges ezzel sz***kodni. A t vols got (Distance Units) ‚s j rm–veink sebess‚g‚t kilom‚terben, illetve m‚rf”ldben (MILES) kaphatjuk meg. V‚gl, ‚s azt hiszem utols˘ sorban is be llĄthatjuk, hogy a v‚letlenszer–en gener lt vil gunk v rosai milyen neveket kapjanak (ENGLISH,EUROPEAN, AMERICAN). Ha az eur˘pait v lasztod, n‚zz szembe a t‚nnyel, hogy sajna n‚met neveket kapsz! Ez m r felh borĄt˘! Akik ezen felidegesedtek, k‚rjk, hagyj k ki a k”vetkez“ bekezd‚st (...mi, hogy ez nem j˘ rekl m?) K”vetkez“ pontunk is egy gigantikusnagy alment rejt mag ban. A fels“ sorban Easy, Medium, Hard ‚s Custom lehet“s‚gek k”z”tt v laszthatunk. Az easy a legk”nnyebb, ‚s a hard a legnehezebb fokozat, a lenti, a leĄr sban ezut n k”vetkez“ opci˘kat v laszt sunknak megfelel“en automatikusan be llĄtj k. M s a helyzet a negyedik gombbal. Aki tŁl b‚na, vagy net n ”nsanyargat˘, az itt  llĄthat be tetsz‚s‚nek megfelel“en k”nny–, vagy ‚ppen neh‚z j t‚ktulajdons gokat. Ezek a tulajdons gok j”nnek most (™MLESZTVE!); r”vidĄtek, ha nem haragszotok. A Max no. competitors-szal leend“ konkurrenseink sz m t szab lyozhatjuk 1-t“l 7-ig. Azt, hogy a konkurrenci val szembeni el“nynk milyen m‚rt‚k– legyen, azt a Competitor start time-mal tudjuk be llĄtani. Ez null t˘l (immediately=azonnal kapjuk az ellent) kilenc h˘napig terjed“ felfggesztett fegyh z-bnteKHMM..id“szak lehet. A v rosok (No. of towns) ‚s a gy rak sz ma (No. of industries) kev‚s, k”zepes ‚s sok lehet, Łgy, mint LOW, MEDIUM ‚s HIGH. A Max. Initial loan pontban azt hat rozhatjuk meg, hogy egyszerre legfeljebb mennyivel l˘ghatunk a banknak (100K-500K font), az Initial interest rate-tel pedig azt, hogy eleinte milyen kamatra vegyk fel a k”lcs”n”ket(2-6%). Az zemanyag rakat is tudjuk szab lyozni, alacsonyt˘l magasig (LOW, MEDIUM, HIGH). Soron k”vetkez“ pontban bebiztosĄthatjuk magunkat, hogy a konkurrencia nem fog fut˘t–zk‚nt terjedni (=‚pĄtkezni), felt‚ve, ha a Construction speed of competitors ‚rt‚k‚t VERY SLOW-ra  llĄtjuk. Lehet m‚g SLOW, MEDIUM, FAST ‚s VERY FAST. Nekem a FAST fokozat is gyorsnak t–nt, Łgyhogy maradtam a harmadikn l. Sikernk a j t‚kban bombabiztos lehet, ha csupa kret‚n ellenf‚llel szereljk fel magunkat! Erre val˘ az Intelligence of competitors pont. rt‚ke lehet LOW (=nagyonhlye), MEDIUM (=hlye) illetve HIGH (=nemisolyanhlye). Aki szeret gy”ny”rk”dni az ellenf‚l lerobbant j rg nyainak fstjeleiben-vagy aki nem szereti n‚zni a saj t tragacsainak fellegeit-, annak aj nlom a Vehicle breakdowns opci˘t. NONE-nal elkerlhetjk a j rm–vek k rosod s t, REDUCED ‚s NORMAL esetben azonban fst”l”gni fognak (NORMAL-n l gyakrabban). El“fordul, hogy egyesek el akarnak zar ndokolni valahova, term‚szetesen valahonnan, vagy srg“s csomagokat klden‚nek egym snak. Ilyenkor t”bbet lehet leakasztani r˘luk. Azt, hogy a hagyom nyos  r h nyszoros t fizess‚k, azt a Subsidy multiplier-n‚l  llĄthatjuk be m sf‚lszerest“l n‚gyszeresig. A Cost of construction opci˘ az ‚pĄtkez‚s  r t hivatott jelezni,  llĄthatjuk alacsonyra, k”zepesre, vagy magasra (LO, MED, HI). Nem l‚nyegtelen, hogy milyen t jon ‚pĄtkeznk. Terrain type r‚sszel ezen  llĄthatunk. SĄks giaknak VERY FLAT ‚s FLAT, magaslatot kedvel“knek HILLY ‚s MOUNTAINOUS val˘. Ut˘bbi k‚t v ltozatn l