H t m‚gis visszat‚rtnk az UFO - THE UNKNOWN ENEMYhez, ugyanis meg‚rdemli az alaposabb vizsg latot. Lehet“leg mindenre ki szeretn‚nk t‚rni, az indul st˘l kezdve az ‚rkez‚sig. A m r DADA  ltal emlĄtett bug megold s t m‚gegyszer megemlĄtjk, mert fontos! Ha azt vesszk ‚szre, hogy miut n lesz lltunk az ellenf‚l b zis ra, nem nagyon akar beindulni a csatar‚sz, akkor a hiba az ”n k‚szl‚k‚ben van. Nyomhatunk p rszor ENTER-t, ‚s ennek hat s ra kiĄrja, hogy CAN'T FIT Y AXIS, ezut n az‚rt elindul a csatar‚sz,  m n‚h ny szoba teljesen el lesz mos˘dva. Ilyenkor kell a m r emlĄtett UFO:MAPS k”nyvt rbeli UBASE_10.MAP-et UBASE_07.MAP-rw r m solni. Egy m sik, hasonl˘ hiba is el“j”tt neknk, aminek a megold s t ink bb nem Ąrjuk le, ugyanis nem val˘szĄn–, hogy valakit is ‚rdekelne. Ez a bug a mi b zisunk megt mad s n l l‚p fel, de nem mindig, ‚s az a hat sa, hogy mindenf‚le harc n‚lkl az ellenf‚l otthagyja a r g˘it a b zison, mi meg megkapjuk a maxim lis pontot, pedig az eg‚r fle botj t se mozdĄtottuk. Kellemes. A leĄr s term‚szetesen az angol nyelv– r‚szr“l k‚szlt, a t”bbi, kev‚sb‚ emberi kommunik ci˘s eszk”z”k eset‚n csak a parancsok neve m s, a helyzetk nem. Legel“sz”r a neh‚zs‚gi fokozat kiv laszt sa t–nik a legnagyobb feladatnak, val˘j ban, ha jobban megn‚zzk, nem is olyan nagy dolog. Pr˘b ljuk ki a BEGINNER-t. Akik r ‚rnek, j tszhatnak a t”bbivel is, csakhogy a kl”nbs‚g nem tŁl jellegzetes, el“bb j”nnek pl. nehezebben sz‚tszedhet“ ellenfelek, t”bb ‚s jobb –rhaj˘juk van, el“bb kapj k fel a vizet ‚s t madj k le vele b zisainkat, stb. Megjegyz‚s: a leĄr s folyam n el“re l that˘lag ”ntudatlanul v ltogatjuk a repl“ ‚s (–r)haj˘ megnevez‚st, rem‚ljk senkit nem zavar (Nevezhett‚tek volna mindj rt Challenger-nek, vagy ak r Columbia-nak : CoVboy). Nemzetk”zileg Łgy hat roztak, l‚tre kell hozni egy Xcom nev– projectet, ami az ut˘bbi id“kben megjelent eg‚szs‚gre k ros f”ld”nkĄvlieket megfelel“en kezel‚sbe veszi. A fizet‚s is nemzetk”zileg t”rt‚nik, annak megfelel“en, hogy az adott orsz gban mennyi bajt tudtunk megel“zni, illetve nem sikerlt-e ezeknek a gonosz ufonaut knak  tejteni az alapj ban v‚ve j˘lelk– politikusokat, mindenf‚le technikai csod kat mutogatva nekik, Ągy megszntetve term‚szetes szimp ti jukat az Xcom-mal kapcsolatban. Ez maga ut n vonja azt is, hogy az adott orsz g ebb“l a projectb“l kisz ll, ami az egyik legnagyobb csap s lehet a j t‚k szempontj b˘l. V‚gs“ c‚lunk az idegen inv zi˘ teljes visszaver‚se, aminek m˘dj t is neknk kell kital lnunk. Az els“ b zis elhelyez‚s‚r“l annyit, hogy ez m‚g ingyenes, Ągy aj nlott a legdr g bb helyre rakni, azonkĄvl oda, ahol a legt”bb fizet“ orsz g van a k”rny‚ken. A megold s a j˘ ”reg Eur˘pa. Tov bbi neh‚zs‚get jelenthet, hogy nagyr‚szt az uf˘k felderĄt‚s n‚lkl Łszk lhatnak az ‚g viz‚ben, hiszen egy radar max. ”t sz zal‚knyi es‚llyel azonosĄt egy azonosĄthatatlan repl“ t rgyat. Szeg‚ny Xcom-nak milyen neh‚z dolga lenne, ha lakoss gi jelent‚s alapj n k‚ne minden lufit, hull˘csillagot ‚s felrobbant k v‚f“z“t ld”z“be vennie. A radar hat˘t vj nak megn”vel‚se nem a legjobb megold s, telepĄtsnk ink bb Łjabb b zisokat. Azt ugye nem is kell mondanunk, hogy ha a csapatszellem szempontj b˘l j˘t is tenne, az, ha az ”sszes lehets‚ges b zist egym s szomsz‚ds g ba tenn‚nk, uf˘zgat s szempontj b˘l m r kev‚sb‚. Egyel“re max. m‚g h rmat tudunk letenni, a k”vetkez“ n‚gyet csak akkor aj nljuk, ha ezek m r mind megfelel“en fel vannak szerelve ‚s p‚nznk is van r , ugyanis p r h˘napig el‚g alacsony szinten marad a bev ndorl si hull m ahhoz, hogy a nemzetk”zi st tuszunk megmaradjon. Mi az utols˘ h rom b zisra csak radarokat meg l‚gv‚delmet tettnk, illetve a legv‚g‚n p r hiperhull m-dek˘dert, m s ink bb csak p‚nzkidob snak lenne nevezhet“, tekintetbe v‚ve, hogy megfelel“ haj˘k birtok ban pillanatok alatt  tfedhetjk a t vols gokat. Indulunk k‚t INTERCEPTOR-ral, egy SKYRANGER-rel, 8 katon val, 10 tud˘ssal, m‚rn”kkel ‚s p r ‚plettel. A j t‚kban k‚tf‚le radar l‚tezik, r”vid-, ‚s hosszŁt vŁ (N lam az els“ a p‚nz mennyis‚ge, a m sodik meg a tartoz sok m‚rt‚ke : CoVboy). A kett“ nem helyettesĄthet“ egym ssal, hiszen a hosszŁt vŁ a szomsz‚d n‚ni tev‚kenys‚g‚t kev‚sb‚ tudja kikukkantani, mint a m sik, azonkĄvl t”bb radar sem  rt. A l tszat ellen‚re neknk v‚gig elegend“ volt egy-egy hosszŁt vŁ egy b zisra, ‚s Ągy tŁl sok helynkbe sem kerlt. Kezd‚skor aj nlott annyi tud˘st venni, amennyi a b zisba f‚r, majd j˘n‚h ny lak˘‚pletet, labort ‚pĄteni. Az els“ kutat si hull m v‚ge fel‚ k”zeledve kezdjnk el WORKSHOP-okat is termelgetni, majd p r m‚rn”k”t is alkalmazni. Amint minden l‚zercucc megvan, gy rtsunk p r adag pusk t, n‚h ny nehezebb l‚zerez“t, ‚s ha szks‚gesnek l tjuk, l‚zerv‚delmet is (b r a s–r– ‚s m s helyre menteget‚s ‚s az emlĄtett bug t”bbet haszn l ‚s kevesebbe kerl, mint a l‚zerv‚d“). Ne feledjk a l‚zer gazdas goss g t, ugyanis nem kell bele munĄci˘. N‚h ny HWP (HEAVY WEAPON PLATFORM : tankok, lebeg“tankok) ‚pĄt‚se is j˘l j”het az els“ p r kldet‚sben, de az  gyŁsat nyugodtan ki lehet hagyni. Ha van m r elegend“ l‚zerfegyvernk, azonnal szabaduljunk meg az ”sszes pusk t˘l ‚s pisztolyt˘l, l“szerrel egytt. Rak‚tavet“re ‚s esetleg CANNON-ra m‚g szks‚g lehet. K‚szen is  llunk az els“ taktikai csat ra. El“tte azonban elemezzk az itteni menket. Osszuk k‚t r‚szre a k‚perny“t, a baloldali, amin a F”ld virul (aki esetleg nem ismerte volna fel, annak elmondjuk, hogy a program k‚szĄt“i szerint a F”ld se nem lapos, se nem sarl˘ alakŁ, s“t, m‚g az gi Tehenek ‚s az gi Tehen‚sz l‚t‚t is tagadj k). Itt jobb eg‚rgombbal forgathatjuk az eg‚szet, a bal szemnkkel meg a jobb szemnket. H‚tf‚le jelet kl”nb”ztetnk meg a felszĄnen: k‚k n‚gyzet: saj t b zis s rga p”tty: saj t haj˘ vil goslila n‚gyzet: f”ld”nkĄvliek b zisa piros p”tty: idegenek haj˘ja, repl z”ld kereszt: idegen haj˘, landolt narancs kereszt:  ltalunk megadott WAYPOINT (ir nypont, hova menjen a haj˘nk) narancs kereszt: TERROR SITE, azaz ‚ppen b ntalmazz k az idegenek a lakoss got piros t‚glalapban feh‚rrel teli k”r, benne fekete kereszt furcsa oldalir nyŁ kin”v‚sekkel: Microprose f“hadisz ll s. A bal gombbal ezeket jel”lhetjk ki, Ągy tov bbi inform ci˘kat tudva meg fel“lk. Ha esetleg az eg‚r mutat˘ja k”zel‚ben t”bb lehets‚ges c‚l is volt, akkor term‚szetesen v logathatunk. Ellenfelnk b zisair˘l, WAYPOINT-okr˘l ‚s TERROR SITE-okr˘l csak a nevet ‚s a sz mot kapjuk meg, a t”bbi eset‚ben m s ‚rdekes inf˘t is (ugye neh‚z volt nem ‚szrevenni, hogy eg‚sz K”z‚p-Eur˘p b˘l csak Budapestet Ąrja ki? rthet“, mert az‚rt Berlin ut n itt a legn‚pesebb, m‚gis, ink bb vigasztal a Syndicate sz”rny–s‚gei ut n, ahol szeretett Hung ri nk fel volt osztva Csehszlov kia ‚s Rom nia k”z”tt). UFO:Abban az esetben, ha van hiperhull m-dek˘dernk, mindent, ha nincs, csak az els“ n‚gy adatot kapjuk meg: SIZE: M‚rete. Ett“l fgg, hogy mennyire vesz‚lyes ellenf‚l, ‚s valamennyire funkci˘j t is befoly solja. Lehet nagyon kicsi (VERY SMALL, 3 m‚teres klasszikus cs‚szealj), kicsi (SMALL, 9 m), k”zepes (MEDIUM, 16 m‚teres, egyszintes), nagy ‚s nagyon nagy (VERY LARGE, 30 m‚ter ‚s 3 szint). ALTITUDE: Magass g, ha GROUND, akkor a f”ld”n fekszik. HEADING: Merre megy, ‚gt jaknak megfelel“en. Ha ld”z“be akarjuk venni, nagyon fontos. SPEED: Sebess‚g, a HEADING-gel egytt fontos inform ci˘kat tartalmaz. CRAFT TYPE: Lehet felderĄt“ (SCOUT) ‚s csatahaj˘ (BATTLESHIP). Neknk csatahaj˘ csak nagyon nagy m‚retben j”tt, a felderĄt“nek volt kicsi, k”zepes ‚s nagy v ltozata is. RACE: Milyen faj van a fed‚lzeten. Fontos lehet, ha m r ‚ppen ki akarjuk kutatni a pszionik t. MISSION: Mi a feladata. A csatahaj˘knak csak RETALIATION szokott lenni, azaz megt madj k b zisainkat, a felderĄt“knek HARVEST (ekkor elemelnek p r embert, marh t vagy amit Ązletesnek l tnak), RESEARCH (kutat s), BASE (igyekeznek a saj t b zisukra, nem  rt k”vetni, mert lesz ll˘hely‚nek k”zel‚ben r lelhetnk b–nbarlangjukra), SUPPLY (ut np˘tl st visznek), INFILTRATION (kekeckednek a k”rny‚ken), ABDUCTION (idegen foglyok kisz”ktet‚se b zisunkr˘l), TERROR (hamarosan lesz egy Łj TERROR SITE). ZONE: Hova is sz˘l a jegyk. B zisunk: Ugyanaz j”n el“, mint az INTERCEPTION menn‚l, de csak azok k”zl a haj˘k k”zl v logathatunk, amiknek a b zisa az ‚ppen kiv lasztott. A CRAFT STATUS a repl“:–rhaj˘ k‚szenl‚ti  llapot t mutatja: READY eset‚ben indĄthatjuk csak elfog sra, REFUELLING (tankol s), REARMING (fegyverzet Łjrat”lt‚se), REPAIRING (javĄt s) visszajelz‚se eset‚n csak hosszabb-r”videbb id“ mŁlva. A javĄt s  ltal ban a hosszabb, a t”bbi a r”videbb. BASE mellett a hang rj nak hely‚t mutatja meg, a WEAPONS-CREW-HWP-n‚l pedig perjelek ut n a repl“ fegyverzet‚nek sz m t-leg‚nys‚g‚t-csapatsegĄt“ tankokat Ąrja ki. Haj˘nk: A n‚v alatt a STATUS, azaz mit is csin l ‚ppen. INTERCEPTING: šld”z egy uf˘t. RETURNING TO BASE: Megy vissza a b zisunkra. PATROLLING: Egy helyszĄn k”rl r”pk”d, Ągy lehet felfedezni az ellens‚ges b zisokat is. DESTINATION: Az ut na megadott c‚lpontra tart, ami lehet egy WAYPOINT, egy idegen b zis, egy lesz llt-lezuhant idegen haj˘ vagy egy TERROR SITE. Ha WAYPOINT ‚s oda‚r, azonnal beugrik egy men, hogy “rk”dj”n-e ott, vagy ink bb menjen haza. A SPEED ‚s MAX SPEED akkor nem ugyanaz, ha ‚ppen “rj ratozik, lesz ll shoz k‚szl vagy a k”vetend“ uf˘ el‚g lassŁ. Ha a FUEL 0 sz zal‚kot mutat ‚s a haj˘ m‚g messze van a b zist˘l, nem kell megijedni, ez pont annyit naft t jelent, amennyi a visszat‚r‚shez m‚g kell. A DAMAGE a haj˘ s‚rlts‚g‚nek fok t fejezi ki, a WEAPON felirat(ok) alatt (ha van) fegyvereinek fajt j t, ‚s a l“szer mennyis‚g‚t. Legalul a SELECT NEW TARGET-tel v laszthatunk neki Łj c‚lpontot. A jobb oldalon legfell a b zisokn l m r ismertetett INTERCEPTION, csakhogy innen az ”sszes haj˘t el lehet indĄtani, b zist˘l fggetlenl. A BASES men messze a legkiterjedtebb, p r sorral t”bbet kell r sz nnunk. Baloldalt megjelenik az ‚ppen kiv lasztott b zisunk, ami egy 6x6 mez“b“l  ll˘ t‚r. Itt lehet megn‚zni, hogy milyen ‚pletekb“l  ll, milyenek vannak ‚pĄt‚s alatt. Az ‚plet nev‚t a jobb fels“ sarokban Ąrja ki a g‚p, funkci˘jukat meg mi Ąrjuk le p r sorral al bb. Ha bal gombbal r juk clickelnk, ‚s az ‚plet nincs haszn latban, valamint nem izol l el r‚szeket az ACCES LIFT-t“l, sz‚tszerelhetjk. Fontos figyelni arra, hogy a program csak m r megl‚v“ ‚pletek mell‚ enged Łjabbakat ‚pĄteni, ‚s minden ‚pletnek valamilyen m˘don kapcsolatban kell  llnia a m r emlĄtett k”zponti lifttel. A k”vetkez“ fajta ‚pletekkel tal lkozhatunk: ACCES LIFT: A legfontosabb, k”zponti ‚plet, amit minden b zison legel“sz”r kell letenni. A k‚s“bbiekben m s szerepe nem lesz. LAB., WORKSHOP, PSIONIC LAB.: Ezek az ‚pletek biztosĄtanak helyet a tud˘soknak kutat shoz, m‚rn”k”knek a kikutatott eszk”z”k megalkot s hoz ‚s a katon k pszionikai betanĄt s hoz. A PSIONIC LAB-on kĄvl amelyik tizet, mindegyik ”tven helyet biztosĄt, persze azt figyelembe kell venni, hogy a WORKSHOP-okban el‚g tekint‚lyes helyig‚nye lehet a meg‚pĄtend“ t rgyaknak is. Mindegyik el‚g lassan ‚pl meg, j˘ el“re gondoskodjunk r˘luk. V‚delmek: A DEFENCES ‚s a k‚t SHIELD tartozik ide. Mindegyik bizonyos v‚delmet nyŁjt az idegenek b zisainkra ir nyult t mad sai ellen. Ha valaki szereti a rizik˘t, mindegyiket megsp˘rolhatja, de az‚rt a bugban nem lehet mindig bĄzni, hiszen ha minden esetben el“j”nne, Micropros‚k r‚g kijavĄtott k volna. A DEFENCES-eknek t”bb fajt ja van, hat‚konys gi sorrendben: rak‚ta (MISS) l‚zer, plazma ‚s fŁzi˘bomb s (FUSION BOMB). Nemcsak tal lati es‚lyk n”vekszik, de a m‚g terĄt‚kre kerl“ v‚delmi ‚rt‚k is. Rizik˘s dolog azonnal lebontani az eg‚sz v‚delmi rendszert, ha valami Łjat tal