Az Origin ugyan m r 1994 elej‚n kiadta az Ultima 8. r‚sz‚t, de eddig valamilyen csoda folyt n (a j t‚k maga 25MB+speech pack=30) m‚g sohasem tudtam j tszani vele. IndĄt s el“tt aj nlott legal bb 2 Mega Norton Cache bet”lt‚se, a SmartDrive semmit sem ‚r. Amikor 1-2 r‚sszel ezel“tt legy“ztk Guardiant, b‚ke k”sz”nt”tt Britanni ra. Ekkorra m r elismert m gusok ‚s harcosok voltunk, csak Ągy sikerlhetett legy“zni. Mivel elpusztĄtani csak a saj t vil g ban lehet (Pagan), ezt v‚giggondolta § is, ‚s elteleport lt bennnket oda, ahol “ a fejes, ‚s mi harcolunk idegenben. A harc‚rt‚keink gyeng‚k, a m gi nk pedig egy ltal n nem m–k”dik. Egyetlen pozitĄvum az eg‚szben az, hogy Guardian itthon van, ‚s Ągy alkalomadt n el is pusztĄthatjuk. Ehhez el“sz”r a m gi nkat kell visszaszerezni, persze az itteni form ban, a n‚gy “selemnek megfelel“en. A fizikai k‚pess‚gek kalandoz saink sor n automatikusan visszafejl“dnek. Elvileg mindent el lehet ‚rni eg‚rr“l, de szerintem a billenty–zet+eg‚r sokkal k‚nyelmesebb, gyorsabb. A nyĄlnak 3 m‚rete van, att˘l fgg“en, hogy milyen t vol van t“lnk. A legr”videbb nyĄln l a jobb gombot nyomva tartva l‚pegetnk, a k”z‚ps“n‚l s‚t l, a leghosszabbn l pedig rohan Avatar. A legkisebb nyĄln l a bal ‚s jobb gombot egyszerre nyomva tartva elrugaszkodik a f”ldt“l felfel‚, ‚s ha ‚ppen egy p rk ny alatt  ll, akkor fel is kapaszkodik r . A k”z‚ps“ nyĄl+2 eg‚r gombn l el“re rugaszkodik el, s Ągy kapaszkodik fel valahov , ha lehet. A 3. nyĄln l rohan s k”zben kell megnyomni a bal gombot is, Ągy fut s k”zben ugrik egyet (j˘ nagyot). A k”rnyezetben l‚v“ t rgyak nev‚t egy bal clickkel n‚zhetjk meg. A bal gombbal megfogva mozgathatjuk “ket. Dupla bal clickkel haszn ljuk az adott t rgyat. Az I billenty– hat s ra kij”n az Invertory. Dupla bal clickkel lehet a t rgyakba belen‚zni. A Z-re a karakterlap j”n el“, ahol a fegyvereket, p nc‚lokat is pakolgathatjuk. A k‚k-piros csĄkra clickelve  lland˘an l that˘ lesz a HP ‚s MANA pontunk. A C bet–re harc ll sba jutunk: folyamatos jobb gomb  mozg s, jobb gomb nyomogat s ra rŁg, bal gombra pedig t Avatar. A kezel‚s ut n ismerkedjnk meg a j t‚kban haszn latos var zslatok ”sszetev“ivel, valamint a haszn latukkal. A leĄr s sor n csak a var zslat nev‚re hivatkozunk, mindenki keresse ki a t bl zatb˘l, hogyan kell elk‚szĄteni. Necromancer var zslatok Open ground: blood, black moor Death speak: blood, bone Earthquake: bone, wood, dirth, black moor Mask of death: wood, executioner's hood Stoneskin: wood, dirth Summon skelet: blood, bone, wood Death: executioner's hood, black moor Golem: blood, bone, wood, dirth, black moor Stop: dirth, black moor, wood Healer var zslatok Restoration (gy˘gyĄt s) Reveal (l thatatlans g megszntet‚se) Aerial servant (t voli t rgyak mozgat sa) Healing touch (gy˘gyĄt˘ ‚rint‚s) Divination (napt r) Fade from sight (l thatatlans g) Hear truth (igaz sz˘ hall sa) Airwalk (nagy ugr s) Sorcerer var zslatok Fireshild  in flam an por (t–zk”r) red cannales: both perivolcanae, mesostel pa reagents: ash at mesostel pa obsidian at both perivolconae iron at the apellion Explosion  vas ort flam (robban s) rc: perivolcanae pa, mesostea ze, apelion reagents: ash at mesostel ze punice at perivolconae pa iron at mesostel pa bimstone at apelion Ignite  in flam (gyertyagyŁjt s) rc: apelion r. ash at apelion punice at both perivolconae Armor of flames  vash sanct flam (t–zpajzs) rc: both perivolconae, mesostea ze r: ash at mesostel pa obsidian at both perivolconae brimstone at mesostel ze Summon daemon  val flam corp xeen (d‚monid‚z‚s) rc: both perivolconae, mesostel pa, apelion r: ash at mesostel ze punice at mesostel pa obsidian at both perivolconae deamon bone at apelion Extinguish  an flam (?) rc: all black r: punice at both perivolconae, apelion Flash  flam por (teleport) rc: both perivolconae, apelion r: ash at mesostel ze, mesostel pa punice at apelion Banish daemon  an flam corp xeen (d‚mon eltntet‚s) rc: both perivolconae, mesostel ze, apelion r: ash at mesostel pa, punice at mesostel ze iron at both perivolconae deamon bone at apelion Endure heat  sanct flam (magas h“t–r“k‚pess‚g) rc: both perivolconae r: obsidian at both perivolconae iron at apelion Create fire  in flam ylem (t–zgyŁjt s) rc: both mesostel r: ash at both mesostel punice at perivolconae ze obsidian at perivolconae pa Flame bolt - in ort flam (t–zl”ved‚k) rc: perivolconae ze, mesostel pa, apelion r: ash at mesostel pa punice at perivolconae ze iron at mesostel ze Can flagration (”sszetett pusztĄt s) rc: all red r: ash at mesostel ze punice at perivolconae ze obsidian at perivolconae pa iron at mesostel pa brimstone at apelion daemon bone at both perivolconae, apelion WAND: ignite, extinguish, flash, flame bolt ROD: endure heat, fire shild, armor flame STAFF: create fire, explosion TALISMAN: summon daemon, bonish daemon, Can flagration **************** PENTAG.GIF ************** Miut n Guardian ledob bennnket Paganra, azon bell is a tengerbe, egy der‚k hal sz, Devon pec z ki bennnket, megmentve a biztos pusztul st˘l. Amikor magunkhoz t‚rnk, elmondja, valami csillog st l tott a