j˘, ha nem szĄvbajos a kedves j t‚kos, amikor egy eg‚sz hegyet kell leradĄrozni vasŁtk”zleked‚snk z”kken“mentess‚ge ‚rdek‚ben. A hegyeket-v”lgyeket teh t m r megrendszab lyoztuk, de a vizekkel m‚g nem foglalkoztunk. Gond egy sz l se, hiszen itt a Quantity of sea/lakes. Mint sok m s, ez is LOW, MEDIUM, HIGH lehet (kev‚s...sok). Kev‚sn‚l kev‚s lesz a vĄz, sokn l sok. A gazdas g  ll s t˘l fgg, hogy mennyien akarnak utazni, mennyi cuccot lehet/kell sz llĄtani. A gazdas g  ll s t az Economy pontban babr lhatjuk meg. Aki biztos, szil rd alapokra akar ‚pĄteni, az v lassza a STEADY-t, aki mer‚sz, az a bizonytalan (FLUCTUATING) gazdas gi helyzetben kezdjen. Ahogy m‚g egy programban sem, itt sem sikerlt t”k‚letes ar nyoss got l‚trehozni j rm– ‚s v ros, ill. j rm– ‚s j rm– k”z”tt (az‚rt m‚g mindig ez a proggy a legjobb). Hogy ezek a tŁlm‚retezett vonatok hol forduljanak meg, az  llom sokon is, vagy csak a sĄnp r v‚gezt‚n‚l, azt a Train reversing opci˘n l  llĄthatjuk Ązl‚snknek megfelel“re. AT END OF LINE AND AT STATIONS-n l az  llom sokon is megfordul, nem csak a p lya v‚g‚n‚l, a m sik lehet“s‚gn‚l csak a p lya v‚g‚n v ltoztat menetir nyt masiniszt nk. M r csak egy be llĄtand˘ kty maradt, m‚gpedig a Disasters. Ez a SimCity-k t”meg‚b“l gondolom m r ismer“s, a katasztr˘f k gyakoris g t szab lyozza a legelemibb m˘don. Legyenek, vagy ne legyenek (ON/OFF)? A be llĄtand˘kkal v‚geztnk, de ezen a panelon m‚g van egy ikon, ami a highscore list t mutatja meg neknk. Ez a Show highscore chart. Ahhoz, hogy erre felkerljnk, 1930-t˘l 2030-ig  llni kell a sarat. Az ‚n verzi˘mon m‚g t”k res ez a t bl zat, Łgyhogy hajthatok, h tha ‚n leszek az els“! Mivel a f“men ”sszes lehet“s‚g‚t kives‚ztk - a j t‚k kiv‚tel‚vel, v gjunk bele a g ma legnagyobb f j ba. A New Game ikon lenyom sa ut n 486-on r”gt”n, 386-on kicsit k‚s“bb bej”n a j t‚kk‚perny“. A t j hajsz lra olyan, mint a men alatti volt, csak ez v‚letlenszer–en lett fel‚pĄtve. Egy nagy t bla van balra fent, egy ficsŁr fejjel a sark ban. Aki nem j”tt volna r : azok vagyunk mi - kir lyi t”bbesben. A ficsŁr alatt pedig ott leledzik n‚gy Łj ikon-bar tunk. A klikkelend“k el“tt n‚zznk m‚g jobban k”rl! L thatunk m‚g egy csom˘ szuper adatot magunkr˘l. Inaugurated cĄmsz˘ mellet p‚ld ul azt, hogy mikor l‚ptnk be a j t‚kba (m rmint 1930-ban). A Colour scheme melletti kis buszocska, ennek szĄne utal arra, hogy az  ltalunk ‚pĄtett dolgok milyen szĄnjelz‚st kapnak. Gondolok itt a j rm–vekre, az  llom sok n‚vt bl ira, sĄneink mell‚ ‚pl“ kerĄt‚secsk‚re (csak HIGH DETAIL mellett) stb. Vehicles-n‚l l thatjuk j rm–veink sz m t, fajt jukt˘l (fentr“l:vasŁti-, k”zŁti-, l‚gi-, ‚s vĄzij rm–vek). Kit rgyalv n a kapott inform ci˘kat, l ssuk h t az ikonokat. New Face-szel Łj, m‚g undorĄt˘bb k‚peket gener lhatunk magunknak. M‚gpedig Łgy, hogy r klikkelnk. Ekkor megjelenik m‚g egy ablak, benne egy Łj p‚ld ny a ficsŁr-‚nnkb“l. Node nem csak ez van itt, hanem ”t Łj ikon is. Male ‚s Female d”nt arr˘l, hogy f‚rfi, vagy n“i pof t kapjunk, New Face ”sszedob neknk egy Łjat, v‚letlenszer–en pakolva: haj, sz j, szem, orr, homlok stb. f‚l‚ket. Ha tal ltunk "j˘t", OK-val elfogadhatjuk azt (Na, ez cool, ‚n m r egy ˘r ja lapozgatok, de m‚g mindig nem kezdhettem el a j