ltak ki okos kopony ink, mert kiv‚tel n‚lkl hosszŁ id“be telik egy v‚d“rendszer meg‚pĄt‚se. GRAV SHIELD-et ha tehetjk, ‚pĄtsnk vesz‚lyeztetett b zisaink k”zel‚be, mivel megdupl zz k a v‚delmi rendszerek hat‚konys g t, ‚s k‚tszer l“hetnk a t mad˘ uf˘ra, miel“tt lesz llna (felt‚ve, hogy id“k”zben nem pusztĄtottuk el). A MIND SHIELD haszn lat val a t mad sok gyakoris g t cs”kkentjk, ugyanis az idegenek b zisainkat az emberi agyhull mok alapj n k”vetik nyomon. Ez persze Łgy lenne ‚sszer–, ha minden ezut n ‚pĄtend“ ‚s m‚g fel nem fedezett b zisunkra rakn nk egy ilyet. Rakt rak: GENERAL STORE, LIVING QUARTER, ALIEN CONTAINMENT, HANGAR. Sz mos GENERAL STORE ‚pĄt‚s‚re lehet m‚g szks‚g, de szerencs‚re r”pke tĄz nap alatt ‚pĄthetnk egy Łjat. N‚zzk meg a m r megl‚v“ rakt rjainkat, ‚s ha mindegyikre azt Ąrja ki, hogy FACILITY IN USE, ideje lenne egy Łjat ‚pĄteni, sok k‚nyelmetlens‚g elkerl‚se v‚gett (sz llĄt sok, csapatfelszerel‚s, elad sok lehetetlenn‚ t‚tele). A m sik gyakori elem a LIVING QUARTER lesz, hiszen erre minden katon nak, tud˘snak, m‚rn”knek szks‚ge van. Egy ilyenbe ”tven figura f‚r be. Az ALIEN CONTAINMENT az a hely, ahol az ‚lve elfogott ufonaut k kerlnek, k‚s“bbi kihallgat s:kutat s c‚lj b˘l. Egy ilyenbe tĄz is elf‚r, teh t az eg‚sz j t‚kban el‚g lesz egy is, de azt tegyk egy jobban v‚dett b zisba, mert az ALIEN ABDUCTION kldet‚seket is nekik kell visszaverni”k. A HANGAR pedig haj˘ink t rol si helye, ‚s a haj˘kat m‚g GENERAL STORE-okba se lehet rakni, teh t ha akarunk egy Łjat b‚relni:‚pĄteni, kell egy res hang r. Sajnos a t”bbit“l elt‚r“en n‚gy mez“t is elfoglal. FelderĄt‚s: SMALL ‚s LARGE RADAR, HYPER-WAVE DECODER. A radarokr˘l m r az indul si helyzetn‚l besz‚ltnk. A hiperhull m-dek˘der segĄts‚g‚vel az adott b zis radarjai  ltal ‚szrevett uf˘kr˘l teljes, nyolcpontos inform ci˘t kapunk, amit m r szint‚n leĄrtunk. Az ‚pĄt‚si terlett“l jobbra, a jelenlegi p‚nznk alatt van a lehets‚ges nyolc b zisunk t‚rk‚pe. Itt v ltogathatunk k”ztk, ‚s innen is l thatjuk, hogy az ottani ‚pĄtkez‚sek mennyire el“rehaladott  llapotban vannak (a piros kocka ‚pĄtkez‚st mutat). BUILD NEW BASE-zel d”ntnk Łgy, hogy m‚g egy b zist l‚trehozunk, felt‚ve, hogy m‚g nem l‚ptk tŁl a nyolcas limitet. Meg kell adni a helyszĄnt, ‚s ki kell fizetni a helyszĄnt“l fgg“ dĄjat. A legolcs˘bb D‚l-Afrika, ahova csak $550.000-t kell inveszt lnunk, a legdr g bb pedig Eur˘pa, az egymilli˘s dĄj val. BASE INFO MENš A BASE INFO menpont b zisaink fontos adatait k”zli, igaz, neknk csak j˘val a j t‚k v‚gigj tsz sa ut n jutott esznkbe, hogy ezt m‚g nem is ismerjk. A PERSONNEL sor alatt munka n‚lkl  ll˘: ”sszes katon ink, tud˘saink, m‚rn”keink sz m t tudhatjuk meg, alatta a SPACE-n‚l a haszn latban l‚v“: kihaszn latlan helyeket emberek, rakt rak, hang rak, laborok ‚s WORKSHOP-ok tekintet‚ben. Ez alatt v‚delmnk er“ss‚g‚t pontozza, majd jelz‚si k‚pess‚geinket hosszŁ-, r”vidt vra ‚s hiperhull m dek˘derre hangszerelve. A k‚p legalj n, a monitor tokja f”l”tt, a TRANSFERS-ben sz llĄt s alatt  ll˘ dolgaink, STORES-ben a rakt rakban t rolt cuccaink vannak, a MONTHLY COST-ban pedig a b zis fenntart si k”lts‚ge, a szem‚lyzet fizet‚se (legdr g bbak a profok, legolcs˘bbak a katon k) ‚s az esetleges g‚pb‚rleti dĄj (csak SKYRANGER vagy INTERCEPTOR-okn l, a t”bbi az teljesen egyedl a mienk) havi ”sszeg‚t veti latba bev‚telnkkel. A SOLDIERS r‚szben zsoldosainkkal ismerkedhetnk meg, nevket, rangjukat ‚s azt Ąrja ki, hogy melyik g‚phez vannak beosztva. Ha r juk clickelnk, el“ugrik a tulajdons gaikat firtat˘ men, aminek fontoss ga a csat kban kerl el“t‚rbe. Ak r m s nevet is adhatunk nekik, ha ez nem tetszene, csak r  kell kattannunk arra a nagy, nevket jelz“ t‚glalapra. A tulajdons gokon kĄvl a fel”lt”tt p nc‚lj t ‚s katonai p lyafut s t is megszeml‚lhetjk. Ez mag ban foglalja, hogy h ny ET-t ”lt meg ‚s h ny kldet‚sben vett r‚szt. Egy‚bk‚nt ha valamelyik csat ban megs‚rlt, de nem volt ideje meghalni, mert pl. addigra a kldet‚snek v‚ge lett, ‚s vissza‚rtnk a b zisra, akkor gy˘gyul sa alatt nem lehet haj˘ra kldeni, WOUNDED jelz“ mellett vigyorog a betegszoba szŁnyogh l˘s ablak n keresztl. A tulajdons gok: TU: TURN UNITS, azaz mennyit tud mozogni egy k”r alatt. Az, hogy mennyit tud l“ni egy k”rben, ett“l kev‚sb‚ fgg, mert a fegyverek sebess‚g‚t sz zal‚kban m‚ri el“sz”r, teh t ha a TU-ja 120, a l‚zerpuska elst‚se a szok sos 13-15 helyett 30-ba fog kerlni. M‚gis, mozg s ‚s pszionika szempontj b˘l fontos, ugyanis a PSI-AMP mindenkin‚l 25 TU-ba kerl. ENERGY: A mozg s a felszerel‚s sŁly t˘l fgg“en el‚gg‚ kif raszthatja a katon t. Ha ez elfogy, nem tud a k”rben t”bbet l‚pni, hi ba van m‚g TU-ja. STIMULANT haszn lata a medi-kit-ben segĄthet ezen is. Egy l‚p‚s 2 energiaegys‚g. HEALTH: Ha elfogy, belepusztulunk. V‚gzetes sebek eset‚n k”r”nk‚nt fogyhat. A medi-kit HEALING funkci˘ja gy˘gyĄthatja. FATAL WOUNDS: Nem v‚gzetes, de j˘l c‚lzott l”v‚sek eredm‚nye lehet. Nem csak a HEALTH-t fogyasztja ell t s hi ny ban k”r”nk‚nt, hanem j˘p r m s k‚pess‚get is. Szint‚n a medi-kit HEALING mentheti meg a karaktert (haszn lat t l sd ott). BRAVERY: B tors g, ett“l fgg, hogy milyen k”nnyen esik kev‚sb‚ befoly solhat˘ lelki llapotba, milyen val˘szĄn–s‚ggel fog mor lja fogyni. Nulla mor l eset‚ben egy kis b tors g visszanyer‚s‚nek k‚pess‚g‚t is mutatja. Val˘szĄn–leg a pszionikus t mad sok legy–r‚s‚ben is ennek van szerepe a j t‚kban. MORALE: Fogyhat, ha sebz“dik a karakter, ha sok embernk hal meg. Ha 0, p nikba esik, azaz nem csin lhat semmit a k”rben. Minden l‚nynek ‚s embernek alapban 100. REACTIONS: Fontos, hogy ha a karakterrel Łgy fejeztk be a k”rt, hogy l“jj”n, ha megl t egy ellenfelet, el‚g j˘-e a reflexe a parancs teljesĄt‚s‚hez. Rosszabbik esetben teljesen mindegy, hogy hagytunk-e neki egy kis TU-t m‚g az “rk”d‚shez. FIRING ACC: C‚lz s pontoss ga, mag ‚rt besz‚l. Ennek kell sz zal‚k t venni a fegyver eset‚ben, ‚s ezt m‚g m˘dosĄtja a c‚lpont t vols ga, l that˘s ga is. THROWING ACC: HajĄt si pontoss g. STR: K‚zicsata eset‚n az t‚s m‚rt‚ke. Csak az elektromos k bĄt˘rŁdn l lesz szerepe, mert aki puszta k‚zzel neki ll cs‚pelni egy plazm val felfegyverzett ufonaut t, annak gratul lunk. Felt‚ve, hogy oda‚r, ‚s k”zben nem lyuggatja szit v . PSIONIC STR: A j t‚k v‚gefel‚ kikutathatjuk a pszionika harcban haszn lat t, ‚s ha p r katon t megfelel“en kik‚pznk, megjelenik ez a k‚t tulajdons g is. Hogy mi a kl”nbs‚g a STR ‚s SKILL k”z”tt, nem nagyon t–nt fel, mert PSI-AMP haszn lata eset‚n egyik sem fogyott, ‚s azt, hogy t mad s eset‚n melyiket haszn lja, nem nagyon lehet kiderĄteni. ARMOUR: T”bb fajt ja van, el“l, baloldalt, jobboldalt, h tul ‚s fell. M‚g a p nc‚l n‚lklieknek is van valamennyi v‚delme. EQUIP CRAFT El“sz”r egy m r ismertetett k‚p j”n el“, majd itt is megn‚zhetjk a felszerelt fegyvereket, az zemanyag mennyis‚g‚t, a s‚rl‚s m‚rt‚k‚t, ‚s az esetlegesen felpakolt leg‚nys‚get felszerel‚skkel ‚s HWP-jkkel egytt. A CREW-n l lehet zsoldosokat pakolni a g‚pekre, a SPACE AVAILABLE-t˘l fgg“en. Egy katona egy helyet foglal el. A list n a szĄnek is jelent‚ssel bĄrnak: a feh‚r, hogy ezen a g‚pen szolg l, a lila, hogy m s g‚pen, a k‚k pedig azt, hogy szabad. Az EQUIPMENT m r nagyobb jelent“s‚ggel bĄr. Baloldalt a rakt rakban szabadon  ll˘ fegyverek ‚s HWP-k  llnak, a jobboldalon pedig amik a g‚pben vannak, teh t amit a katon t megkapnak, ha landolnak. Itt lehet a HWP-ket is bepakolni, csak tartsuk szem el“tt, hogy mindegyik haj˘n l meg van adva a maximum elcipelhet“ HWP, ‚s ezen kĄvl minden HWP n‚gy helyet foglal el. A LIGHTNING csapatsz llĄt˘ haj˘ pl. egy tankot sem vihet. Mindig nagyon gyeljnk arra, hogy elegend“ munĄci˘ legyen legal bb egy Łjrat”lt‚shez. Az ARMOUR r‚szben lehet feladni a katon kra a megfelel“ p nc‚lt (ha van). BUILD FACILITIES Kapunk egy hosszŁ list t az ‚pĄthet“ blokkokr˘l, majd egyet kiv lasztva el kell helyeznnk. Ek”zben azt is megtudhatjuk, hogy mennyi p‚nzbe ‚s mennyi id“be kerl a meg‚pĄt‚sk ‚s mennyibe a fenntart suk. A sz mokkal jelzett ‚pletek a bal mez“ben mindig m‚g nem k‚sz blokkokat jelentenek, a sz m pedig a meg‚pĄt‚shez m‚g h tralev“ id“t. RESEARCH Ez a kutat s. El‚g fontos szerepe lesz a j t‚kban, kb. mint a t”bbi hasonl˘ j t‚kban. A szabad kutat˘ mellett az ”sszes kutat˘, alatta pedig a szabad laborhely tal lhat˘. KiĄrja az ‚ppen kutat s alatt  ll˘ t‚m kat, mellettk a r sz nt tud˘sokat, s legutolj ra a kutat s el“rehaladotts g nak  llapot t. Az UNKNOWN el‚g hamar  tv lthat POOR-ra, ‚s ha m r mindj rt k‚sz, az EXCELLENT-tel jelzi. Ha itt egy folyamatban l‚v“ kutat sra r clickelnk, elvehetnk vagy hozz rendelhetnk m‚g tud˘sokat. Ugyanezt a ment kapjuk, ha Łj kutat st akarunk kezdeni, ‚s ennek ‚rdek‚ben a NEW PROJECT-re clickeltnk. MANUFACTURE M‚rn”keink segĄts‚g‚vel neknk kell megtermelnnk az Łjonnan feltal lt eszk”z”ket, ugyanis ezek nem kaphat˘k. Itt a kutat˘k helyett a szabad ‚s ”sszes m‚rn”k”ket jelzi, s“t, pluszban a jelenlegi p‚nznket. Alatta az ‚ppen gy rt s alatt l‚v“ eszk”z”k neve, m r megtermelt mennyis‚ge, ”sszesen megtermelend“ mennyis‚ge, megtermelt egys‚genk‚nti k”lts‚ge ‚s m‚g h tral‚v“ termel‚si idej‚t jelzi, nap:˘r ban. NEW PRODUCTION eset‚n azt is megtudhatjuk, hogy egy eszk”z elk‚szĄt‚s‚hez h ny m‚rn”ki ˘r ra lesz szks‚g. Egy m‚rn”ki ˘ra az a munka, amit egy m‚rn”k, egy ˘ra alatt tud csin lni, m‚rt‚kegys‚ge a CoV. Term‚szetesen egy CoV-ba csak a termel‚si ‚rt‚knek sz mĄt˘ tev‚kenys‚get sz moljuk. Mellesleg tudja valaki, hogy minek ugyanannyi m‚rn”k a legy rt shoz, ha m r el“z“leg termeltek ilyeneket? A fel ldozott termel‚si helyekn‚l a termelend“ eszk”z”k  ltal ig‚nyelt terlet levonand˘. TRANSFER M sik b zisainkra innen kldhetnk  t anyagokat, felt‚ve, hogy ott van el‚g rakt rhely. Id“be ‚s p‚nzbe kerl a sz llĄt s. PURCHASE:RECRUIT F“leg eleinte szks‚gnk lehet olyan dolgokra, amiket a F”ld”n is el“ llĄtanak, pl. pisztolyok, pusk k, galambok. Itt rendelhetjk meg INTERCEPTOR ‚s SKYRANGER g‚pek kib‚rl‚s‚t is, de amire k‚s“bb is szks‚gnk lesz: innen fogadhatunk fel tud˘sokat, m‚rn”k”ket, katon kat. MĄg a megrendelt  ru be‚rkezik, arra is kell egy kicsit v rni. SELL:SACK F“ bev‚teli forr sunk, itt adhatjuk el a felesleges zs km nyt, vagy  ltalunk termelt  rukat, felt‚ve, hogy a rakt runkban vannak. Itt kapunk lehet“s‚get arra is, hogy sz‚pen kirŁgjuk egy-k‚t alkalmazottunkat, ami‚rt persze p‚nzt nem kapunk. A t”bbivel ellent‚tben a p‚nzt azonnal megkapjuk, a t rgyak:emberek meg azonnal elt–nnek. Ennyit a BASE menr“l, n‚zzk a GRAPH-ot. GRAPH MENš Sok unalmas grafikon tanulm nyoz s val hĄzhat sziv rv nyh rty nk, b r n‚h ny hasznos dolgot is innen n‚zhetnk meg. Az els“ k‚t ikonnal az uf˘k terleti ‚s orsz gonk‚nti tev‚kenys‚gk alakul s t k”vethetjk nyomon, ut na ugyanez csak az Xcom-mal, majd a bev‚teleink megoszl s t ‚s v‚gl az zleti helyzetnket vizsg lhatjuk A SCORE a pontsz m, mĄnusz is lehet. UFOPAEDIA: Alatta sok ‚rdekes  bra ‚s sz”veg bukkan fel, felt‚ve, hogy m r eleget j tszottunk a programmal ‚s tud˘saink eleget kutakodtak. Az OPTIONS-ben lehet menteni, t”lteni ‚s Łj gam‚t kezdeni. FUNDINGS: Ugyanazt a ment hozza el“, amit minden h˘ v‚g‚n megkapunk. Itt tudhatjuk meg, hogy ”sszes‚g‚ben ‚s kl”n-kl”n melyik orsz g mennyire van megel‚gedve munk nkkal. Ha nagyon gyesek voltunk, egy KEEP UP THE GOOD WORK! tudatja ezt velnk, ha kev‚sb‚, akkor sima SATISFIED. Baj van, ha m r DISSATISFIED, pl ne, ha RISK TERMINATION OF PROJECT. Ekkor m r nagyon ki kell tennnk magunk‚rt a k”vetkez“ h˘napban, kl”nben g‚m˘ver. Az ut˘bbit hanyags gunk ‚s gyetlens‚gnk is kiv lthatja, s“t, ha p‚nznk 2.000.000 al  cs”kken mĄnuszban, teh t ennyi ad˘ss gunk