vĄzben, biztos azt hitte, aranyhal. gyh t jobb hĄj n kifogott minket. Megk‚rdezi, kik vagyunk, honnan j”ttnk, de l‚nyegtelen, mit v laszolunk neki. Kik‚rdezhetjk, hogy legyen valami fogalmunk az itteni helyzetr“l, de el‚g hi nyos ‚s hom lyos k‚pet fest. Miel“tt itthagyn nk megment“nket, hajtsuk ”ssze, ‚s tegyk el... a h l˘zs kj t, amit hogyha k‚s“bb haszn lunk a j t‚kban, visszat”lti HP ‚s MANA pontjainkat. Menjnk innen szakra, fel a l‚pcs“n, ‚s Keletre a v ros ir ny ba, de az “r szĄv˘zik, hogy “ bizony idegeneket nem enged be. Sebaj, menjnk az Łton ellenkez“ ir nyba, le a st‚gre, ahol ism‚t meg llĄtanak bennnket, ugyanis a mindennapi szertart st v‚gzik (ember ldozat). Felmerl a k‚rd‚s, hogy mi‚rt a vĄztit nnak, Hydrosnak  ldozz k fel az embert, amikor a f”ldtit nt, Litost im dj k. A v lasz egyszer–: Łgy t–nik, a h˘h‚r a vĄztit nt im dja, Ągyh t hullanak a fejek egym s ut n... Amikor a n‚z“k”z”ns‚g elvonul, az “r kik‚rdez bennnket, nyugodtan mondjuk neki, hogy egy m sik vil gb˘l j”ttnk p‚nzt keresni. gy egy  tlagos, dilis csavarg˘nak n‚z bennnket, ‚s  tenged. Az el“bb t vozott emberek ut n az “r kicsit feled‚keny volt, ‚s elfelejtette bez rni a v roskaput. Nos, mostm r bemehetnk Tenebrae-be. Innent“l egy kis felszerel‚s, ill. p‚nzszerz‚si k”rŁtra kell menni, p‚nzt a helyi polg rok h zaib˘l tulajdonĄtsunk el. Nem  tallj k a p‚nzt a p rn k al , vagy a ruh kba elrejteni. Egyre viszont vigy zni kell: ne legyenek bent a k‚perny“n, amikor kopasztjuk “ket, mert a helyi m gus‚rt ki ltanak, ‚s “ r”gt”n itt terem. Nem k‚rdezi, mit loptunk, vagy milyen ‚rt‚kben, egy t–zlabd val sz‚tfr”ccsent e sz‚lr˘zsa minden ir ny ba. No nem baj, mi is szerznk fegyvereket, el“bb, ‚s m gikus er“t k‚s“bb. Ha sikerlt 100 obszidi n p‚nzt ”sszelopnunk, n‚zznk valami rendesebb fegyver ut n, mivel ”k”llel m‚g egy v rosi “rt sem lehet lenyomni. Most jut eszembe, a programoz˘k nagyon rendesek voltak, mivel a j t‚k legelej‚re berakt k a leger“sebb fegyvert, amit Pagan valaha a h t n hordott. Menjnk Slayer barlang bej rat hoz. A f”ld leszakad, ‚s mi leesnk a barlangba. A sarokban a hull k alatt van egy kulcs, aminek segĄts‚g‚vel ki tudjuk nyitni az ajt˘t. A nyugatra l‚v“ kulcs‚rt menjnk el els“nek, a trollt kerlgessk, mert palacsint v  ver minket. A kulccsal rohanjunk az szakra l‚v“ ajt˘hoz, de ne k”ssnk bele senkibe, mert Łgyis er“sebbek. Fent, ahol a szem  llja az utat, az egyik urn n l van egy fekete veg, ami l thatatlans g italt tartalmaz. gy ‚szrev‚tlenl ki tudjuk nyitni az el“bb szerzett kulccsal az ajt˘t. A bent l‚v“ k‚t csontv zat ki kell cselezni, Łgy, hogy a benti helyis‚gb“l csaljuk ki “ket. Fel kell m szni a bent l‚v“ ‚plet tetej‚re, ‚s csak sim n el kell venni a buzog nyt. Azt n lem szni, ‚s be kell menni az ajt˘n, Ągy visszakerlnk Tenebrae klv ros ba. (Mellesleg a buzog nyb˘l 5-6 t‚senk‚nt hal l csap ki.) Most Mythranhoz kell mennnk, aki el rulja, hogyan lehet kitanulni az itteni m gia fort‚lyait. Ehhez el“sz”r a piros kast‚lyig kell visszamennnk, innen egyfolyt ban szakra haladva kijutunk a szabadba, ahol a f”ldutat k”vetve egy barlang bej rat hoz jutunk. Az els“ neh‚zs‚g az lesz, hogy a vĄzben l‚v“ k”veken kell  tugr lni. Az  ramkerĄt‚s nem okozhat nagyobb probl‚m t. Ezut n a tov bbjut s Łtj t egy vasr cs z rja el. A kapcsol˘ is ott van ugyan, de be van szorulva. Na, sebaj. t kell menni a fgg“hĄdon, az ott l‚v“ romos h zban van n‚h ny kapcsol˘. Ha ezeket j˘ sorrendben kapcsolgatjuk, akkor a vasr cs felemelkedik, ‚s mehetnk tov bb. (Hangk rty sok el“nyben). A kapcsol˘knak k‚t  llapota van: az egyikben kattan, a m sikban cs”r”g. (Speakeren mind a k‚t  ll sban cs”r”g). Mindegyiket addig kell kapcsolni, hogy az utols˘ hang cs”rg‚s legyen. Egy nagy f”ldreng‚s k”vetkezik, ami kilazĄtja az el“bbi, beszorult kapcsol˘t. Ha azt meghŁzzuk, lemegy a r cs, ‚s lefel‚ kijutunk a barlangb˘l. Plat˘ra ‚rkeztnk, Mythran var zsl˘ vil g ba. Ez teljesen hasonl˘ ahhoz, amiben eddig j rk ltunk, kiv‚ve a kicsi pirosakat. Tulajdons gukat felesleges ismertetni, Łgyis r j”n mindenki mag t˘l. El“sz”r Mythrant l togassuk meg, ehhez lefel‚ kell indulni a f”ldŁton. Az ajt˘n bel‚pve furcsa helyre jutunk, ez is Mythran munk ja. Csak az juthat be a h z ba, aki  tjut az AC-n ‚s a szŁr˘s miegym sokon. Amikor tŁljutottunk ezeken az iz‚ken, ‚s bemegynk az ajt˘n, egy "BZZT" hallatszik, jelezve, hogy mostm r t‚nyleg Mythrann l vagyunk. Miel“tt besz‚ln‚nk vele, vegyk t“le k”lcs”n a bej rati folyos˘t˘l jobbra l‚v“ szob b˘l a hord˘k mell“l a h tizs kban l‚v“ p‚nzt. —gyis k”lcs”nadta volna, hogyha megk‚rdezzk, akkor meg minek koptassuk a sz nkat. K‚rdezzk ki a m gi r˘l. Elmondja, hogyha valamire akarunk menni (f“leg haza) minden  g t ki kell tanulnunk a m gi nak. El“sz”ris a f”ld “selemhez tartoz˘kat, aminek a Necromant k a nagymesterei. §ket a Tenebrae klv ros ban l‚v“ temet“ klv ros ban tal ljuk meg. Miel“tt mag ra hagyn nk szeg‚ny ”reget, vegynk t“le 2 db Dispelling Magical Portals nev– scrollt, az‚rt a 100 obszidi n p‚nz‚rt, amit a v rosban lopkodtunk ”ssze (ugye m‚g nem k”lt”tt‚tek el?). Besz‚lget‚s ut n kapunk t“le egy teleportg”mb”t, ami k‚t teleporthely