t‚kot - CoVboy), ha csak rontottunk a helyzeten, haszn ljunk Cancel-t. Jobbra eggyel sz‚kel a Colour scheme ikon. Erre klikkelve Łj szĄnt v laszthatunk magunknak. Ne legynk m r non‚mek, adjunk nevet magunknak a Manager name-mel. Itt is OK/Cancel lehet“s‚gnk van kedvnkt“l fgg“en. Ha megadtuk nevnket, akkor a g‚p automatikusan r˘lunk nevezi el a c‚get. Ha ezen v ltoztatni akarunk v lasszuk a Company name-t, ‚s v ltoztassuk meg! Ha m‚g nem lenne negyedfejnk, Build HQ-val ‚pĄthetnk, ha m r van, gy”ny”rk”dhetnk benne az ugyanott elhelyezked“ View HQ ikonnal. Ezzel ki is merĄtettk e –rlap (tov bbiakban n‚vjegyk rtya, ha esik r˘la sz˘) lehet“s‚geit. Z rjuk is be az ablakot a bal fels“ sarokban lev“ X-szel. Ez a lehet“s‚gnk minden megjelen“ ablakn l meg lesz a j t‚k folyam n. Ha most k”rln‚znk a mensoron (m r ha ezt eddig ‚szrevettk), soksok dolgot l thatunk rajta. Ezekr“l olvashattok most. Balra l tunk egy sz‚lesebb t bl t az aktu lis d tummal, ‚s a "k‚szp‚nzk‚szletnkkel". Ha az ett“l jobbra l‚v“ Pause ikon be van nyomva, a d tum napra pontosan jelez, a j t‚k k”zben azonban csak a h˘napok mŁl s t ‚szlelhetjk. A harmadik ikon m r egy ment takar, erre utal is a kis lemezke rajza. A menket csak az eg‚r (bal)gombj nak nyomvatart s val tudjuk nyitva tartani. Egyszeri r”vid megnyom ssal  ltal ban a legfels“ menpont aktiviz l˘dik. Sz˘val az els“ men  ll egy SAVE GAME pontb˘l, ahol a t”lt‚ssel azonos m˘don lehet menteni. Az  ll sokat  t lehet nevezni, f”ll lehet Ąrni. Az ABANDON GAME ponttal seperc alatt a f“menben tal lhatjuk magunkat. EzenkĄvl m r csak a kil‚p‚s maradt (QUIT TO DOS). A programb˘l reboot-f‚le megold sok mell“z‚s‚vel csak innen lehet kil‚pni. Ett“l jobbra egy  llom s k‚pe virĄt. Ha ezt a ment megnyitjuk, pontokk‚nt a m r l‚tez“ t rsas gok neveit l thatjuk. Ilyennel m‚g tal lkozunk majd. Ebben a menben a kiv lasztott c‚g  llom sainak jegyz‚k‚t kapjuk meg ABC-sorrendben. Az  llom snevek mellett rajzzal  br zolva, hogy milyen sz llĄt˘j rm–vek k”zlekednek ott, ‚s a v rakoz˘  ruk neveinek r”vidĄt‚sei, alattuk a mennyis‚get jelz“ s v. Az ir nyt–s, a negyedik ikonb˘l nyĄl˘ men segĄt a nagyvil gban val˘ t j‚koz˘d sban. A legfels“ menpont a t‚rk‚p. Ez egy eg‚sz j˘l kivitelezett t”bbfunkci˘s tematikus t‚rk‚p. A nagyĄtva l tott k‚perny“t vil gos keret jelzi, ennek egyetlen fogyat‚koss ga, hogy el‚g lassan frissĄt, ha net n "m shova menn‚nk" a t‚rk‚pen. Az ablak jobb fels“ sark ban l‚v“ kapcsol˘gomb segĄts‚g‚val az ablak m‚ret‚t szab lyozhatjuk. A hat funkci˘ k”zl az ablakon elhelyezett ikonokkal v logathatunk. A dombos ikon a domborzati t‚rk‚pet, a mozdonyos a j rm–veket mutatja kiemelve, a fst”lg“ k‚m‚ny a gy rakra helyezi a hangsŁlyt. A sĄnessel tudjuk kiemelni az utakat-vasutakat (l‚gifolyos˘kat ‚s tengeri r”pp ly kat sajnos nem). A f s ikon a n”v‚nyzetet (=f k) mutatja, az utols˘, a cilinderes pofa pedig a v llalatok szĄneivel kiemeli az azok tulajdon ban l‚v“ l‚tesĄtm‚nyeket. A jelmagyar zat mindig a t‚rk‚p alj n helyezkedik el, funkci˘nk‚nt v ltozik. E men k”vetkez“ pontja a TOWN DIRECTORY, amely segĄt a kl”nb”z“ v rosok gyors megtal l s ban. A v rosok nevei ABC-sorba vannak rendezve, scrollbar haszn lhat˘. A v ros nev‚re klikkelve azonnal ottermnk. A