van, akkor is felsz˘lĄtanak minket, hogy jobb lenne rendezni az anyagiakat, mert ekkora ad˘ss got nem szĄvesen v llalnak. Az orsz gok egy‚ni v‚lem‚ny‚t is hasonl˘ szavak jellemzik, ha valaki HAPPY, akkor megn”velte bev‚telnket, ha UNHAPPY, cs”kkentette, ‚s a legrosszabb, ha az eg‚szb“l kisz llt. Legalul, a d tum ‚s id“ alatt a F”ldet jel”l“ g”mb”t forgathatjuk, zoomolhatjuk. A j t‚kban egy‚bk‚nt mindig telik az id“ ha a f“k‚perny“n vagyunk. Sok menpontban el“j”n =5 SEC-cel v‚gz“d“ v laszt si lehet“s‚g, ekkor az id“t automatikusan  tv ltja min. gyorsas gra, az 5 m sodpercesre. Olyan esetekben, ha repl“nk el‚ri a repl“ uf˘t, l‚gicsat ra lesz lehet“s‚gnk, ha pedig b zisokat, landolt vagy lezuhant uf˘kat, ‚s vannak katon k a g‚pen, f”ldi csat ra. A l‚gicsata a k”vetkez“ m˘don folyik le: Baloldalt a csatat‚r ‚s inf˘k, jobboldalt t mad si parancsok. A jobb fels“ parancs a STAND OFF, azaz amikor csak k”veti az uf˘t. Ilyen esetben be lehet kapcsolni a MINIMIZE m˘dot, amikor is a f“k‚perny“ bal fels“ sark ban megjelenik g‚pnk ‚s sz ma, ahonnan b rmikor el“ tudjuk ugrasztani, ha Łgy d”ntnk, hogy most pedig belel”vnk a kutya marslak˘ba. H rom t mad si m˘d van, a CAUTIOUS, STANDARD ‚s AGGRESSIVE. Az a sebess‚g v ltozik, amivel megk”zelĄtjk a haj˘t, ‚s amilyen gyakran l”vnk az ellenf‚lre. AGGRESSIVE eset‚ben teljes g“zzel, sĄpolva ‚s v‚rben forg˘ sz‚lv‚d“vel rontunk neki a legnagyobbnak is, ‚s amint Łjrat”lt“dik egy fegyver, azonnal elpuffantjuk. DISENGAGING-gel megpr˘b lunk a lehet“ leggyorsabban elszakadni a nemkĄv natos ellenf‚lt“l, alatta pedig a repl“ cs‚szealjak t vlati k‚p‚ben gy”ny”rk”dhetnk. Ezek mellett a mi g‚pnk k‚pe, ‚s s‚rl‚s‚nek m‚rt‚ke (mindig el“sz”r az orra s‚rl meg, ‚s Ągy megy eg‚szen a hajt˘m–vig). A jobb r‚sz bal sark ban pedig a k‚t haj˘ t vols ga. A jobbik oldalon a legfontosabb az a k‚t csĄk, ami fegyvereink hat˘t vols g t mutatja. M‚g egy utols˘ megjegyz‚s a l‚gicsat khoz, pontosabban a haj˘k elindĄt s hoz: a program sajnos nem veszi figyelembe a g‚p elindĄt sakor az Łtic‚lt, Ągy a kicsit kor bban elindĄtott gyors g‚pnk el“sz”r megkerli a F”ldet, ‚s ut na sz ll csak r  a szomsz‚d h zra indĄtott uf˘ra. Csata k”zben ‚s v‚g‚n legalul sz”vegel is egy keveset, ha UFO IS DISENGAGING, kapcsoljunk agresszĄv t mad sra (felt‚ve, hogy m r nem abban vagyunk) vagy STANDOFF:MINIMIZE-ra. Az UFO RETURNS FIRE felirat ‚rtelm‚nek kital l sa az‚rt sem neh‚z, mert ilyenkor elkezd pirosodni a haj˘nk  br ja. Ha UFO CRASH LANDS, mehetnk csapatokkal hull kat ‚s m‚g ‚l“ ufonaut kat b ny szni, ha UFO IS DESTROYED, akkor a fst”n kĄvl nem sok minden maradt bel“le. N‚zzk a f”ldi harcokat! Legel“sz”r is norm lisan el kell rendezni a katon k k”zt a felszerel‚st, mert ezt leggyakrabban nem tŁl j˘l teszi meg a g‚p. Itt aj nlott bet”lteni a BLASTER LAUNCHER-eket, mert a t”bbi eset‚ben automatikusan megteszi ezt helyettnk az abakusz. K‚s“bb ugyanezt a k‚pet a t rgylist n l lehet el“hĄvni, de nem lenne jobb, ha most r‚szletezn‚nk? A fick˘k k‚p‚t befoly solja a rajtuk l‚v“ p nc‚l is. Nem kell megijedni, a POWER SUIT ugyanŁgy n‚z ki, mint a FLYING, csak ‚ppen nem tudunk vele replni. Amint l that˘ kil˘ helyre f‚r cucc, de az‚rt legynk ˘vatosak, ‚s csak a legszks‚gesebbekkel szereljk fel embereinket, kl”nben kevesebb lesz a TU-juk (Mi ez, MALV szlogen? : CoVboy). Egy‚bk‚nt itt nyugodtan hagyhatunk a GROUND-on fegyvereket, mert ami a haj˘ban marad, azt nem kell a kldet‚s befejez‚se el“tt ”sszeszedni. Ha n‚h ny fegyverhez nincs m r l“szer, azokat automatikusan a GROUND-ra teszi. A puska ‚s bel“le kifele mutat˘ t‚glalap a fegyverbe val˘ l“szer kiv‚tel‚t jelenti, felt‚ve, hogy mindk‚t keze szabad a figur nak. Egyikbe kerl a fegyver, m sikba a l“szer. A fegyverben l‚v“ l“szert akkor Ąrja ki, ha keznkbe (nyĄlra) vesszk, a jobboldalon. Ha nem Ąr ki semmit, elfogyott bel“le a l“szer. L‚zer eset‚ben nem kell megijedni, ez munĄci˘mentes; a kl”nb”z“ vet“k (rak‚ta-, fŁzi˘bomba-, k bĄt˘bomba-) eset‚ben pedig csakaz‚rtis kiĄr egy null t. Minden eszk”zt haszn lat c‚lj b˘l k‚zbe kell venni, ‚s erre figyeljnk, mert ‚rt‚kes id“be telik. Ha k‚szen vagyunk, kattantsunk egy embereset az OK feliratra. Nagyon ‚rdekes a megjelen“ als˘ sor. A k‚t oldal n a k‚t k‚zben l‚v“ fegyverek vannak (nincs olyan, hogy k‚tkezes fegyver, teh t mindegyikbe tehetnk valamit, csak ‚ppen a sŁlya fog zavarni), azokra clickelve a fegyvert sthetjk el, vagy ha m s van ott, akkor azt a t rgyat haszn lhatjuk: ...SHOT: Van AIMED, SNAP ‚s AUTO. Az AIMED segĄts‚g‚vel t”bb id“ alatt jobban c‚lzunk, egy l”v‚snyit, a SNAP-pel egy gyors l”v‚st, az AUTO-val meg h rom gyors l”v‚st adunk le, kevesebb tal lati es‚llyel. Azt, hogy melyik fegyvert ‚s mire ‚rdemes haszn lni, majd a t rgyak r‚szletesebb vizsg lat n l elmondjuk. HWP-n‚l szinte sose haszn ljunk AIMED-et, mert az‚rt a plusz kilenc tal lati sz zal‚k‚rt az a 30 TU tŁl sok. Az AUTO-t is csak nagyon k”zeli ellenf‚ln‚l pr˘b ljuk, mert tal lati es‚lye el‚g gyenge. LAUNCH MISSILE: Rak‚ta- ‚s atombombavet“k eset‚ben csak ezt lehet v lasztani. Val˘j ban egy AIMED SHOT, csak arra van lehet“s‚g. PRIME GRENADE: Id“ig‚nyes gr n t-kibiztosĄt s. Huszonh rom k”rig el“re be llĄthatjuk a robban s t. Csak ezut n dobjuk el. USE...: Az adott eszk”z haszn lata. Ez lehet MEDI-KIT, SCANNER, MIND PROBE. PANIC UNIT ‚s MIND CONTROL: PSI-AMP eset‚ben a v laszthat˘ pszionikus t mad si m˘dok. THROW: A keznkben l‚v“ eszk”z elhajĄt sa. Gr n tok eset‚ben is ezzel indĄtjuk el “ket gyilkos p ly jukon, ‚s a visszasz ml l s (ha van) is csak att˘l kezd“dik, hogy f”ldet ‚rt. A kett“ k”z”tti 18 ikon jelent‚se a k”vetkez“: Z”ld mez“ben nyĄl: A figura addig l‚phet, amĄg van TU-ja, semmit nem akarunk vele kezdeni, azaz nem fog “rk”dni ‚s arraj r˘ ufonaut kra l”v”ld”zni. Piros mez“ben l”v“ figura, egy goly˘ k”zel: Annyi id“t automatice lefoglal, hogy m‚g tudjunk egyet l“ni. Ha nem is ebben a k”rben, de a k”r”k k”z”tt SNAP SHOT stĄlusban elereszt egyet, felt‚ve, hogy szks‚g lesz r . Piros mez“ben figura t voli goly˘: Mint feljebb, csak AIMED SHOT. Piros mez“ben figura, h rom goly˘: Mint feljebb, csak AUTO SHOT. Figura fel:le: Ha tudunk replni (FLYING SUIT) vagy liften  llunk, ennek segĄts‚g‚vel mehetnk fel:le azzal a figur val. L‚tra fel:le: A n‚zet szintj‚t v ltogatjuk. Ha egy ellenf‚l:embernk m s szinten van, nem l thatjuk ‚s l“hetjk, hacsak nem v ltjuk a n‚zet szintj‚t. R csozott n‚gyzet: T‚rk‚p. Łj k‚p ugrik el“. Itt is kell n‚zeti szintet v ltogatni, ‚s itt is a l‚tr kkal lehet. A s rga foltok a mi embereinket jelzik, a narancsosabb s rg k szint‚n, csak ezek a tankjainkat, a k‚kebbek pedig az ellenfelet, felt‚ve, hogy ugyanazon a n‚zeti szinten vagyunk. A fekete ‚s alig l tsz˘d˘ helyszĄneket kev‚sb‚ ismerjk m‚g, nem nagyon m szott arrafel‚ embernk:tanknk. A jobboldalon a n‚zeti szintet Ąrja ki. Figura:t‚rdel“ figura: Bizonyos id“ r  ldoz s val megn”velhetjk l”v‚si, ‚s cs”kkenthetjk eltal l si es‚lynket azzal a figur val. Sima  ll˘ figura: T rgylista, l sd a f”ldi csatar‚sz megkezd‚se. Figura n‚gy nyĄl k”z”tt: A jelenleg kiv lasztott fick˘nkat k”z‚pre teszi. Figura, nyĄlfej, figura: V ltunk m sik embernkre,  ltal ban a legk”zelebbire. Figura, teljes nyĄl, figura: Ezzel is v ltunk, de hadd emlĄtsk meg m‚gegyszer, amit m r leĄrtunk, hogy ezut n erre a fick˘ra nem fog m r v ltani, hacsak nem jel”ljk ki a nagyk‚perny“n. SĄk jelz‚se, mellette sz m: Ha kettes, akkor mindent Łgy fogunk l tni, mintha 3. szinten lenn‚nk, azaz mindennek van teteje! Ekkor hi ba v ltogatunk a n‚zeti szintv lt sok k”z”tt, nem ‚rnk vele semmit. Az egyes sz m a norm lis  llapotot jelzi. K‚rd“jel: Opci˘k. A scrollok sebess‚g‚t ‚s m˘dj t (TRIGGER: le kell nyomni eg‚r gombj t a scrolloz shoz, AUTO: nem), a mozg sok ‚s l”v‚sek sebess‚g‚t  llĄtgathatjuk, valamint itt menthetjk ki az  ll st. En‚lkl az  ll sment‚si lehet“s‚g n‚lkl messze nehezebb lenne a program, de szerencs‚re most j˘ kedve volt a programtervez“ b csiknak. A 6 a leggyorsabb, de scroll eset‚n ez a finoms g n is ront. thŁzott karika: K”r v‚ge, j”jjenek a gonoszok (HĄvtatok? : CoVboy). Ha m r nincs t”bb, akkor is ezt kell lenyomni, ‚s Ągy v‚ge a csat nak. Repl“be mutat˘ nyĄl: ABORT MISSION, kldet‚s v‚ge. Ha az Łn. EXIT AREA-kon bell nincs egy embernk sem, akkor a g‚pen kĄvl minden odaveszett, majdnem ugyanaz, mintha meg”ln‚nek az ufonaut k. Ezek az EXIT AREA-k a saj t sz llĄt˘g‚pjeink, a b zisokon pedig a z”ld mez“k (kiv‚ve a saj t b zisaikon, ahol ilyen nincs). Ha mindenkit meg tudtunk menteni, akkor csak id“- ‚s esetleg l“szerpazarl snak volt az eg‚sz. Olyan is lesz, hogy a csapatunknak meg kell keresnie a z”ld mez“s EXIT AREA-t, ‚s Łgy fog folytat˘dni a kldet‚s. A nagyobbik k‚perny“n aktĄv embernket egy fellr“l lefel‚ mutat˘ s rga nyĄl jelzi. Ha onnan elmozdĄtjuk az egeret, egy piros, kit”ltetlen has b jelenik meg. Ha most ballal kattantunk, az emberke elindulna arrafel‚, ‚s amĄg van szabad TU-ja, bandukol. Jobb gomb lenyom sa eset‚n arrafel‚ fordul, ha van m‚g r  ideje, felfel‚:lefel‚ nem kell forgol˘dni. A piros has b alatt esetleg megjelen“ k‚k szaggatott azt mutatja, hogy amerre mutatunk, alatta nincs szil rd fellet, valamint nem a nulladik szinten van. Ha m sik szintre akarjuk, hogy  tmenjen a figura, mint most van (pl. l‚pcs“ vagy replnk), el“tte a l‚tr kkal v ltani kell. Ha ez a has b s rg n villog, ellenf‚lre, saj t emberre vagy civilre mutatunk, teh t c‚lozhat˘ pontra. Ha saj t embernk, akkor bal gombot nyomva  t is v lt r , a t”bbi esetben csak elindul arrafel‚ az ‚ppen aktĄv tag. Ez a has b m‚g c‚lz sok eset‚n is v ltozik, pl. MIND PROBE ‚s pszionik n l egy tipikus f”ld”nkĄvli fej dĄszĄti villog˘ flekkel, c‚lz s eset‚n egy s rga:piros c‚lkereszt (s rga ha ‚l“ c‚lpontra mutatunk). A piros mez“k m r emlĄtettk, hogy liftek, pontosabban antigrav-mez“k. Ahol ezek a mez“k fgg“legesen csĄkozva vannak, ott lehet felfel‚ menni. Megosztan nk az egyes TU k”lts‚geket a mozg s ‚s t rgylistabeli rakod s eset‚n. A t rgylist s pakol sn l csak k b‚ra adjuk az ‚rt‚keket, hogy mindenki tudjon viszonyĄtani, mert pl. nem ugyanannyi a TU-szks‚glet ha k‚zb“l v llra, mintha v llr˘l k‚zre tenn‚nk valamit. Minden arra vonat- kozik, amikor k‚zb“l tesznk valamit valahova: l bra 6, m sik k‚zbe 4, ”vbe 4, f”ld- re 2, zs kba 14, v llra 10. Mozg s: fordul s 45 fokot 1, tiszta terepen l‚p‚s 4, alacsony f– 5, magas f–bokor 6, l‚pcs“ 12, ajt˘nyit s l‚p‚ssel 12, zsilipnyit s l‚p‚ssel 8, fel:le repl‚s 11. M‚g magyar zni szeretn‚nk valamit a kutat sokr˘l ‚s a feltal lhat˘ felszerel‚si t rgyakr˘l: A fegyverekr“l egy kis hat‚konys gi Łtmutat˘t csin ltunk. C‚lzott l”v‚sek eset‚ben a legpontosabb, sebz‚s ‚s sebess‚get is belesz mĄtva legjobb a HEAVY PLASMA, ut na a LASER RIFLE, majd a ROCKET LAUNCHER. Gyorsas g szempontj b˘l a p lm t ugyan a sima pisztoly viszi (18%),  m ha megfelel“ sebz‚st is kĄv nunk mell‚, ‚s a gyorsas g is fontosabb, a PLASMA RIFLE a nyer“, nem sokkal ut na a HEAVY PLASMA (sz˘val ez el‚g hasznos), de a l‚zerpuska, l‚zerpisztoly ‚s a neh‚z gyŁ sem nyŁl. rdekes gyilkol si eszk”z a BLASTER LAUNCHER is, ami negyedj t‚kmez“nyi robban s n kĄvl m‚g programozhat˘ hajt˘m–vekkel is rendelkezik, ak r 9 ir nypont befogad s ra is k‚pes, szintek k”z”tt mozoghat, sarkon befordul, stb. Igaz n csod latos, ‚s ezt csak az ‚rezheti  t, aki m r l tta, hogyan nyafognak a kis g”rcs ufonaut k az atomrobban s k”vetkezt‚ben. Az ir nyĄt si lehet“s‚g meg rengeteg id“t sp˘rolhat. UgyanĄgy term‚szetesen az ebb“l k‚szĄtett HWP is rendelkezik ezekkel a j˘ tulajdons gokkal. H tr nynak esetleg azt lehet nevezni, hogy l”v‚senk‚nt ut n kell t”lteni, ‚s