k”z”tt a gyors utaz st val˘sĄtja meg. Teh t menjnk a h z 2. emelet‚n l‚v“ teleporthelyre, ‚s aktiv ljuk. (El‚g csak a k”zel‚be menni, ‚s Ągy kiemelkedik e f”ldb“l). A h zb˘l kij“ve, de m‚g Plat˘n maradva menjnk el balra, felfel‚. Egy sĄr tetej‚n ott egy pajzs, ami m‚g hosszŁ ideig a legjobb v‚dekez“eszk”znk lesz. Nyom s vissza Tenebraebe a barlangon keresztl, ‚s ott tal ljuk a piros kast‚ly tetej‚n l‚v“ teleporthelyet, amit aktiv ljunk az el“z“h”z hasonl˘an. Most, hogy megvan a pajzsunk ‚s a fegyvernk, neki lehet kezdeni a mindennapi testedz‚snek. Ki lehet haszn lni, hogy a csatazene alatt a leveg“t csapkodva is fejl“dnk. Az er“t ‚s gyess‚get torn zzuk fel kb. 20-ig. Mostm r mehetnk a temet“be a Necromant khoz. Besz‚ljnk Vividossal, aki nagyon el van keseredve, mert a mestere haldoklik (ez m‚g nem is lenne olyan nagy baj, mert ut na “ kerlne a hely‚re), de csak akkor, hogyha fel tudja  ldozni, viszont Mordea ellopta a szent  ldoz˘k‚st. Ha megk‚rdezzk, hogy be llhatunk-e a szekt jukba, felcsillan a szeme. Ha visszaszerezzk neki a k‚st, be llhatunk. H t ezt a kis szĄvess‚get m‚g megtehetjk nekik. A k‚st csak csellel lehet visszaszerezni, mivel Mordea kis kamr j ban “rzi, amelynek csak k‚t kulcsa van. Az egyik n la (“ Łgyse adn  oda), a m sik pedig a szolg l˘l nyn l (itt m r nagyobb rem‚nyekkel indulhatunk). Teh t ir ny a piros kast‚ly tr˘nterme, besz‚ljnk a szolg l˘l nnyal. § azt mondja, hogy itt ‚s most nem, de majd "bloodwatch" id“ben n la. (Pont erre v gytam...) Teh t egy ˘ra mellett lve, alva v rjuk ki a bloodwatch-ot, ‚s t–zznk el a szolg l˘l nyhoz... § k‚szs‚gesen odaadja, hogyha megĄg‚rjk neki, hogy senkinek sem mondjuk el, mi t”rt‚nt n la. Mi‚rt, mi t”rt‚nt? Vissza a piros kast‚lyba, ‚s amikor a kir nyn“ eb‚del, menjnk be a szob j ba, a h l˘szoba kulcs t a tr˘nteremben egy kisp rna alatt tal ljuk. Ezut n nyissuk ki a kamra ajtaj t a szolg l˘l nyt˘l kapott kulccsal. A hull mos peng‚j– t“rt vigyk vissza Vividosnak. M r mindent el“k‚szĄtett a szertart shoz, amit a t“lnk kapott k‚ssel v‚gre is hajt. Ut na elmondja, hogy csak akkor lesznk igazi Necromant k, ha el“sz”r beavatnak, ‚s egy zar ndokutat is elv‚gznk. A beavat s ut n kapunk egy szimb˘lumot, amivel var zsolni tudunk. Ehhez egy fekete n”v‚nyt (Executioner's hood) kell elhoznunk az Alakv lt˘kt˘l (a temet“ kls“ kerĄt‚s‚t“l D‚lre vannak) + egy fa gat a v ros szaknyugati r‚sz‚ben l‚v“ kĄs‚rteth zt˘l. Ezeket odaadva Vividosnak megkapjuk a szimb˘lumot. Most az “si Necromancerek sĄrj hoz kld minket, hogy elmondj k a var zslatok komponenseit. Le kell jutnunk a katakombarendszerbe. A temet“ leg‚szakibb r‚sz‚ben van egy terem, ahol sok gyertya ‚g. Ott l“jnk el egy Open Ground var zslatot, Ągy megnyĄlik az Łt a katakomb kba. Aprop˘, a Necromancer var zslatokat Łgy lehet elk‚szĄteni, hogy a megfelel“ komponenseket egy b“rzacsk˘ba rakjuk (ilyet lehet tal lni a ravataloz˘ 2. emelet‚n) ‚s haszn ljuk rajta a var zsszimb˘lumot. gy egy m sik szimb˘lum keletkezik, amit haszn lni kell. Teh t ott tartottunk, hogy szabad az Łt a katakomb kba. Itt n‚h ny ˘r s rohang l s ut n eljutunk a Necromancer h zba. De ez az id“ a t‚rk‚ppel n‚h ny percre cs”kkenthet“ le. A katakomb ban ‚rdemes 2-3 sarkonk‚nt menteni, mert a talaj el“szeretettel szakad le, ‚s elporladunk a l v ban. V‚gre eljutottunk a Necromantah zhoz. Ha m‚g nem l‚pnk be r”gt”n, elk‚rhetjk a zombit˘l a l d ban l‚v“ var zsl bv‚rtet. Ut na l‚pjnk be a h zba, ‚s m ris az “si Necromancerek temetkez‚si hely‚re pottyantunk. Az els“ helyszĄn r”gt”n tele van komponensekkel (a hord˘kban(, de az ott l‚v“ csontv z nem hagy id“t, hogy fdelszedjk “ket. Innent“l kezdve felhĄvom a figyelmet a programoz˘k m sik kedvesked‚s‚re: ha egy nem f“sz”rny ellenf‚l felidegesĄt bennnket a jelenl‚t‚vel, szaladjunk 2-3 k‚perny“vel od‚bb, ‚s amikor vissza‚rnk, m r nincs ott. A f”ld”n hever“ komponensekkel is ez a helyzet, csak ‚ppen Łjra megjelennek. Teh t szedjk fel a hord˘b˘l a komponenseket, ‚s k‚szĄtsnk 5 db Death's Speak-et. Err“l a barlangr˘l egyir nyŁs ga l‚v‚n nincs t‚rk‚p. A Death's Speak segĄts‚g‚vel besz‚ljnk az els“ ‚s m sodik Necromant val. A m sodik ut n egy ‚rdekes folyos˘ k”vetkezik, mert vill mok csapnak ki bel“le, mindig egyenesen bel‚nk, ‚s 1 db is hal los. De szerencs‚re ha “sszekevernk 2 db Stone Skin var zslatot, ‚s az egyiket haszn ljuk, harcol s n‚lkl  tjuthatunk a folyos˘n, ‚s r”vid szaladg l s ut n eljuthatunk a harmadik Necromant hoz. Ez a besz‚lget‚s ut n elteleport l bennnket egy vizeny“sebb terletre. Az  ramkerĄt‚s ut n ugorjunk  t a szigetre, ‚s a t”bbieket figyelmen kĄvl hagyva besz‚ljnk a k”vetkez“ Necromant val is. § egy ˘ri si z rt t‚rre teleport l bennnket, ennek a k”zepe fves, ‚s a legk”zep‚n egy tr˘n tal lhat˘. Ez el“tt van egy l da, ami szint‚n tele van komponensekkel. Mostanra a sok komponens miatt el‚g kev‚s hely maradhatott a h tizs kunkban, az‚rt m‚g biztos van, aki nem tudja, hogy a hasonl˘ t rgyakat egym sra t‚ve kevesebb helyet foglalnak l tszatra, ‚s sŁlyra is. Ha kirĄtettk a l d kat, menjnk be a tr˘nhoz, ill. teleporthoz. Most egy kedves helyre ‚rkeznk, de van egy k”nny– megold