s elj”tt a harmadik r‚sz is. Kicsit szomorŁak vagyunk, mert erre a r‚szre Łgy l tszik, valami  tok lt. A C64-es v ltozat annyira haszn lhatatlan volt, hogy m r t”bb h˘napja le is formatt ltuk. Az Amiga v ltozat kifagy a karaktergener l s ut n, a PC v ltozat meg nincs a birtokunkban. Az igazs ghoz az is hozz tartozik, hogy nem akartuk a sort  tl‚pni, vagy megszakĄtani, ez‚rt h t egy angol nyelv– irodalomra t maszkodtunk eme leĄr s elk‚szĄt‚s‚hez, a tesztel‚s sajnos ezŁttal elmaradt. €gy m r el“re eln‚z‚st k‚rnk mindazokt˘l, akik Łgy ‚rzik: valami "s ntĄt" a leĄr sban, Ąg‚rjk, amint lesz egy m–k”d“ ULTIMA III. a birtokunkban, az esetleges pontosĄt sokat ut˘lag meg fogjuk ejteni... T‚nyleg, nem tudna valaki kldeni egy m–k”d“ v ltozatot, mondjuk C64-re? A j t‚k elej‚n a karaktergener l s szinte teljesen megegyezik az els“ k‚t r‚sszel, a kl”nbs‚g mid”ssze annyi, hogy most egy n‚gy karakterb“l  ll˘ csapatot kell ir nyĄtanunk. N‚mi javaslat a karakterekhez: Fighter -> Dwarf Ranger -> Dwarf/Human/Bobbit Wizard -> Bobbit Barbarian (hm, ‚rdekes egy oszt ly...) -> Dwarf/Human/Elf Cleric -> Fuzzy Thief -> Fuzzy/Elf Druid -> Fuzzy/Bobbit Miel“tt belekezden‚nk a j t‚k megold s ba, k”vetkezz‚k n‚h ny v s rolhat˘ tipp ‚s egy‚b hasznos info: Pr˘f‚ci k (el“tte az  r aranyban): 100 - You'll learn of marks and playing cards and hidden holy shrines (Meg fogsz ismerni jeleket, k rty kat, ‚s elrejtett, szent k poln kat); 200 - Of marks there are but four: Fire, Force, Snake, King (Jelekr“l sz˘lva, 4 van bel“lk: T–z, Er“, KĄgy˘, Kir ly); 300 - Learn their use in Devil Guard or death you'll surely bring (Tanuld meg a haszn latukat a Devil Guard nev– helyen, vagy biztos hal l v r r d); 400 - Shrines there are but four to which you go and pray (N‚gy olyan k polna van, amelyet fel fogsz keresni im dkoz s c‚lj b˘l); 500 - Their use are innumerable and clues throughout I say (Sz mtalan m˘don haszn lhat˘k, ‚s nyomra vezethetnek); 600 - Suits do number four, called Sol, Moons, Death, and Love (Ruh kb˘l 4 fajta van - Nap, Holdak, Hal l, Szerelem); 700 - Unto the Montors thou must go for guidance from above (Montor fel‚ kell menned, hogy segĄts‚get kapj "fellr“l"); 800 - To aid thee in the cryptic search, to dungeons thou must fare (Hogy rejt‚lyes kutat sodat megk”nnyĄtsd, labirintusokba kell utaznod); 900 - There seek out the Lord of Time to help you if he cares (Keresd meg ott az Id“ Ur t, aki segĄthet, ha akar); Kocsmai infok (kocsm ros dot l sa): 10 - Ambrosia, ever hear of it? (Hallot l m r valaha Ambrosia-r˘l?); 20 - Dawn, the city of myths and magic (Dawn a mĄtoszok ‚s a m gia v rosa); 30 - The conjunction of the moons find link (A holdak  ll sa ”sszefgg egym ssal); 40 - Nasty creatures, nasty dark, sure