j t‚k elej‚n emlĄtettem az akci˘s sz llĄt si lehet“s‚geket. Ebben a menben is tal lhat˘ egy SUBSIDIES pont, itt az ‚ppen aktu lis aj nlatok list ja megfigyelhet“, vil gos z r˘jelben a d tum, amikor ‚rv‚nytelenn‚ v lik, alattuk egy bekezd‚ssel pedig a jelenleg aktĄv, kiakn  z s alatt  ll˘ lehet“s‚gek list ja, a p ly zatot elnyert v llalat nev‚vel ‚s a d tummal. (Megjegyezn‚m, hogy a v rosok nev‚re clickelve a t‚rk‚p odav lt, ‚s ez nem csak itt, hanem a megjelen“ Łjs gcikkben is haszn lhat˘) A k”vetkez“, p‚nzkupaccal szign lt men gyakorlatilag megegyezik a Railroad Tycoon-beli kiegyenlĄtett leped“vel, a Balace Sheet-tel, csak ez valamivel r‚szletesebb inform ci˘val szolg l az ‚rdekl“d“knek. Ez a men is olyan, ahol csak a megalakult t rsas gok nevei l that˘k, a konkurrencia p‚nzgyi sorsvonal nak Łtj t is nyomon k”vethetjk. A most k”vetkez“ adatok mindig bev‚telt jelentenek, Łgyhogy t”bb helyen felvehet negatĄv ‚rt‚ket is. Construction mellett l that˘ ”sszeg jelenti a megfigyelt c‚g ‚pĄtkez‚sb“l befolyt p‚nz‚t. Ha pozitĄv el“jelet vesz fel, az azt jelenti, hogy nagyobb ‚rt‚kben bontottunk fel vasutat, mint amennyi‚rt Łj utak lettek lefektetve - itt megjegyezn‚m, hogy csak a vasŁt felbont s ‚rt kapunk p‚nzt. New vehicles mutatja azt az ”sszeget, ami Łj j rm–vek v s rl s n l cser‚lt gazd t. Ha nagyobb ‚rt‚kben adtunk el, mint amennyi‚rt v s roltunk, akkor pozitĄv. Train running cost mellet l thatjuk a vonataink zemeltet‚si k”lts‚geit. Ugyanez a helyzet a Road- , az Aircraft- ‚s a Ship running cost-n l is . A Train-,Road-, Aircraft-,Ship income a kl”nb”z“ k”zleked‚si eszk”z”kb“l sz rmaz˘ bev‚tel, m r ami a forgalmat illeti. Loan interest pontban figyelhetjk meg, hogy az aktu lis d tumon mennyi kamatot kellett fizetni. Az egy‚b fizet‚si k”telezetts‚geket pedig az Others pontban l thatjuk ”sszegezve. E sok adatot summ zzuk, ‚s megkapjuk azt, amit a Total cĄmsz˘ mellett l tnunk kell, m‚gpedig a tiszta profitot a tavalyi ‚v z r s hoz k‚pest. Ez neknk m‚g mindig nem el‚g, van neknk m‚g egyp r sz munk itten. Ugymint Bank balance, m sk‚ppen pedig k p‚. Ezalatt a Loan pontban a m‚g (m‚g?) megl‚v“ ad˘ss gunk. Ha net n megszoruln nk, az itt elp”ffeszked“ Borrow (10000 fontnak megfelel“ ”sszeg) ikonnal felvehetnk ‚rt‚k‚nek megfelel“ k‚szp‚nzt. Term‚szetesen az ezt megel“z“en be llĄtott keretek k”z”tt. Ha net n nagyon megszalad, a Repay-jel t”rlesztgethetnk a s pon. A k”vetkez“ ikonr˘l csak annyit, hogy ez az, amit Łj j t‚k kezd‚sekor el“sz”r megmutat mag b˘l a proggy. Itt is minden j t‚kban l‚v“ c‚g n‚vjegy‚t lek‚rhetjk, s feledhetjk zleti gondjainkat, mik”zben a g‚p  ltal ir nyĄtott fick˘k/mam k gn˘m pof in r”h”gnk (M‚giscsak j˘ valamire ez a random...). Ezut n egy grafikont  br zol˘ piktogrammal n‚zhetnk farkasszemet. Szeretitek a grafikonokat ‚s kimutat sokat, p rosĄtva a statisztik kkal? Ugye, hogy nem! n sem. Itt eltekinthetnk az eddig s‚m nak tartott t”k‚letes leĄr snak (Ugye, a zsenim!), ez tŁl is van t rgyalva. Innent“l kezdve gyorsulnak az esem‚nyek. L tunk n‚gy, a n‚gyfajta k”zleked‚si m˘dszert k‚pvisel“ j rm–t  br zol˘ ikont. Ezekre klikkelve - c‚genk‚nti bont sban - list t kapunk az egyes k”zleked‚si eszk”z”kr“l. A list ban l that˘ maga a j rm–, a