sa. De miel“tt itthagyn nk ezt a helyet, el ne felejtsk felvenni a D‚lre l‚v“ (a vĄz ut n) var zsmellv‚rtet, ami egy emelv‚nyen tal lhat˘. rdemes a sz‚l‚r“l megk”zelĄteni, mert a k”zepe beszakad. Ha felvettk menjnk vissza az ostromolt folyos˘ig, ahol egy Stone Skin segĄts‚g‚vel s‚rl‚s n‚lkl  tjuthatunk. M‚g miel“tt  tugran nk a l v n, a Nyugati sarokban van egy hulla, ‚s n la egy kulcs, ezt is vegyk fel (m rmint a kulcsot). Mostm r  t lehet ugrani a l v n az szakabbra l‚v“ szigetekre. Itt v‚gig felfel‚ kell haladni, a v‚g‚n kell elugrani jobbra a kicsi, egyedl ll˘ k“re, ami teleport is mellesleg. Visszateleport l minket a Necromant k barlangj ba. Innen Nyugatra kell elindulni, az ostromlott folyos˘n, ‚s besz‚lni az utols˘ el“tti Necromant val. Innen az Łt az utols˘ig m r egyir nyŁ, de el‚gg‚ hosszŁ, ‚s kanyarg˘s. El“sz”r szakra, majd Keletre, ism‚t szakra, a nagy t‚rn‚l Nyugatra, szakra, ut na pedig Keletre forduljunk. A kis h zban ott alussza az utols˘ Necromanta nyugodt  lm t, persze csak addig, mĄg egy Death's Speakkel fel nem ‚bresztjk. § megadja az utols˘ var zslat receptj‚t is, ezzel teljes ‚rt‚k– (nem kutyaeledell‚, hanem ) Necromant v  v lunk. Az ajt˘n kil‚pve kicsit megv ltozik a term‚szetes k”rnyezet. Sokat kellett kzdeni ez‚rt a Necromanta cĄm‚rt, ez‚rt ne engedjk, hogy az els“ megjelen“ csontv z leverje r˘lunk, ink bb fel a l‚pcs“n, ‚s szaladjunk ki a barlangb˘l. Ejnye, de ismer“snek t–nik ez a k”rny‚k, mintha m r j rtunk volna errefel‚. Igen, ez a Fels“ Katakomba, annak is a klv rosi r‚sze. Innen egy pillanat alatt ki lehet l‚pni a BARLANGRENDSZERbe, majd onnan keresztl pedig a KERTbe. Az Łt el‚gg‚ k”nny–, de emellett viszonylag hosszŁ is. A KERT kert l‚v‚n termi neknk a komponenseket. A k”vetkez“ feladatunk az lesz, hogy kiszabadĄtsuk a n‚gy tit nt. A tit nok (a 4 “selemnek megfelel“en) uralt k Pagant azel“tt, hogy Guardian legy“zte, ‚s bez rta volna “ket. Ha kiszabadĄtjuk “ket, ‚s ”sszefogunk velk, j˘ es‚lynk lesz arra, hogy egyeslt er“vel legy“zzk Guardiant. §k pedig h l b˘ hazakldenek. Igen, a haditerv helyes, ‚s ha m r Łgyis mindet ki kell szabadĄtani, Litos a f”ldtit n pedig egy k”p‚sre van t“lnk, mi‚rt ne kezden‚nk vele. Ehhez egy Open Ground, ‚s kett“ Golem kikever‚se szks‚ges. Az egyik g˘lemmel nyittassuk ki a kert marad‚k k‚t z rt ajtaj t. El“sz”r a jobb oldali, kisebb ajt˘n kell bemenni. Itt r”gt”n balra le, Ągy el‚rnk egy k“h zhoz. Bent van a F”ld SzĄve. Ezt kell kit‚pni egy Open Ground segĄts‚g‚vel, hogy Litos kiszabaduljon. Meg is tenn‚nk mi is, csak van egy apr˘ probl‚ma. A F”ld SzĄve bent van, mi pedig kint. Csak ‚rdekess‚g k‚ppen mondom, hogy h romszor j tszottam v‚gig a j t‚kot, ‚s ennek az ajt˘nak a kulcs t m‚g sosem tal ltam meg. Ennek ellen‚re erre az ajt˘ra is van megold s, m‚ghozz  pofonegyszer–. Ha el‚g k”zel  llunk hozz , bel tunk a h zba annyira, hogy megpillantunk egy kis f”ldet bent. gy egy g˘lemet teremtve bent a f”ldre “ fogja kinyitni az ajt˘t. Be kell menni az ajt˘, fel kell m szni a f”ldh”z, ‚s egy Open Groundot haszn lni. Abban a pillanatban, ahogy elrakjuk a F”ld SzĄv‚t, a j t‚k 1/5-‚vel m r v‚geztnk is. De senki ne ijedjen meg, innent“l Łgyis felgyorsulnak az esem‚nyek. Teh t ott hagytuk abba, hogy meg van a F”ld SzĄve, ”r”lnk is neki. ™r”mnket osszuk meg Litosszal is. Ehhez azonban m‚g j˘ nagyot kell szaladni. Az els“ az lesz, hogy vissza kell menni a kertbe, ‚s a nagyobbik ajt˘n  t egyfolyt ban szakra haladva el‚rjk a Romos H zat. Bent a sz‚k melletti kapcsol˘t kell meghŁzni, Ągy m–k”d‚sbe l‚pnek a tetejk”n 'F' bev‚s‚s– teleportk”vek. Ezut n vissza a nagy ajt˘hoz, de itt az els“ el gaz sn l balra felfel‚ kell elindulni. Itt kl”nb”z“ gyess‚gi j t‚kokat is lehet j tszani. Vannak p‚ld ul mozg˘, teleport l˘, mozg˘-teleport l˘ k”vek. Ezeket egyf‚lek‚ppen lehet megcsin lni, de Łgy nagyon k”nnyen: a szerencs‚t tartsuk k‚zn‚l. Ha ezt sikerlne megcsin lni, a tov bbi utat egy ejt˘ z rja el, szerencs‚re meg van a kulcsa, na persze nem n lunk, hanem szakon. A l‚zerek el“tt haszn ljunk egy Stone Skint, a biztons g kedv‚‚rt. Ezek ut n ott a magaslaton a l da, benne a kulccsal. Ezzel nyissuk ki az ajt˘t, ‚s menjnk be rajta. Az els“ el gaz sn l felfel‚ kell menni. Az gyess‚gi r‚sz ut n szakra tartsunk, itt balra nyĄl˘, alig l that˘ folyos˘t kell keresni. Az egyik ilyen  tj r˘ m”g”tt egy nagy t‚r van l d val, benne pedig egy kulcsra lelnk, persze az  lc z s kedv‚‚rt az italok alatt. Ha meg van a m sodik  tj r˘ is, az ott l‚v“ vizet kell  tugrani, ‚s az ajt˘n az el“z“ kulcsot haszn lni. Ezut n ism‚t ugr lunk egy kicsit, nehogy kij”jjnk a gyakorlatb˘l. Menjnk innen D‚lre, ‚s aktiv ljuk a teleportot. Vigy zat, az 'F' jel– teleport ‚rint‚se tilos, ‚s ‚letvesz‚lyes.  , csak vicceltem, nem hal los, hanem ann l rosszabb: elteleport l a vil g m sik v‚g‚re, ‚s m szhatunk vissza. Ezut n felfel‚ kell menni, ‚s v‚gre tal lkozunk Litosszal. Nagyon ”rl neknk, meg hogy kiszabadĄtottuk, meg minden, Ągy csak arra k‚r fel minket, hogy a halott Lothiont temessk el. (A temet“s jelenetb“l eml‚keztek m‚g, “ fekdt a kĄnpadon). Ez‚rt teleport ljunk  t Tenebraebe, onnan pedig lehet tekerni a temet“be. Lothion a ravataloz˘ m”g”tt fekszik, egy dupla clickkel tudjuk Litoshoz kldeni. (Vajon mit sz˘lna, ha megtudn , hogy nem mi temettk el, hanem "mag t˘l eltemet“d”tt") Mondjuk el Vividosnak, hogy mit k‚rt t“lnk Litos, ‚s marad‚ktalanul v‚grehajtottuk. Erre “ ad egy kulcsot (t”k ugyanŁgy n‚z ki, mint a var zsszimb˘lumunk, csak z”lden vil gĄt a szeme), a Scion kulcsot. A k”vetkez“ dolgunk az lesz, hogy az “si istenekkel besz‚ljnk. Ehhez le kell menni a fels“ katakomb ba, egy Łjabb Open Ground haszn lat val. Ott az istenek h z nak kardj t a Scion kulccsal nyissuk ki, ‚s menjnk be. A "Do not enter" feliraton keresztl pedig az istenek barlangj ba jutunk. Menjnk mindig egyenesen, ‚s n‚h ny kapcsol˘  llja utunkat. Sajnos a kombin ci˘t nem tudom, mivel nem tartozok a mazochist k sz‚lesk”r– t bor ba, viszont meg lehet kerlni. G˘lemmel k”nnyen lehet helyettesĄteni a l d ban l‚v“ kulcs szerep‚t. Kicsit visszafel‚ haladva a mini labirintuson keresztl majd jobbra kell haladni, ezut n szedjk fel a Skull of Quakest, aminek segĄts‚g‚vel a Fels“ katakomb ban l‚v“ teleport helyet tudjuk majd aktiv lni. Menjnk vissza a mini labirintusig, ‚s ott az ellenkez“ ir nyba haladjunk. A medence ut n felfel‚, ‚s egy sĄrk“re lelnk. Haszn ljuk a k“asztalon l‚v“ var zslatot (Open Ground), Ągy a sĄrn l leszakad a f”ld, ott essnk le. Nyugatra fel, majd keletre, le. Menjnk nagyon k”zel az ajt˘hoz, Ągy fent m r csak egy pici f”lddarabka l tszik, de ez ‚ppen el‚g ahhoz, hogy egy g˘lemet teremtsnk. Adjuk ki neki a parancsot, hogy nyissa ki az ajt˘t, ‚s ahogy elindul, r”gt”n menjnk el az Łtj b˘l, kl”nben beszorĄt, ‚s letapos. gy m r sim n fel tudjuk venni a Merci-pajzsot. Az innent“l szakra l‚v“ ajt˘t szint‚n nyittassuk ki a g˘lemmel, az ezut n k”vetkez“ terep szint‚n tele van komponensekkel, ami j˘l is j”n, mivel a sok g˘lem miatt kiss‚ megcsappantak k‚szleteink. Tov bbmenve Keletre, felfel‚ 3 l‚p“k“ l that˘, amit helyes sorrendben nyomogatva egy l‚pcs“ felemelkedik, ‚s azon tov bb tudunk jutni. A helyes sorrend: "JBJKBKJBKJKBJBJKBKBJKJBKJBJKBK" (gy.k. J=jobb, K=k”z‚ps“, B=bal). Az itt k”vetkez“ k‚t l‚zerrel szok s szerint Stone Skinnel sim n  t lehet menni. Balra a k‚t ajt˘ ut n ott az Istenek Terme. A padokon fekszik a csontv z, alatta pedig egy kulcs van. Ha a Merci-pajzsot az olt rra tesszk, az istenek megelevenednek, ‚s elmondj k, hogy tov bbi inform ci˘kat akkor kapunk, ha megszerezzk a k”vetkez“ teremben l‚v“ obeliszk-csŁcsot. M‚g kint k‚szĄtsnk egy Death var zslatot. Haszn ljuk az ajt˘n a j t‚k elej‚n Mythrant˘l vett Dispelling Magical Portals scrollt. Ahogy bel‚pnk, a szellemet kĄn ljuk meg az el“bb k‚szĄtett Death spellel. Khumas Ghor sz˘l hozz nk n‚h ny sz˘t, azut n elt–nik. A tr˘nja m”g”tt l‚v“ l d ban ott van az obeliszk-csŁcs. Hallgassuk meg, amit a megelevened“ istenek besz‚lnek. Menjnk vissza a Fels“ katakomb ba a Skull Point-hoz. Az Istenek Barlangj ban tal lt Skull of Quakest rakjuk a piros pontra. Egy ˘ri si f”ldreng‚s keletkezik, az Als˘ ‚s Fels“ katakomb ban t”bb padl˘ leszakad. Mellettnk is leszakad egy darab. Ha lemegynk az Ągy el‚rhet“v‚ v lt terembe, ott tal ljuk a Fels“ katakomba teleportjait, amit term‚szetesen nem  rt aktiv lni. Rohanjunk el a BARLANGRENDSZERbe, de vigy zzunk a leszakadt padl˘darabokra. Innen Hydros ajtaj hoz kellene menni, ami a Scion kulccsal nyithat˘. A bej ratt˘l jobbra l‚v“ teleportot r”gt”n aktiv ljuk. Ezut n menjnk kicsit Nyugatra, majd j˘ sok ig D‚lre, v‚gl Keletre, ahol megtal ljuk Hydrost, aki sz‚pen megk‚r, hogy szabadĄtsuk ki. H t persze, pont ez‚rt j”ttnk. Menjnk Nyugatra, ahol egy barlang bej rata van, ebben m‚gegy barlangra lelhetnk. A trollt kerlgetve m sszunk  t jobbra a sz”ges falon. Ahogy tov bbmegynk, egy Łjabb fal  llja utunkat,  m ha a baloldali kapcsol˘t meghŁzzuk, leereszkedik a r cs, ‚s  tm szhatunk. Ezut n D‚lre menjnk, a barlangb˘l ki‚lpve m sszunk fel a szikl ra, ‚s egy Open Grounddal szabadĄtsuk ki Hydrost a sĄrn l. (Ha eddig j˘ megfigyel“k voltunk, ‚szrevehettk, hogy sehol sem esett az es“, nem volt k”d, mostant˘l kezdve viszont nem a monitor hib ja miatt b rmelyik helyszĄnen el“fordulhat.) Gyorsabban visszajutunk Hydros barlangj nak elej‚re, ha teleport lunk. A BARLANGRENDSZERen keresztl gyorsan eljuthatunk Argentrock Isle ajt hoz, amit a Scion kulccsal nyissunk ki. A k“Łt ment‚n haladva,  t a fgg“hĄdon a fves r‚szen megtal ljuk az Argentrock Isle-i teleportot, amit term‚szetesen m ris aktiv lunk. Ezt a v rost egy‚bk‚nt a Healerek lakj k, akik Stratost˘l, a sz‚ltit nt˘l nyerik erejket. Eg‚sz ‚letket a gy˘gyĄt snak szentelik, ‚s p‚ldamutat˘ ‚letet ‚lnek. Ha csatlakozni akarunk a szekt jukhoz, meg kell keresnnk Xaviert, aki a v rosban l‚v“ nagy t‚r Keleti oldal n l‚v“ h zban lakik. § elmondja, ahhoz, hogy csatlakozhassunk, k‚t pr˘b t kell ki llnunk: a b”lcsess‚g‚t, ‚s az gyess‚g‚t. A b”lcsess‚g pr˘b ja abb˘l  ll, hogy kl”nb”z“ szitu ci˘kban helyesen kell cselekednnk. Az gyess‚g pr˘b ja pedig ab˘bl  ll, hogy a v rost˘l nem messze l‚v“ k“szirten kell megmaradnunk Łgy, hogy k”zben el‚g er“s szell“ fŁjdog l, ezzel ellent‚tesen kell