term‚szetesen ugyanŁgy a saj t embereinkre is vesz‚lyes. Ha ennyi WAYPOINT el‚g, ‚s indĄtani kellene a rak‚t t, kattintsunk a jobb fels“ sarokba, ha meg egy WAYPOINT-ot ki kellene t”r”lni, jobb gombbal klikkantsunk az unszimpatikusan sz mozott c‚lkeresztre. Szemfles embereknek felt–nhet, hogy t”bbf‚le l“szer val˘ a HEAVY CANNON-ba ‚s az AUTO CANNON-ba. Az ARMOUR PIERCING : AP, azaz p nc‚lt”r“ l”ved‚kek nem robbanak tŁl nagyot, de ez a legolcs˘bb. A j t‚kban m‚g a norm l pisztolyt is ilyennel t”ltik, ami az‚rt el‚gg‚ furcsa. A HIGHLY EXPLOSIVE : HE a robban˘t”ltet, az INCENDIERY meg a kisebb robban s ut n tzet is csihol. Rak‚tavet“h”z is van egy ilyen t”ltet, a m sik kett“, norm lisan robban˘ csak robban˘erej‚ben kl”nb”zik egym st˘l. Plazma- ‚s atomfegyverekbe csak egyf‚le t”ltet tehet“. A MEDI-KIT-nek h romf‚le m–k”d‚si m˘dja van. Haszn lat hoz egy eg‚szs‚ges karakterrel oda kell fordulni a beteg:s‚rlt taghoz, ha el jult, akkor f”l‚ llni, ‚s USE MEDI-KIT. Megjelenik egy ember, mellette h rom gomb. Az ember pirosan villog˘ r‚sze hal los sebet kapott, legel“sz”r ezt jel”ljk ki (teh t ha a t”rzse piros, akkor arra click), majd HEALING. Egy haszn latt˘l egy sebet meggy˘gyĄt, max 10 haszn latra van lehet“s‚g egy medi-kittel. A STIMULANT az energi t viszi fel maxra, illetve elk bult embereket visszahoz. A PAIN KILLER a mor lt teszi vissza annyival, amennyi hi nyzik a HEALTH-b“l. Egy PSI-AMP-ra ‚s pszionikusan k‚pzett karakterre lesz csak szks‚gnk pszionikus t mad sokhoz. A k‚t m˘d k”zl a PANIC UNIT az ellenf‚l mor lj t cs”kkenti, a MIND CONTROL pedig  tveszi az ir nyĄt st a figura felett, csakhogy ez neknk m‚g nem nagyon volt sikeres. Ne feledjk, ugyanezt az ellenf‚l is m–velheti ‚s m–veli is velnk. A MIND PROBE segĄts‚g‚vel teljes list t kaphatunk ellenfelnk tulajdons gair˘l, a SCANNER segĄts‚g‚vel pedig egy k”zeli, de s”t‚tben:takar sban mozg˘ ellenfelet mutat meg. Az ut˘bbi eszk”znek haszn t m‚g sosem vettk, mert el‚g r”vid hat˘t vŁ. A repl“k ‚s –rhaj˘k fegyver‚nek kiv laszt sa nagyobb gondot okozhat. A k‚t rak‚tafajta ugyan elavult, el sni az‚rt m‚gse  ssuk el “ket. A STINGRAY hat˘t vja kicsit hosszabb ugyan, mint a l‚zer‚, de j˘val lassabb ‚s pontatlanabb is. Az AVALANCHE (aminek, mivel rak‚ta ‚s nem radar, semmi k”ze nincs a TARGET LOST-hoz) enn‚l pontosabb, ‚s nagyon j˘ hosszŁ t vra, m‚gis lassŁs ga miatt csak esetleg l‚zer mell‚ aj nljuk t vols gi fegyvernek. A CANNON szks‚ges a l‚zer kital l s ig, de tŁl sokat ne v rjunk t“le, ‚s amint lehet, cser‚ljk le legal bb melegebb sugarakra. A PLASMA BEAM tal n a legv‚g‚ig haszn latban maradhat, hiszen ha egy icipicit lassŁ is, de er“s, pontos ‚s sz‚p messzire elvisz. Ha kett“ van bel“le felszerelve, a legt”bb –rhaj˘val el tudunk b nni, felt‚ve, hogy AVENGER-ben lnk ‚ppen. A FUSION BALL-t maximum egy fegyverhelyre tegyk, mert annyira lassŁ, hogy k‚t l”v‚s k”zt m r r‚gen l“t von bellre ‚rt az ellenf‚l. El“nye, hogy  ltal ban k‚t FUSION BALL-t˘l a leger“sebb –rhaj˘ is el“bb-ut˘bb kipusztul. –rhaj˘k t‚m j ban egy ltal n nem aj nljuk az AVENGER-en kĄvl m s g‚p ‚pĄt‚s‚t, mert ugyan j˘val gyorsabbak, mint az INTERCEPTOR ‚s SKYRANGER, de ezekbe meglep“en kev‚s zemanyag f‚r, a LIGHTNING meg HWP-ket nem is tud sz llĄtani (viszont egy fegyverhelye van, ellent‚tben a SKYRANGER-rel). AVENGER RULES! Ha az els“ uf˘nkat beszereztk, egy j˘p r h˘napra elegend“ kutat si anyaghoz is hozz jutunk, minden val˘szĄn–s‚g szerint t”bbek k”z”tt a plazmafegyverek‚hez is. A pisztoly kifejleszt‚se id“pocs‚kol s. Ha el‚g nagy haj˘kat elfoglalunk, hamarosan Łjabb titkokra is f‚ny derl: uf˘k ‚k egy Łn. ELIRIUM-115-”s anyagot haszn lnak a gravit ci˘s hull mok form l s hoz. Sajnos, ezt az anyagot csak t“lk szerezhetjk be, mert ebben a naprendszerben nem tal lhat˘. H romfajta –rhaj˘egys‚g ”sszeszed‚se ut n (UFO CONSTRUCTION, POWER SOURCE, NAVIGATION) m r mi is kifejleszthetnk kl”nb”z“ uf˘forma haj˘kat,  m ezeket a legjobb papĄron hagyni, ‚s minden er“nket az Łn. ULTIMATE CRAFT, az AVENGER kifejleszt‚s‚re fordĄtani. Ezekkel m r ‚rdemes felv ltani az INTERCEPTOR-okat ‚s a SKYRANGER-eket. A GRAV SHIELD-eket se hagyjuk sokat  llni. Fontos hamar elk‚szĄteni p r SMALL LAUNCHER-t ‚s STUN BOMB-ot is, mert el“bb-ut˘bb ‚lve is el kell p r l‚nyt fognunk, amit rettent“en megk”nnyĄthet egy ilyen kis mtyr. Idegen ”tv”zetet (ALIEN ALLOY) gy rtsunk eleget, de csak annyit, amennyit a k”zelj”v“ben fel is haszn lunk, ne foglalja feleslegesen a rakt rokban a helyet a patk nyok el“l. Haj˘inkat amint lehet szereljk fel annyi plazmavet“vel, amennyivel csak lehet, mert el‚g hosszŁ hat˘t vols ga mellett nem kell Łjrat”lteni. A HWP-k ter‚n is nagy  tt”r‚st jelenthet a plazma, csakhogy el‚g sok eliriumra lesz szks‚gnk, ugyanis ezek a 255 l”vetnyi plazma mellett nagyon sz‚pen tudnak lebegni is. A p nc‚lok k”zl a PERSONAL ARMOUR meg‚pĄt‚s‚hez ugyan csak ALIEN ALLOY kell, de ha valaki teheti, FLYING SUIT-ot haszn ljon csak, egyszer–en az‚rt, mert ez a best. A plazm n l m r csak egy fegyver jobb, de ez mind”ssze a v‚delmekben ‚s a robban˘szerekben hoz nagy  tt”r‚st, a sokat emlegetett fŁzi˘s robban s. A pszionika kifejleszt‚s‚hez el“bb ‚lve el kell fogni egy ETHEREAL fajt jŁ idegent, ‚s ut na megfelel“ sz mŁ PSI LAB-ot kell ‚pĄteni, ahol kik‚pzik majd a lelkes katon kat. Min‚l t”bb h˘napig hagyunk egy katon t kik‚pz‚s alatt, ann l magasabbra ugrik a PSI SKILL-je. A HYPER-WAVE DECODER meg‚pĄt‚s‚hez pedig egy ‚l“ valamilyen fajŁ ufonauta navig torra lesz szks‚gnk. Nem lehet nem ‚szrevenni, hogy a sz‚tpuffantott f”ld”nkĄvlieket is magunkkal visszk a sikeres kldet‚sekr“l, ‚s “ket is tanulm nyozhatjuk. Ha halottak, csak boncolhatunk (AUTOPSY), ha ‚l“k, akkor eg‚sz sor ‚rdekesebb inf˘t tudhatunk meg. A k”vetkez“ fajt kkal tal lkozhatunk (aki r‚szletesebb leĄr st akar