sorsz ma, esetleg neve, ha adtunk neki, de err“l majd k‚s“bb. A g‚p k‚pe m”g”tt valahol ott van a kereskedelmi Łtvonalterve (mintha lenne m smilyen is!) ‚s lentebb a profit, z r˘jelben az aktu lis el“tti ‚vben termelt mani. A nagyĄt s-kicsinyĄt‚s ikonnak nem is adok Łj bekezd‚st, m–k”d‚se csak egyeseknek nem vil gos, azok meg meg is ‚rdemlik! ITT j”ve valami j t‚kszer– dolog! pĄt‚sre van kil t s! HujujŁŁ. Legal bbis erre utal az a sĄniz‚, Łtiz‚, viziz‚ ‚s rept‚riz‚. Balr˘l ”mlesztve sajtolva pedig: Ha megnyomkodjuk a sĄniz‚t, kij”n egy kicsiny ablak (Fortocska?). A fels“ n‚gy ikon a sĄnfektet‚s, ir nyt˘l fgg“en. Fontos! Ha fgg“leges sĄneket akarunk fektetni, akkor a rombusz alakŁ n‚gyzeteknek(!) azon fel‚re rak sĄnt, ahova klikkelnk, vĄzszintesn‚l ugyanez, csak nem bal ‚s jobboldalt, hanem fent-lent. Ha egy sĄnfajt ra nyomunk, akkor az nyom˘gombk‚nt besllyed ‚s lehet lerakni... Ha azonban lerak s ut n a lent kefv“ Remove-ra nyomunk, akkor az el“z“leg kiv lasztott sĄnfajt t szedjk f”l, nem Łgy mint a d˘zerol sn l (m sodik sor, balr˘l els“), ahol f‚lre‚rthetetlen a tot lis rombol˘ sz nd‚k. A Remove funkci˘ja minden ‚pĄtm‚nyn‚l ‚l, kev‚s kiv‚tellel. Ha haszn lata nem megengedett, le van maszkolva. A fel-le nyilakkal jelzett ikonok a domborzat m˘dosĄt s ban hivatottak segĄts‚gnkre sietni. A pontra klikkelve megemeli azt, vagy sllyeszti. Vigy zzunk a tengerekre, felt”lt‚sk ‚s b“vĄt‚sk sem olcs˘ mulats g, de ha m r tĄz milk˘ lesz a zsebben, nem kell egy p r hegyt“l/t˘t˘l a falnak menni. Evvel a kett“vel is, mint a d˘zerrel, minden ‚pĄt‚si ablakn l tal lkozunk majd. A harmadik sorban lehet dep˘t ‚pĄteni, innen indĄthatunk vonatokat, itt t”rt‚nik azok szervizel‚se is. N‚gyf‚le fekv‚sben, sĄnp ly t˘l fgg“en ‚pĄthetjk. A mellette lev“ szemaforral ‚rtelemszer–en l mp kat telepĄthetnk (Istenem, de sz‚p sz˘!), csak a t jon fut˘ h l˘zattal p rhuzamosan halad˘ sĄnekre. Dupla sz‚les ikonnal  br zolt k a hĄd‚pĄt‚st. Ez Łgy t”rt‚nik, hogy az egyik v‚gpontt˘l a m sikig hŁzzuk az egeret, nyomvatartott gombbal. Ha kijel”ltk a hĄd hely‚t, egy ablakban megjelennek kl”nf‚le sĄnfajt k, a nevkkel ‚s az  rukkal. Esetenk‚nt haszn lhat˘ a scrollbar. Az els“  llom sok meg‚pĄt‚se kellemes dolog hasznossal ”sszek”tve. Az Łj, megjelen“ ablakban fell a k‚tf‚le fekv‚s k”zl v laszthatunk, alant pedig a v g nyok sz m t ‚s hossz t  llĄthatjuk be. Catchment area ON/OFF  llĄtja, hogy jel”lje-e az ‚pĄtend“  llom s vonz sk”rzet‚t, vagy ne. Semmi ‚rtelme bekapcsolni, hiszen mik”zben a t jon mozgatjuk a mindig v ltoz˘ kurzort, folyamatosan Ąrja, hogy milyen  ru‚rt fizet majd, esetleg az‚rt ‚ri meg, mert l tjuk, hogy mi fog sz llĄt sra v rni. M r le is raktuk az  llom st, most az a baj, hogy egy nagy hegy  llja utunkat. Kicsit dr ga lenne az eg‚szet lebontani, ugye? T”bett ‚sszel, mint ‚sz n‚lkl, szeljk  t a f”ldet egy alagŁttal. Csak a leend“ bej ratra kell klikkelni, az ennek a tengerszint feletti magass gnak megfelel“en az els“ lehets‚ges kij ratot fogja tal lni. Ez sem olcs˘ j t‚k, f“leg, ha f‚ny‚vnyi alagutakat v junk. Vasutunk teh t megvan, folytassuk aszfalton. A sziszt‚ma azonos kisebb elt‚r‚sek azonban ad˘dnak. Itt van p‚l ul az Łt‚pĄt‚s. Csak k‚t ir nyban aszfaltozhatunk, a "h