mozogni. De a b”lcsess‚g pr˘b j val is gondjaink t madn nak, ha nem lenne itt a megold s: A haldokl˘ gyerek esete - Sight Egy csat ba cseppennk kĄvl ll˘k‚nt - Tend injured A pihen‚s m˘dja - Breery evening on porch A t‚kozl˘ fiŁ - Welcome him home Csat ban a vez‚rnk haldoklik - The battle is lost A bar ts gban a legfontosabb - Honesty A kocsm ban - Remain Quit A szeg‚ny, ‚s az elk‚nyeztetett gyerek esete - Comfort a sad child Mi‚rt jobb a tud s a fegyverekn‚l - Weapon destroys, wit builds A testv‚rnk lop ssal tartja fenn csal dj t - Truth full A k”vetkez“ az gyess‚g tesztje. Megjegyz‚s: ‚rdemes 2 m sodpercenk‚nt menteni...Ha sikerlt fennmaradni a szikl n, egy vill ml s jelzi a pr˘ba v‚g‚t. Menjnk vissza ezut n Xavierhez, “ Stelloshoz kld minket, az “ h za az els“ Nyugatra, a kaput˘l lefel‚. Az els“ feladatunk az lesz, hogy elk‚szĄtsk a var zsszimb˘lumainkat. Ehhes a Monesty of Teurgist ‚plet pinc‚j‚b“l kell 8 db Silver Ogret elhozni. A pince ajtaj hoz a kulcsot Stellos odaadja a besz‚lget‚s ut n. A Silver Ogr‚ket el‚g neh‚z ‚szrevenni, mert beleolvadnak a h tt‚rbe, de ha m r megtal ltuk a D‚lra vezet“, alig l that˘ folyos˘t, az ott l‚v“ teremben rengeteget tal lhatunk bel“le. Ha megvannak, menjnk vissza Stelloshoz, aki csod lkozik, hogy sikerlt v‚grehajtanunk a feladatot. El kell mennnk a Tenebrae-i kov cshoz, aki kikalap lja bel“le a szimb˘lumokat. (Teleporttal gyorsabban megy az odajut s). A kov cs ingyen ‚s b‚rmentve megcsin lja neknk ezt az apr˘ munk t (m‚g ad˘t sem kell fizetnnk). Ezut n vigyk vissza a szimb˘lumokat a Monesty of Teurgistba, ‚s egyenk‚nt tegyk fel “ket az olt rra. Ha megvan, ism‚t l togassuk meg Stellost, aki most ism‚t a Monesty of Teurgist pinc‚j‚be kld el minket, hogy az ott hever“ sebeslt Toraxot meggy˘gyĄtsuk az Łj szimb˘lumokkal (Healing touch). Amint meggy˘gyul Torax, elt–nik. Mi is csak teleporttal tudunk kijutni, menjnk r”gt”n Argentrock Islere. Ott ism‚t Stellossal kell besz‚lnnk, aki elmondja, hogy mostm r k”z‚jk tartozunk, de ahhoz, hogy az utols˘ szimb˘lumot is megkapjuk, Stratushoz kell elmennnk. § a Sz‚l tesztj‚t“l szakra tal lhat˘, egy kis vĄzi ugr ndoz s ut n. Megkapjuk t“le az Air Walk szimb˘lumot. Innen teleport ljunk Carthax Lakebe, innen kijutunk a BARLANGRENDSZERbe, ‚s m r nagyon k”zel van ide a Sorcererek birodalma. A bejut shoz kapcsoljunk egyet az ajt˘ el“tt l‚v“ kapcsol˘n,  lljunk r  az Ągy leereszkedett ajt˘ra, ‚s az Aerial Servant var zslattal hŁzzuk meg ism‚telten az el“z“ kapcsol˘t. gy lej”n az ajt˘, ‚s  t tudunk menni. A fekete ajt˘t a Scion kulccsal nyissuk ki. Bent egy Sorcerer mester sz˘l hozz nk, ‚s meginvit l a vil gukba. Kapcsoljuk be az Air Walkot, ‚s a s‚rthetetlens‚get. gy  t tudunk ugrani arra a szigetre, ahol az el“bb a Sorcerer  llt. Innen D‚lre a tavat megkerlve, majd szakra menve eljutunk a Sorcererek birodalm ba. Az ajt˘t˘l D‚lkeletre tal lhat˘ a teleporthely, amit ne felejtsnk el aktiv lni. Az els“ h zba bemenve Banehoz k‚rdezzk ki az itteni helyzetr“l. Elmondja, hogy az itteni v rost a First Accolite (Vardion) ir nyĄtja. § viszont feketem gi val foglalkozik, ‚s nem t”r“dik a v rossal. Addig nem lehet “t elkapni, amĄg meg nem tudjuk az  lnev‚t (True name), amit a feketem gi hoz haszn l. Ezt viszont csak annak mondja el, aki be ll hozz  tanĄtv nynak. Ha lebuktatjuk, cser‚be beavatnak minket Sorcerernek. Mi az neknk, ha m r 2 var zsl smesters‚get kitanultunk, menni fog a harmadik is. Teh t menjnk el Vardion h z ba, ‚s hosszas besz‚lget‚s ut n befogad minket tanĄtv nynak. (Ehhez viszont v‚gig kell hallgatni az ”sszes t”rt‚net‚t, ‚s csak a v‚g‚n fog r t‚rni arra, hogy be akarunk-e  llni...) De v‚glis elkotyogja az  lnev‚t (Morduin), ami rettent“ nagy hiba volt a r‚sz‚r“l. Ezzel m r szaladhatunk Banehoz, aki egy d‚mont id‚z meg, ‚s megaj nd‚kozza vele Vardiont. Amikor v‚gzett vele, megid‚zi a f“m gust, aki megdĄcs‚ri Banet, hogy j˘ munk t v‚gzett (h t persze, mi csak dĄsznek vagyunk itt), de “ felhĄvja a f“m gus figyelm‚t, hogy ebben neknk is nagy szerepnk volt. (na az‚rt...) Felteszik a k‚rd‚st, hogy be akarunk-e  llni hozz juk tanĄtv nynak. Persze, ha m r Vardionhoz nem lehet, akkor “k is j˘k lesznek. Az els“ pr˘ba az, hogy Bane szĄne el“tt ”ssze kell rakni 3 var zslatot. A m sik pedig, hogy az Obszidi n erd“b“l, ami a v ros szaki r‚sz‚n tal lhat˘, ”sszeszedjnk 4 szimb˘lumot. De menjnk csak sz‚pen sorj ban. El“sz”r el kell mennnk a k”nyvt rba, hogy ott elolvassuk a var zslatok ”sszetev“it, ‚s felvegyk a sarokb˘l a m gikus l bv‚rtet. A l d b˘l szedjnk ”ssze annyi ”sszetev“t, amennyit csak lehet, plusz 5 gyerty t mindk‚t fajt b˘l, mivel az els“ teszt elv‚gz‚se alatt nem mozdulhatunk ki a szob b˘l. Bane nem a saj t lak s n fog bennnket fogadni (Persze, ne azt robbantsuk fel v‚letlens‚gb“l), hanem Vardion h z ban. Itt kell a h rom var zslatot (Flash, Flame bolt, Endure heat) ”sszerakni. Aprop˘, Sorcerer var zslatok! Az els“ l‚p‚s, hogy a nem ‚g“ piros gyerty kat a pentagramma megfelel“ csŁcsaiban helyezzk el, valamint a marad‚k helyre feket‚ket tegynk. Ut na az ”sszetev“ket kell a gyerty k mell‚ a leĄr s szerint berakni. Ezut n