thee ready fore thee embark (Rusnya sz”rnyek, rusnya s”t‚ts‚g, legy‚l teljesen felk‚szlt, miel“tt odahaj˘zol [??]); 50 - None return, or so I'm told, from the pool dark and cold (—gy tudom, senki nem t‚rt m‚g vissza a s”t‚t ‚s hideg t˘b˘l); 60 - Shrines of knowledge, shrines of strength, are all but lost into the brink (A tud s ‚s az er“ k poln i mind elvesztek a szakad‚kban [????]); 70 - Fountains fair and fountains foul are all found in dungeons' bowel (A j˘ ‚s a gonosz hat sŁ forr sok mind a labirintusok m‚ly‚n tal lhat˘ak); 80 - Exodus: Ultima III. Which is next? Now could be (Hehehehehe); 90 - Seek ye out the Lord of Time and the one way is a sure find (Keresd meg az Id“ Ur t, ‚s biztosan megtal lod a helyes utat); Falub‚li pletyk k ‚s titokzatos Ąr sok: - Cards are useful - SEARCH for shrines (A k rty k hasznosak - keress k poln kat); - The King favors a Mark - SEARCH for cards (A kir ly kegyesen viseltetik a jelek ir nt - keress k rty kat); - Seek ye the Mark of Kings - DIG carefully (Keresd meg a kir lyok jel‚t -  ss gondosan); - You need a Mark to pass - DIG up Exotics (szks‚ged van egy jelre a tov bbjut shoz -  ss el“ Exotic-cuccokat); - Marks gained in dungeons - DIG on Islands (A k rty k a labirintusokban szerezhet“k be -  ss a szigeteken); - Hot metal leaves a Mark - Baby Bob: Bring me Bucks (A forr˘ f‚m egy jelet hagy maga ut n - Bob baba: hozz nekem n‚h ny dolcsit); - Marks are useful - Seek the Jester in Castle Fire (A jelek hasznosak - keresd meg a boh˘cot a T–z Kast‚lyban); - A Mark helps invoke the Snake - Jester says: West-8, South-35, Invoke the Silver Snake (Egy jel segĄt megid‚zni a kĄgy˘t - a boh˘c szerint menj 8 l‚p‚st jobbra, 35-”t d‚lre, ‚s id‚zd meg az Ezst KĄgy˘t); - Conjunction of the moons find Link - Lord of Time says: Love, Sol, Moons, Death (A holdak  ll sa ”sszefgg - az Id“ Ura azt mondja, hogy Szerelem, Nap, Holdak, Hal l); - Only Exotics protect you from great evil - All else fails (Csak az Exotic dolgok v‚denek meg a nagy gonoszs gt˘l - minden m s cs“d”t mond); - Circle of Light: YELL `EVOCARE' (A F‚nyk”rn‚l ki ltsd azt, hogy `EVOCARE'); - Seek the Shrines of Thruth - Exodus is four as one (Keresd meg az igazs g k poln it - Exodus n‚gy, m‚gis egy [??]); - Seek ye the Dungeon of Fire - INSERT cards into EXODUS (Keresd fel a t–z labirintus t - inzert lj k rty kat EXODUS bar tunkba); - Beware the Fires of Hell - PRAY for the invocation, PRAY in the Circle of Light (vakodj a Pokol Tzeit“l - im dkozz segĄts‚g‚rt, im dkozz a F‚nyk”rben); - Dawn lasts but a moment (A hajnal csak egy pillanatig tart); Egy megjegyz‚s: a fordĄt s sor n nem gyeltnk sem a sz˘ szerinti  tltet‚sre, sem a k”lt“i hat sra, igyekeztnk ink bb ‚rthet“en fordĄtani. A Holdkapuk (Moon Doors) haszn lata: Mint m r t”bbsz”r olvashattuk, a holdak  ll sa nem fggetlen egym st˘l: a Sorsaria szerte sok helyen megtal lhat˘ Holdkapukat befoly solj k a k”vetkez“ m˘don: az els“ hold azt mondja meg, hol tal lhat˘ ‚ppen Holdkapu, a m sodik pedig azt, hogy a Holdkapu hova visz minket. €me egy t bl zat: Hold1/hely Hold2/c‚l 0 - K-sarok 0 - K-sarok 1 - Nyugati sziget labirintusa 2 - A h rom n‚gyzet terlete 1 - Nyugati 3 - D‚li part sziget 4 - A 3 n‚gyzet terlete labirintusa 5 - Exodus kast‚lya 2 - 3 n‚gyzet 6 - Devil Guard terlete 7 - Az Id“ —tveszt“je 0 - K-sarok 3 - D‚li part 1 - Nyugati sziget labirintusa 2 - 3 n‚gyzet terlete 3 - D‚li part 4 - 3 n‚gyzet 4 - 3 n‚gyzet terlete terlete 5 - Exodus kast‚lya 6 - Devil Guard 5 - Exodus 7 - Az Id“ —tveszt“je kast‚lya 0 - K-sarok 1 - Nyugati sziget labirintusa 6 - Devil 2 - 3 n‚gyzet terlete Guard 3 - D‚li part 4 - 3 n‚gyzet terlete 7 - Az Id“ 5 - A Kast‚ly —tveszt“je 6 - Devil Guard 7 - A Labirintus Ja, m‚g valami. A holdakat az a k‚t kis bi**ba** (bimmbamm) akarja jelk‚pezni a k‚perny“ tetej‚n. Akkor most t‚nyleg k”vetkezhet a megold s: Hogy Dawn v ros t megtal ljuk, menjnk Lord British kast‚ly hoz, mozogjunk nyugatra 8-at ‚s d‚lre 35-”t, ‚s v rjuk meg (PASS sokszor), amĄg mindk‚t hold 0  ll sba kerl. Most ak r be is l‚phetnk. Ambrosia, az elveszett kontinens felkeres‚se: Szerezznk egy haj˘t, keressk meg az ”rv‚nyt, ‚s menjnk bele. R”vid id“ mŁlva a program hal lunkr˘l t j‚koztat, de nem kell neki bed“lni. Ambrosi ba vigynk minimum 4 kulcsot, miut n a kijut s egyetlen m˘dja az, hogy szerznk egy haj˘t, odahaj˘zunk egy z rhoz ‚s kinyitjuk. A 4 k polna Ambrosia f”ldj‚n tal lhat˘: Er“: DNY, šgyess‚g: DK, Intelligencia: NY, B”lcsess‚g: K. Egy-egy k poln n l mindig van egy nagyon fontos teend“: k‚rjk az egy‚b (`O'ther) opci˘t, majd kutassunk (SEARCH). €gy megtal ljuk a Sol, a Moons, a Death ‚s a Love k rty kat. A haj˘szerz‚s legegyszer–bb m˘dja: ha egy kal˘z szemet vetett r nk, ‚s kij”tt a partig, akkor s‚t ljunk mell‚, ‚s v gjuk j˘l pof n. Gy“zelem eset‚n mi‚nk a haj˘ (veres‚g eset‚n kiss‚ m sk‚pp alakulnak a dolgok...). A Fire, Force, Snake ‚s King jelek megszerz‚s‚hez keressk fel a T–z Labirintus t, amelyet 3 oldalr˘l l va vesz k”rl (ide Łgy lehet egyszer–en eljutni, hogy Lord British kast‚ly t˘l k”vetjk a partvonalat d‚lkelet fel‚, a labirintus egy s”t‚t erd“ben van elrejtve). Az Łtveszt“ben m szk lva id“nk‚nt tal lunk egy (??) meleg pontot a falon, ha valaki meg‚rinti, akkor m ris mi‚nk az egyik jel. Ezeknek a jeleknek nem csak eszmei ‚rt‚ke van, hanem v‚gre valami hasznukat is vesszk: King: T”bb HP-t szerezhetnk ‚s magasabb szintre juthatunk a segĄts‚g‚vel; Fire: Ha n lunk van, a l v ban s‚t lgatva nem ‚r s‚rl‚s; Snake: Ennek