l˘zattal" p rhuzamosan. Eleinte lehet, hogy sokat fogtok t”k”lni azzal, hogy az utak ”ssze‚rjenek, de gyorsan bele lehet j”nni. A d˘zert kihagyjuk, a domborzat-m˘dosĄt˘kat Łgyszint‚n. A hĄd mellett itt is van dep˘, ez a vasŁti ‚plet betonverzi˘ja. A szemafort kihagyt k innen, de hĄd az van, m–k”d‚se nem v ltozott. Allom sn l itt nem mindegy, hogy milyen ‚pl. A v g nyokkal nem kell t”r“dni, de a tipussal igen. Ha BUS STATION tipust ‚pĄtnk, akkor oda csak szem‚lysz llĄt˘ aut˘buszok tehetik be a fut˘m–veiket, ha LORRY STATION-t ‚pĄtnk, akkor oda csak teheraut˘k mehetnek. A n‚gyf‚le fekv‚s itt is megvan m‚g, a befogad si terletet (CATCHMENT iz‚) is meg lehet jelenĄteni. Rem‚lem, az alagŁtr˘l ‚s a Remove-r˘l nem kell... A viziz‚ vĄzi mivolt ra csak k‚k szĄne utal, m s se, de az‚rt ez is valami. Itt m r nincs olyan sok minden, mert p‚el: ki akar tengeren alagutat Łsztatni. A szrke(?) plat˘ akar lenni a dokk. Egy ferde partszakaszra kell ‚pĄteni, ‚s legyen k”rl”tte el‚g hely. Az Łsz˘ h zik˘ a dep˘t jelk‚pezi, ezt is csak k‚t ir nyban lehet lefektetni. Funkci˘ja ugyanaz, mint sz razf”ldi testv‚reinek. A l‚gypiszkot a harmadikon b˘j nak kell ‚rtelmezni, c‚lja azt hiszem a haj˘r˘l-haj˘ra pakol sz s ‚s tŁl nagy t vols gok eset‚n waypointk‚nt is szolg lhatnak. A haj˘ ugyanis ‚rz‚keny ketyere, igen k”nnyen elt‚ved. D˘zerf‚l‚kr“l egy sz˘t se. El‚rkeztnk h t kedvenc ‚s legjobban fizet“ m–fajomhoz, a repl‚shez. Sz–kre fogt k Microprose-‚k, itt m r nekik sem volt trelmk. A d˘zercuccokon kĄvl csak egy ikon van, a rept‚rikon. A felbukkan˘ kis ablakon a m‚retet (SMALL/LARGE) kell megadni, ‚s opcion lis a befogad si terlet megjelen‚se is. Eleinte csak kis repteret ‚pĄthetnk, Łgy az ”tvenes ‚vek k”rny‚k‚n, az els“ sug rhajt sŁ g‚p megjelen‚se ut n egy kicsivel j”het sz˘ba a nagy. Dep˘ a rept‚rhez nem kell, van be‚pĄtett hang r. M–k”d‚s‚r“l - ‚s a dep˘k‚r˘l - majd lesz sz˘. M r csak helyfoglal˘nak maradt h rom ikon. A f s az ‚ppen fatelepĄt‚sre haszn latos, nyolc f‚le n”v‚nyb“l v logathatunk. Aki a j t‚k zen‚ivel akar barmolni, annak ott van a Jazz jukebox. Itt lehet zene/effekt hanger“t v ltani, programozni a zenel d t stb. SC2000 m˘dra itt is ezerf‚le hĄrr“l kaphatunk inf˘t. Egyik-m sik fajt t, ami p‚ld ul minden harmadik m sodpercben megjelenik ‚s mindig ugyanazt mondja, r ad sul m r f‚l ‚vsz zada tudunk a dologr˘l, j˘l esne kikapcsizni ugye? H t erre val˘ a jobbr˘lm sodik ikon, ami a hĄrekr“l sz˘l. Az els“ ponttal az utols˘ hĄrt jelentethetjk meg Łjra, ha net n ism‚t l tni szeretn‚nk. F”l”sleges haszn lni, mert ha egy sz munkra fontos inform ci˘ megjelenik, akkor az vill mgyorsan el is t–nik. Ha vill mgyorsan elt–nik, akkor vill mgyorsan megjelenik ut na valami trivi lis dolog, m‚g miel“tt eme gyes kis menpontot haszn lhatn nk. A MESSAGE SETTINGS-sel megkĄm‚lhetjk magunkat a fentebb Ąrt dolgokt˘l, itt lehet kapcsolgatni, hogy milyen hĄr jelenjen meg ‚s milyen hĄr ne. Csak ON-okat ‚s OFF-okat kell nyomogatni. A fels“ kett“ az Łj  llom sokra ‚rkezett els“ j rmŁvekr“l Ąrnak, a mi ‚s konkurrenseink  llom sain. Az Accidents/Disasters a katasztr˘f kr˘l ‚s balesetekr“l sz˘l˘ hĄreket kapcsolja. A Company informations azt hiszem a c‚gr“l sz˘l˘ v ltoz sokat jelzi... Az Economy