meg kell gyŁjtani a gyerty kat, berakni a szimb˘lumot a csillag k”zep‚re, lemenni a pentagramm r˘l, ‚s dupla click a szimb˘lumon. gy az ”sszetev“k fell ngolnak, ‚s a pentagramma k”zep‚n ott lesz a k‚sz szimb˘lum. Ha ezt a feladatot elv‚geztk, Bane elkld minket az Obszidi n erd“be. Itt ugyeb r n‚gy szimb˘lumot kell ”sszeszednnk, amik legjobban egy kisp rn ra hasonlĄtanak. Ahogy bel‚pnk az ajt˘n, a f“m gus k‚t d‚mont uszĄt r nk, Amit a Mask of Death nev– Necromanta var zslattal le tudunk csillapĄtani. Ahogy tov bb megynk a l‚pcs“n, egy harmadik d‚monnal tal lkozunk, akit nem kell b ntani, el‚g j mbor szeg‚nyke. Besz‚l neknk az itteni helyzetr“l, ha kik‚rdezzk. A terem v‚g‚ben l‚v“ sarokba kell menni, ahonnan elteleport l˘dunk az Obszidi n erd“be. El“sz”r a Keleti, ‚s szaki szimb˘lumokat szedjk fel, majd ut na lehet pr˘b lkozni a d‚monfejes pajzzsal is. Garant ltan j˘ sz˘rakoz s, de sokat ad az Armorra, ‚s immuniss  tesz a t–zzel szemben (nem a l v val), ez‚rt ‚rdemes szenvedni vele egy kicsit. Ut na Nyugatra menjnk, amĄg a l va el nem  llja az utunkat, itt egy Endure Heat-et var zsolva a l v nak a s”t‚tebb r‚szein mozoghatunk. A l va v‚g‚n a szikl n megtal ljuk a harmadik szimb˘lumot. Ezut n j”jj”n a D‚lnyugati, amit Flame Bolt, vagy Molotov kokt‚lok segĄts‚g‚vel tudunk kirobbantgatni. Itt ne felejtsk a var zssisakot sem. Amikor megszereztk mind a n‚gy szimb˘lumot, t‚rjnk vissza a teleporttal, amelyikkel ide j”ttnk. gy a j˘ d‚monhoz jutunk. L‚pjnk le a teleportk“r“l, majd ism‚t vissza, ‚s most nem az Obszidi n erd“ben tal ljuk magunkat, hanem a f“m gus lakhely‚n. § egyetlenegy tesztet  llĄt fel neknk, ami nem neh‚z, csak hosszadalmas, de van egy nagyon k”nny– megold sa: elvileg egy Flame Boltot, egy Explosiont, ‚s egy Summon Daemont kellene r var zsolnunk, erre “ klden‚ a saj t d‚monj t, ‚s azt kellene eltntetni Bonish Daemonnal. Ehelyett az egyik l d ban tal lhat˘ egy elk‚szĄtett Extinguish var zslat, ami egyen‚rt‚k– egy Flame Bolttal ‚s egy Explosionnal egyttv‚ve. gy csak egy Summon Daemont ‚s egy Bonish Daemont kell ”sszerakni. Ha ezeket elv‚geztk, a f“m gus meg van gy“z“dve, hogy megfelel“ek vagyunk arra a feladatra, hogy r‚szt vegynk Pyros megid‚z‚s‚re. Ki is teleport l minket a v rosban l‚v“ ˘ri spentagramm hoz, ahol m r ott vannak a v ros f“m gusai. Elkezd“dik a szertart s, mindenki lerakja a saj t gyerty j t, persze n lunk nincs egy darab se, nem baj, az egyik k”lcs”nad neknk egyet. Most meggyŁjtj k a gyerty kat, nan , hogy a gyŁjt˘var zslatot is elfelejtettk, szerencs‚re ebben is kisegĄtenek. Megjelenik Pyros, akivel a f“m gus r”vid p rbesz‚d ut n ”sszeveszik, mert nem akar neki m‚g t”bb energi t adni. ElfŁjja a gyerty j t, erre Pyros elt–nik. Bane r j”n, hogy a f“m gus is gonosz lett, ez‚rt sajnos “t is meg kell ”lni. Eggyel t”bb vagy kevesebb, nem jelent gondot. Ehhez a j˘ d‚monn l l‚v“ teleportot kell haszn lnunk, ‚s ott lesznk a leend“  ldozatn l. Mindenkinek a saj t gusztus ra bĄzzuk, mit tesz vele (van aki buzog nnyal sz‚tveri, el lehet azt n ‚getni, fel lehet robbantani, Summon Skelet-tel sem rossz a dolog, stb. az‚rt a l tv ny nem veheti fel a versenyt a DOOM-mal.) A tetem‚t  tvizsg lva vigyk el, amire ‚ppen v gyunk, de a L ng Nyelv‚t el ne felejtsk. V‚geztnk is a Sorcererekkel, menjnk vissza a BARLANGRENDSZERbe, ‚s ut na Argentrock Islera. Ugr ljunk fel Stratoshoz (mostm r az Air Walk szimb˘lum segĄts‚g‚vel sokkal hamarabb feljutunk). Ha azon a k”v”n haszn ljuk a Reveal var zslatot, amelyikr“l Stratos fel szokott emelni, jobbra egy kis szikl n megpillantjuk a Sz‚l Lehellet‚t. Ezt az Aerial Servant nev– var zslattal tudjuk k”lcs”nvenni. Megjegyzend“ az‚rt, hogy mivel a teurgist k Stratust˘l kapj k erejket, Stratus pedig a Sz‚l Lehellet‚t“l, mi pedig azt elloptuk, Ągy a teurgista (Healer) var zslatok nem m–k”dnek t”bb‚. Most m r kezdenek j˘ ”sszej”nni a dolgaink. Meg van m r a F”ld SzĄve, a Sz‚l Lehellete, a L ng Nyelve, mi hi nyzik m‚g, persze hogy a Tenger K”nnye. Ezt Tenebraeben tudjuk visszaszerezni, teh t teleport ljunk oda. Keressk fel Devont, a hal szt, persze r”gt”n ki lehet tal lni, hogy mivel hal sz, nem a tengerparton van, mivel ember, nem a lak s n, ‚s nem is a palota konyh j n, egy‚rtelm–, hogy csak a b”rt”nben lehet, a piros kast‚ly alatt. A lej r˘t a katon k h l˘szob j ban tal ljuk. Ha besz‚lnk Devonnal, nagyon ”rl, hogy Łjra l t minket, de annyira el van keseredve, hogy nem is besz‚l velnk t”bbet. Ha elmegynk D‚l fel‚, a pince jobb als˘ sark ba, ‚rdekes dologra lesznk figyelmesek. Ott egy nem res terem, de nincsen ajtaja. Haszn ljunk mondjuk egy Secret Door scrollt, ‚s m ris elt–nik egy darab fal, ahol bejuthatunk a terembe. Olvassuk el a r cs m”g”tti k”nyvet, ami ‚rdekes olvasm ny. Arr˘l sz˘l, hogy nem is Mordea az igazi tr˘n”r”k”s, valamint Devon Mordea testv‚re, “ pedig ”regebb, mint Mordea, valamint f‚rfi, teh t Devon jogosan ”r”k”ln‚ a tr˘nt. Teh t Mordea f‚lrevezetett mindenkit. De ahogy az utols˘ sort elolvastuk, hirtelen minden els”t‚tedik, ‚s katon k rontanak r nk. Elvileg ugyanoda jutunk, ha engedelmeskednk, mintha nem, de az‚rt legynk j˘ fiŁk, ne b