r˘luk, az kutassa ki), a leĄr suk ut n pedig p r p‚ld nynak a tulajdons gaival (term‚szetesen ezek csak k”zelĄt“ adatok, de arra nagyon j˘k, hogy pontosabb k‚pet kapjunk r˘luk): SECTOID: Kicsi, klasszikus nagyszem– ufonauta kin‚zet. El‚g gyenge harcos, de pszije vesz‚lyes is lehet (ha van, mert nem minden p‚ld ny rendelkezik ilyennel). CYBERDISK: Ez csak egy robot, ami tud lebegni ‚s plazm val l”v”ld”zni. Kisebb robbant sokat kibĄr. FLOATER: Az el“z“n‚l er“sebb, leggyakrabban terrorkldet‚sekben tal lhat˘ idegen. Tud replni, ez‚rt valamennyivel vesz‚lyesebb, de mivel nincsen p nc‚lja, nem tŁls gosan nagy gond. Katon ‚: TU 50, En 90, H 35, Br 80, Rea 50, FA 25, TA 58, STR 40. REAPER: ltal ban FLOATER-ekkel van. Nagy darab, de csak harapni tud, azt viszont nagyon. rz‚keny a t–zre, Ągy az INCENDIERY fegyverekre is. TU 62, E 90, Br 90, Rea 64, FA 0, TA 0, STR 90. CELATID: Csak k”pk”dni tud, savat. Klassz hangokat ad, mik”zben kipukkad. Replni tud. El‚g egyszer–en r tal l a bŁjdos˘ emberekre. SILACOID: Mag t˘l g”rg“ sziklaf‚les‚g. Csak k”zvetlenl vesz‚lyes, nagy meleget tud gener lni. T–z ‚s ilyesmik szinte egy ltal n nem  rtanak nekik. CHRYSSALID: Durva egy l‚ny. A fog˘i mondjuk el‚g j˘l n‚znek ki, de a legnagyobb baj vele az, hogy nem azokat haszn lja, hanem ink bb beletojja a toj s t az  ldozat ba, aki ett“l zombiv  v ltozik, de csak addig, amĄg az Łj CHRYSSALID nem kel ki bel“le. Sajnos nagyon gyors ‚s gyes. Robban sra ‚rz‚keny. TU 110, En 140, H 96, Br 100, Rea 70, STR 110. MUTON: Az ETHEREAL-f‚l‚k kre lm nya. Harcra teremtett humanoid fajta, p nc‚lozott b“rrel, ‚s a p nc‚lt”r“ l”ved‚kek nem is nagyon mennek  t rajta. Er“s is, gyes is. Az intr˘ban is ezek ugr lnak. M‚rn”keikn‚l el“fordulhat a BLASTER LAUNCHER. Katona: E 90, H 85, Br 80, FA 15, TA 35, STR 70. M‚rn”k (kl”nbs‚gek): Rea 60, FA 27, TA 62. SNAKEMAN: Vesz‚lyesek, mert j˘ vastag a b“rk ‚s er“sek. A tzet j˘l  llj k. Katona tulajdons gai: TU 40, E 80, H 45, Br 80, Rea 45, FA 29, TA 65, STR 47. SECTOPOD: Az ETHEREAL-ok robotkre lm nya. A plazm t meglep“en j˘l viselik, a l‚zereket m r kev‚sb‚. Nagy, vesz‚lyes d”g”k, nagy, vesz‚lyes plazmafegyverrel. ETHEREAL: Fizikailag sem gyurma,  m agyi k‚pess‚geik j˘volt b˘l kifejezetten ‚letvesz‚lyesek is lehetnek. Messze jobb pszionist k, mint a SECTOID-ok. Egy katon ‚: TU 68, EN 96, H 55, Br 80, Re 75, FA: 37, TA 80, STR 48, PSI STR 50, PSI SKILL 40. Ugye a j t‚k c‚lja az, hogy megszntessk az idegenek inv zi˘j t. Ehhez az els“ tippet akkor kapjuk, amikor az els“ idegent ‚lve elfogjuk, ‚s kikutatjuk. Tov bbi inf˘kat egy vezet“t“l (LEADER) kaphatunk. Ilyen vezet“k viszont csak nagy, h romszintes csatahaj˘kon lakhatnak. Ez is ‚lve kell. Term‚szetesen a legfels“ szint k”zep‚n bujk lnak. Kiderl, hogy valahol a Marson kell keresnnk, csakhogy a pontosabb hely megismer‚se ‚rdek‚ben egy parancsnok (COMMANDER) kell. Ilyenek pedig mind”ssze a b zisaikon vannak. Figyelem! Nem minden b zison van parancsnok, mert neknk pl. MUTON-‚kn l egy darab sem volt, de pl. a SNAKEMAN-ekn‚l igen. Ha megvan ez is, kis id“ ‚s kutat s eltelte ut n mind”ssze annyit kell tennnk, hogy el kell indĄtani egy AVENGER-t a birtokunkban l‚v“ legpusztĄt˘bb fegyverekkel ‚s katon kkal felszerelve, majd ir ny CYNODIA! Ezut n b rmikor elindĄtunk egy AVENGER-t, a c‚l kijel”l‚s‚n‚l megjelen“ CANCEL mell‚ egy CYNODIA is kerl. Ha beleegyeznk, m r el is indĄtottuk a v‚gs“, d”nt“ csat t. Ha itt meghalunk, velnk pusztul a F”ld is, de ha nem... El“sz”r a b zis bej rat t kell megkeresni, amit z”ld kock k mutatnak. Ezek a kock k az egyik piramis alj ban helyezkednek el, neknk a j t‚kmez“ bal alj n volt. SECTOID-ok ‚s CYBERDISK-ek  llhatj k utunkat. Odalent egy szokott m‚ret– b zis, ahol meg kell keresni egy nagy agyat, aki az eg‚sz naprendszerben az idegenek fajait (ETHEREAL, SECTOID mint f“n”k”k) ir nyĄtja. A v‚gkifejlet akkor k”vetkezik, ha mindenkit elpusztĄtunk abban a teremben, ahol ez a dolog van. Munk nkban v ltozatos figur k akarnak megakad lyozni, SECTOPOD, SILACOID ‚s CELATID, CHRYSSALID ‚s ETHEREAL fajt kb˘l. Figyelembe aj nljuk a BLASTER LAUNCHER-t, ‚s c‚lz skor figyeljnk arra, hogy ha lehet, kerlj”n a robbant s terlet‚n bellre legal bb egy k‚kes, hatsz”g alakŁ szekr‚ny vagy mianeve, mert az tov bb robban, ‚s robbantja fel a mellette l‚v“ szekr‚nyt, ami szint‚n nem rest pukkani egyet stb. Sok id“t takarĄthatunk meg, ha el“sz”r kimenjtk, felderĄtjk, ‚s ut na mondjuk f‚l m‚rf”ld t vb˘l nekiindĄtunk egy bomb t. Ezzel a j t‚kot meg is nyertk, ‚s jutalomb˘l a leĄr st is befejezzk, p r sor eltelte ut n. Ha elvesztjk a j t‚kot, t”bbek k”z”tt a g‚p azt is kiĄrja, hogy kutat saink elvesztek az emberis‚g sz m ra. Belegondoltunk, hogy mit is nyert rajtunk az emberis‚g 1 ‚v alatt (pontosabban 14 h˘nap alatt, mert ennyi j t‚kid“ alatt tudtuk befejezni a stuffot). Pszionik t˘l elkezdve az antigravit ci˘, haszn lhat˘ l‚zer, –rutaz s, ‚lelmez‚si gondok megold sa (ALIEN FOOD), g‚nseb‚szet, fŁzi˘, ‚s ami a legfontosabb, soha id ig nem l tott pusztĄt˘ fegyverek jelzik az Xcom nev‚t. Mellesleg egy galaktikus birodalom h˘dĄt s t verte vissza az a p r ember. NyugtalanĄt ssal pr˘b lkoztak m‚g a sztori Ąr˘i, miszerint az idegenek m‚g biztos visszaj”nnek, de valahogy nem keltett tŁl nagy riadalmat a k”rnkben, mert most, az el“z“ inv zi˘val ellent‚tben, technikai szintnk nagyj b˘l megegyezik. Felt‚ve, hogy nem valami Łj, minden eddigin‚l vesz‚lyesebb kl˘nfaj, vagy neadjisten maga a hatalmas ‚s rejt‚lyes, h tt‚rben marad˘ ir nyĄt˘ faj d”nt Łgy, hogy a F”ld meg‚rett az arat sra. Ez mindenk‚ppen egy folytat st jelentene, ‚s ha az ember is kijuthatna az –rbe, akkor a CIVILIZATION:MASTER OF ORION vonallal p rhuzamosan futhatna az Xcom project is! F‚lre‚rt‚sek elkerl‚ss v‚gett a CIVILIZATION 2. m‚g nem jelent meg! -H Pi