changes a gazdas gi ‚let v ltoz sait k”zli velnk, mĄg az Advice/Informations on... tan csokat osztogat ‚s sz˘l, ha valami van a g‚peinkkel (kezdenek korosodni). A fejl“d‚s sosem  ll meg, esetleg csigalassŁs ggal halad, l‚pteir“l pedig a New vehicles pontban kaphatunk hĄrt; ha ON-ra  llĄtjuk, minden Łjonnan fejlesztett masin r˘l az els“k k”z”tt kaphatunk felvil gosĄt st. A Changes of cargo acceptance bekapcsolt  llapot ban a proggy sz˘l, ha valahol m‚g egy Łj dolog‚rt fizetnek, illetve valami m s‚rt tov bb nem adnak ki p‚nzt. A Subsidies a srg“ss‚gi sz llĄt sokr˘l sz˘l, amik ugye el‚g j˘l j”vedelmeznek. A General information pedig  ltal nos inf˘t jelent szabadfordĄt sban. Hogy v‚gl is mi ez, arra a nagy hĄr”z”nben nem lesz k”nny– r j”nni - el is felejtettem, mi az. Az utols˘ men megfelel a Windows-cuccokban jobboldalt elhelyezked“ Help-f‚l‚knek, itt m r csak mell‚kes dolgok tal lhat˘ak. A legfels“, a QUERY LAND BLOCK nyom˘gombk‚nt m–k”dik, ha egyszer r klikkelnk, kurzorunk k‚rd“jeles lesz, s ahova a t jon klikkelnk, onnan inf˘t kapunk. Az inf˘t k‚pezik azok az adatok, amelyekb“l f‚ny derl a klikkentett terlet mivolt ra, tulajdonos ra, led˘zerol s nak  r ra, terleti hovatartoz s ra ‚s arra, hogy milyen  rut fogad el. Alant, a TRANSPARENT BUILDINGS pontn l - ami szint‚n nyom˘gombos funkci˘kat t”lt be -,  tl tsz˘v  tehet“ek az ‚pletek, ami j˘l j”n ebben a nem forgathat˘ vil gban. Ism‚telt r nyom sra Łjra anyagot kapnak az objektumok. A t”bbi pont m r csak csupa rizsa, mint GAME OPTIONS ‚s DIFFICULTY SETTINGS, amir“l a f“menn‚l m r sok-sok sz˘t ejtettnk. Igy hŁszezer bet–vel a h tunk m”g”tt illene valamit a j t‚k j tsz s r˘l is besz‚lni. Tudunk m r a menkr“l s pontjaikr˘l, tudunk ‚pĄteni ‚s bontani, de az Łj j rm–vekr“l m‚g csak annyit tudunk, hogy el lehet “ket indĄtani, meg Łtvonaltervet is lehet csin lni stb. Nos van a dep˘, Łgy  ltal nosan (vĄzi, f”ldi, sat”bbi). Ha a dep˘ ‚plet‚re - rept‚ren kicsit keresni kell klikkel‚ssel, de segĄthet, ha v‚gign‚zzk, hova is t”f”g be a g‚p - klikkelnk, egy s rg s ablak jelenik meg. Alul biztosan van egy New vehicles ikon - ami ha konkurrens dep˘ra klikkeltnk le van maszkolva - ‚s jobboldalt egy kuka, ami idegen dep˘n l szint‚n maszkolt. Lehet, hogy van m‚g m s is, tal n Rename; ezzel  tnevezni lehet az  llom st. A kuka a r”videbb dolog, azzal kezdem: megfogjuk a j rm–vet, r hŁzzuk a kuk ra, elengedjk, ‚s m r el is van adva. Ennyi az eg‚sz. A New vehiclesre klikkelve m‚g egy ablak nyĄlik j rm–vekkel megpakolva. VasŁtn l fell a mozdonyok, alul a vagonok. Az ablak als˘ r‚sz‚ben inf˘k, Łgy mint  r, ‚ves zemk”lts‚g, max kor, kapacit s stb. Legalul pedig, a Build vehicle-re klikkelve megvehetjk a kijel”lt valamit. Ha m r megvettnk annyit, amennyi tetszett, akkor z rjuk be az ablakot a szok sos X-szel a balfels“ben. Ekkor az el“z“ ablakon ott sorakoznak a j rm–vek. Ha vonatr˘l van sz˘, akkor az eg‚rrel hŁzhatjuk a vagonokat ‚s mozdonyokat, Ągy egyszerre t”bb szerelv‚nyt is kialakĄthatunk. Ha mag ra a j rm–re/mozdonyra klikkelnk, egy kicsi ablakot kapunk, amit mindig is kapni fogunk, ha a g‚pre nyomunk, ak r sz llĄt s k”zben is a j t‚kt‚rben, menkben, stb. Az ablak fejl‚c‚n a j rm– neve, eleinte csak sorsz ma l that˘. K”z‚pen