birtok ban b ntatlanul tov bbenged minket a F”ldkĄgy˘; Force: Az energiamez“k”n s‚rl‚s n‚lkl  ts‚t lhatunk  ltala; Exotic-cuccok: A legnagyobb j˘s g fegyverei. Az Exotic-fegyverek valamelyik szigeten tal lhat˘ak, Fawn v ros nak k”zel‚ben. Sz lljunk partra az egyiken, ‚s  ssunk (`O'ther, DIG). Ha azt a v laszt kapjuk, hogy "Not here", akkor mozogjunk egy m sik pozĄci˘ba, esetleg egy m sik szigetre. Az Exotic-v‚d“ruha az el“z“ helyt“l d‚lnyugatra l‚v“ ”b”l egyik sziget‚n van, teend“ket ld. fent. N‚h ny  ltal nos tan cs a v‚gj t‚k el“tt: - Igyekezznk min‚l t”bb HP-t gy–jteni, ‚s min‚l magasabb szintre eljutni - Gyakoroljuk a harcot addig, amĄg nem megy minden flottul ‚s reflex-szer–en - C‚lszer– elcsevegni a v roslak˘kkal, sok ‚rdekes dolgot elkotyognak Ha mindenkin‚l Exotic fegyver ‚s ruha van, akkor szerezznk egy haj˘t, ‚s ir ny a kik”t“, ahol a F”ldkĄgy˘ (Earth Serpent) teh‚nkedik. Ki ltsunk neki oda (`Y'ell, EVOCARE), mire  tkerlnk a tŁloldalra. Most menjnk a kast‚lyhoz, sz lljunk partra, ‚s l‚pjnk be. A kast‚lyban addig men- jnk el“re, amĄg meg nem l tunk egy sz”rnyet, itt forduljunk balra vagy jobbra, bele a l v ba (ahol az energiamez“ ‚s az “r van, ott az Łt sz‚pen visszakanyarodik, ‚s a bej rathoz vezet). Amint tŁljutunk a l v n, valami meg fog t madni: XL-es s rk ny, L-es s rk ny, esetleg griff, term‚szetesen t”bb is j”n. Csak ˘vatosan: ezek keresztl tudnak l“ni az eg‚sz k‚perny“n! Miut n megszabadultunk t“lk, menjnk tov bb, hamarosan Łjabb csapat s rk nyba botlunk. Nyugodjanak b‚k‚ben... Ezek ut n menjnk ‚szak fel‚, k”zben lesz dolgunk n‚h ny Balron-nal (esetleg m sfajta d‚monnal), de csak tov bb ‚szakra. Hirtelen mindenf‚le durrog sok keletkeznek k”rl”ttnk, c‚lszer– kikerlni “ket. Ja, a kast‚lyban nem m–k”dik az id“stop, senki ne is pr˘b lkozzon. Ir ny tov bbra is ‚szak. —jabb adag s rk nyvagdalt ut n menjnk keletre, ha a bej ratn l nyugatra mentnk, vagy nyugatra, ha a bej ratn l keletre mentnk. —tk”zben tal lkozunk egy "Hal l" felirattal is, de ez senkit ne zavarjon, ir ny egyenesen a l va. N‚mi tov bbi gyalogtŁra ut n l thatunk egy furcsa sz”gletes iz‚t, amin egy csom˘ szĄn villog. Ez lenne a hĄres Exodus. Egy nyamvadt g‚p... Miel“tt m‚g valaki nagyon sietne odamenni hozz , el rulhatjuk, hogy az el“ttnk l‚v“ padl˘elemek megt madnak minket, ha k”zelebb megynk. C‚lszer– harc-m˘dban k”zelĄteni, a karaktereket egy vĄzszintes arcvonalba  llĄtva. Amint valaki megsebesl, kezdjnk el csapkodni az Exotic-fegyverekkel. Miut n az ”sszes padl˘elemet felszeleteltk, menjnk oda v‚gre szeretett Exodus bar tunkhoz. Semmi aggodalom, csak egy g‚p, nem fog t madni. Vagy...m‚gis? Di˘h‚jban ennyi. Az ULTIMA IV. m r egy komolyabb alkot s, m‚g C64-en is, legk”zelebb azzal fogunk foglalkozni.