ntsuk “ket. Ismer“s helyszĄnre cib lnak minket: a tengerparti veszt“helyre. A k”z”ns‚g m r epekedve v rja a m–sort, Łgyhogy nem  rt sietnnk. Mordea ki is adja a parancsot, hogy vigyenek minket a t“k‚re, de ekkor k”zbesz˘lhatunk, hogy Devon az igazi tr˘n”r”k”s. (s ne azt mondjuk, hogy nem Mordea a tr˘n”r”k”s!) Ez mindenkiben k‚ts‚geket v lt ki, szerencs‚nkre a legink bb a h˘h‚rban. gy Mordea k”vetkez“ parancsa el“tt ism‚t k”zbesz˘lunk hasonl˘k‚ppen, Ągy a h˘h‚r nem fogja v‚grehajtani az Ąt‚letet. Sajnos megszakĄtottuk a m–sort, a n‚p pedig mindenk‚ppen v‚rt kĄv n, Ągy jobb hĄj n Morde t kellene elint‚zni. Miel“tt ezt Devon megtehetn‚, leterĄri a n‚z“k”z”ns‚get, Ągy sajnos csak vide˘r˘l szeml‚lhetik majd meg az esem‚nyeket. Devon meghagyja neknk, hogy az‚rt majd k‚s“bb keressk fel, ‚s a vĄzen j rva elt vozik. Pihenjk ki magunkat egy ˘rai alv ssal, majd keressk meg Devont a piros kast‚lyban, feltehet“leg a tr˘nteremben lesz. § megk”sz”ni neknk, amit ‚rte (meg persze magunk‚rt) tettnk, ‚s minden ron meg akarja h l lni. Ekkor megk‚rdezhetjk, hogy mit tud a Tenger K”nny‚r“l. El“sz”r semmi nem r‚mlik neki, de azt n v‚gis kiny”gi, hogy a bej ratt˘l balra nyĄl˘ folyos˘ v‚g‚n van egy l da, n la pedig fellelhet“ a l da kulcsa, benne pedig a Tenger K”nnye. gy m r egy‚rtelm–, hogy mi lesz az, amivel megh l lhatja szolg latainkat. A kulccsal nyissuk ki a l d t, ‚s vegyk magunkhoz a Tenger K”nny‚t. Abban a pillanatban, hogy elraktuk, a j t‚k 4/5-‚vel v‚geztnk. Innen teleport ljunk el Argentrock Islera, ‚s menjnk el Stratoshoz, sajnos most ism‚t k”rbe kell menni, mivel az Air Walk m r nem m–k”dik. De ne menjnk fel r”gt”n arra a k“re, ahonnan fel szokott emelni, hanem  lljunk meg az el“tte lev“n. (Kl”nben elvette volna a Sz‚l Lehellet‚t) Dobjuk fel a Sz‚l Lehellet‚t arra a k“re, ahonnan fel szokott emelni, ‚s a besz‚lget‚s ut n, amikor letett minket tegyk el a Sz‚l Lehellet‚t, ‚s haszn ljuk Stratuson. Lekerltnk a negyedik elemi sĄkra, ennek a k”zep‚n egy ˘ri si pentagramma  ll. El“sz”r Pyrost int‚zzk el, teh t haszn ljuk rajta a L ng Nyelv‚t. Ehhez induljunk Nyugatra, rohanjunk el a goly˘s l d ig, vigy zzunk az el“tte l‚v“ terepen, mert beszakad, ‚s leesnk a l v ba. A goly˘kat vigyk el a csillagig, ‚s azokat a csillag csŁcsaira pakolva k”vek j”nnek fel a l v b˘l. Ezeken k”nnyen  t lehet ugr lni, kiv‚telesen nyugton maradnak. Ezut n m r csak kicsit kell rohanni szaknyugati ir nyba, ‚s ott tal ljuk Pyros medenc‚j‚t. Ahogy el‚ l‚pnk, Pyros kiemelkedik, ‚s a k‚t d‚mon a medence sz‚l‚n megelevenedik. Ne foglalkozzunk semmivel, csak a lehet“ leggyorsabban haszn ljuk Pyroson a L ng Nyelv‚t. gy visszakerlnk a negyedik sĄk k”zep‚re, a pentagramm hoz. A k”vetkez“ lehet mondjuk Litos. §t hasonl˘an egyszer–en el tudjuk int‚zni, a Keletre l‚v“ barlangrendszeren kell v‚gigverg“dni, ‚s haszn lni Litoson a F”ld SzĄv‚t, nem t”r“dve a g˘lemekkel. (rdekess‚g, hogy Litosnak m‚g a szikl b˘l is sikerl g˘lemet teremteni) Ahogy Litos meghalt, visszakerlnk a pentagramm hoz. Az utols˘, akit el kell int‚zni Hydros lesz, ehhez szakra kell elindulni. A vizeny“s terleten az szakon l‚v“ k”veken kezdjnk kis‚rletezni. Ha maradt m‚g n lunk a Sorcererekt“l egy Flash var zslat, akkor az nagyon megk”nnyĄti a helyzetet, de ha nem, ugr ndozva is  t lehet menni a k”veken. Az ezut n l‚v“ szigeten szaknyugat fel‚ haladjunk, itt tal lhat˘ Hydros, aki vill mokkal pr˘b l minket lebesz‚lni, hogy haszn ljuk rajta a Tenger K”nny‚t, de nem sikerl neki. gy ism‚t visszakerlnk a pentagramm hoz. Mostm r mind a n‚gy t rgyunk vil gĄt, helyezzk is el “ket a pentagramma csŁcsaira, a k”vetkez“k szerint: Perivolcanae pa - L ng Nyelve Perivolcanae ze - VĄz K”nnye Mesostel pa - F”ld SzĄve Mesostel ze - Sz‚l Lehellete Apelion - obeliszk-csŁcs lljunk a pentagramma k”zep‚re, ‚s haszn ljuk magunkon az obeliszk-csŁcsot. Erre Avatar azt mondja, hogy nagyon j˘l ‚rzi mag t, ‚s a k”vetkez“ pillanatban egy fekete obeliszk szobot emelkedik ki a pentagramma k”zep‚b“l, amibe csak bele kell l‚pnnk, ‚s m ris pillanatok alatt v‚gigvittk az Ultima 8-at, ami rem‚lhet“leg m‚g a k”vetkez“ r‚sz megjelen‚se el“tt sikerlni fog. A v‚g‚re maradt az ‚rt‚kel‚s. Az igaz, hogy sz‚p meg j˘ ez a 3D  br zol s, de ha pl. egy robban s k”vetkezt‚ben egy kulcs beesik valamilyen nem l that˘ r‚szbe, akkor azt m r az ‚letben fel nem szedjk, lehet bet”lteni az utols˘  ll st, ami rem‚lhet“leg ˘r kkal ezel“tti volt... Az‚rt hogy valami pozitĄvumot is mondjunk: a hangok igen j˘l tkr”zik a val˘s got, f“leg stereoban, ha egy t–z ‚g bal oldalt, akkor az a bal hangfalon sz˘l, stb (persze Blasteren, mivel a programban nincs GUS t mogat s - tal n ez a legnagyobb hib ja). A nagyobb sz”rnyekn‚l meglehet“sen sz‚p az anim ci˘, b r a program 486DX2-66-on is lelassult n‚ha. Az od ig rendben van, hogy a Wing Commander 3-ra k‚szltek, meg minden, de az‚rt egy kalandj t‚knak nem kellene ilyen lassŁnak lennie, ha nem SVGA-s. Az‚rt ennek ellen‚re nagyon j˘ 'kis' j t‚k ez az Ultima 8, rem‚ljk nem baj, hogy nem csin ltunk bel“le 147 r‚szes sorozatot, mindenkinek aj nljuk, aki r  tud sz nni egy h‚tv‚g‚t, hogy j tssza v‚gig. DoT