foglal helyet a j rm– t vlati k‚pe, ha a dep˘ban van, akkor az ‚plet, ha mozog, akkor a k‚pen mindig k”z‚pen fog elhelyezkedni. Jobboldalt sok kicsi piktogram. Legfell van egy szem, amire klikkelve a t junkon r”gvest k”z‚pre pozĄcion l˘dik a kiv lasztott j rm–. A k‚t iksz egy nyĄllal az Łtvonalterv be llĄt s t teszi lehet“ve a k”vetkez“ m˘don: Klikkeljnk a megfelel“ sz mmal jelzett sorra (el“sz”r az els“re). Ekkor ez feh‚rre v ltozik. Ezut n az als˘ ikonok k”zl a Goto-ra, majd a c‚l llom st megkeresve (a j t‚kt‚rben) az ‚plet‚re. Ha ‚ppen t”r”lni akarunk egy waypointot, akkor a kijel”l‚s ut n a Delete-t nyomjuk meg. Van lehet“s‚g a maximalist k v gyainak kiel‚gĄt‚s‚re is: kijel”l‚s ut n Full load-dal a j rm– csak telepakolva folytatja Łtj t, telĄtett  llapot nak el‚rt‚ig v r. Ha egy  llom s csak a tranzitban j tszik szerepet, nem fizet az adott  ru‚rt, akkor a kijel”l‚s+Unload-dal megoldhat˘, hogy az oda befut˘ sz llĄt˘eszk”znk minden  ruj t - a nem fizet“ket is - lecuccolja. VasŁtn l hasznos a Non-stop opci˘, p‚ld ul srg“ss‚gi sz llĄt sn l. Ciki ugyanis, ha a kiindul˘ llom s ‚s a c‚l k”z”tt  rut cser‚l, mert akkor nem kapunk multimoney-t a fuvar‚rt. A Non-stoppal Inercityket csin lhatunk, melyek csak a megadott helyeken  llanak meg. Ez csak a vonatokn l aktu lis, hiszan a busz be se megy az  llom sra, ha nem kell, a p lyaudvar viszont (vas)Łtban van. A kicsi dep˘t  br zol˘ k‚pre nyomva a dep˘ba tudjuk kldeni a g‚pet szervĄzre (amit mag t˘l is csin l), vagy ha el akarjuk adni, mert azt is csak ott lehet. A feh‚r papirusz  ltal nos inform ci˘kat ad neknk, bele‚rtve a g‚p kor t, ez- ‚s el“z“ ‚vi profitj t, ”sszsŁly t (rakom nnyal), maxim lis sebess‚g‚t, megbĄzhat˘s g t stb. Az als˘ ikonokkal tipust, kapacit st stb-t mutat m‚g neknk, de a l‚nyeg a kicsi nyilacsk kon van. Azzal lehet  llĄtani a k‚t szervĄz k”z”tti id“szak hossz t tĄznaponk‚nt. Ezt c‚lszer– a j t‚k neh‚zs‚g‚n‚l a j rm–vek lerobban s nak gyakoris ga ert‚kn‚l megadottaknak szerint lehet“leg alacsony ‚rt‚ken hagyni (40-70 nap). Jobb fels“ sarokban Name ikonnal nevet adhatunk/ tnevezhetnk j rm–veket, de k‚t ugyanolyan nev– g‚p nem lehet. 386-on jobb, ha Paus lunk erre az id“re, mert ha megy a j t‚k, akkor  tlagban minden hatszortĄzahuszonharmadikonodik let”tt karaktert fogja kiĄrni, ami el‚g k‚nyelmetlen dolog. Ha ezt is elint‚ztk, mehet is a masina, a mad rt vlat alatti hosszŁ ikonra klikkelve, vagy, ha a dep˘ban  ll a g‚p ‚s ez az ablak le van z rva, akkor a dep˘ablakban a j rm– el“tti kis z szl˘ra klikkelve indul illetve  ll meg. Igy egyre bentebb haladva a Transtycon rejtelmeiben egyre nehezebben akad olyan dolog, amit csakŁgy fejb“l el“ tudn‚k id‚zni. Ja, hogy mit sz llĄtsunk! Az elej‚n persze jobban fizet az ipar, amir“l nemsok ra nagyon sok sz˘ esik, de mindenk‚ppen a szem‚lysz llĄt sra kell alapozni, mert a b ny k biztosan kifogynak egyszer. Ha ipari zemre klikkelnk, legyen az b rmi, egy vil gos ablakban kapunk r˘la egy fot˘t ‚s n‚mi inf˘t (maxim lis, mŁlt havi termel‚s). A Location-nal pedig odadob minket az ‚plethez. Ha m r iparn l tartunk, j”jjenek az ipar gak: HONNAN?MIT?HOVA?TERMKCoal minecoal(sz‚n)Power station -Iron Ore mineiron ore(‚rc)Steel millsteelSteel millsteel