Wing Commander 2. (Origin) Halk, sokat sejtet“, izgalmakat sugall˘ zene, az Univerzum s”t‚tje, hangtalanul suhan˘ –rhaj˘-maradv nyok, –rszemetek t–nnek a semmibe el“ttnk... Az egyetemes nyugalom azonban nem tarthat sok ig. H rom, a semmib“l el“t–n“ Kilrathi vad sz jelenik meg harci alakzatot felv‚ve, egy nyugalmas mindennapjait t”lt“ b zis k”zel‚ben, mely szem‚lyzet‚nek m‚g meglep“dni sincs ideje. Abban a pillanatban, amikor v‚delmi rendszerk felfedezte az  lc z sb˘l kil‚p“ alattomos ellens‚get, sorsuk m r meg volt pecs‚telve. A k”vetkez“ pillanatban ugyanis a nem v rt l togat˘k Łtjukra bocs jtott k t”bb f‚ny‚vr“l id ig cipelt sŁlyos terhket. Sajnos ezek jelen esetben a nemr‚g kifejlesztett Boday X-4-es neh‚ztorped˘k voltak, amelyb“l m r ak r ”t-hat darab is el‚g egy ilyen hatalmas, neh‚zp nc‚lzattal ‚s a legmodernebb v‚delmi berendez‚sekkel felszerelt  llom s elpusztĄt s ra. N‚h ny m sodperc mŁlva t”bb sz zzal cs”kkent az Univerzum ‚rtelmes l‚nyeinek sz ma, s a p r milli˘ apr˘ f‚mdarabka t‚nyked‚se : amelyek eddig egys‚geket alkotva rengeteg hasznos funkci˘t t”lt”ttek be :, most egyetlen dologra korl toz˘dik. Suhanni a v‚gtelen –rben az ”r”kk‚val˘s gig... A s”t‚t, t voli kozmoszban, a f”ldi ellen“rz‚s alatt l‚v“ szektorok ‚s a Kilrathi birodalom hat r n  llunk. Sajnos a szen tusnak sem sikerlt sz˘t ‚rteni az ellens‚ges sz nd‚kot mutat˘ Tiger's Claw tagjaival, akiknek c‚lja egyre egy‚rtelm–bb: legdr g bb kincsnket, a F”ldet szeretn‚k a maguk‚nak tudni. A rengeteg vads ghoz, barb rs ghoz, kegyetlens‚ghez szokott f”ldi vezet‚snek, s az –rflotta-parancsnoks gnak ugyanaz a v‚lem‚nye: amenynyiben az ellens‚ges hader“knek nem sikerl elfoglalni boly- g˘nkat, Łgy mindent megtesznek annak elpusztĄt s ‚rt. Sajnos ismereteink, s az eddig vĄvott harcok azt mutatj k, hogy sem technik ban, sem felk‚szlts‚gben nem maradnak el flott nk adotts gait˘l : hacsak az emberek intelligenci j t nem sz mĄtjuk annak. Az ellens‚ges vezet‚s tagjai, s a flotta pil˘t i ugyanis NEM HUMANOIDOK! §k : oroszl n-emberek . Enn‚l sokkal tal l˘bb nevet nemigen lehet r juk kital lni, mivel arcberendez‚sk teljesen oroszl nos , k‚t l bon j rnak, s term‚szetesen a t”rzsfejl“d‚s sor n n luk is kialakult a besz‚d k‚szs‚ge. Nagyon neh‚z csat nak n‚znk el‚be e sz”rnyszl”ttek ellen, ugyanis a gazs g, alattomoss g ‚s a rossz sz nd‚k igen megsokszorozza a gonosz erej‚t. Mivel nem is olyan r‚gen m r folytattunk ellenk kisebb-nagyobb csat roz sokat (Wing Commander 1.), tiszt ban vagyunk lehet“s‚geinkkel, kidolgozhattuk taktik nkat, s begyakorolhattuk a leggyakoribb, el“re kisz mĄthat˘ harci mozzanatokat. A sorok megritkultak, de mindk‚t oldalon Łjabb ‚s Łjabb ut np˘tl s ‚rkezik, egy pillanatra sem hagyva, hogy l‚tsz mhi ny miatt forduljon v ls gosra a hosszŁnak Ąg‚rkez“ kzdelem kimenetele. Wing Commander 2. Eddig mutatott teljesĄtm‚nynk miatt a flotta vezet‚s‚nek kitntet“ figyelm‚t ‚lvezhetjk, Ągy eln‚zik neknk  lland˘ belesz˘l sainkat, mellyel a parancsnoks g  ltal kidolgozott taktik kat vetjk keresztk‚rd‚sek al . Szinte egy megbesz‚l‚s sem mŁlik el an‚lkl, hogy az eligazĄt st vezet“ szem‚lynek ne lenne egy-k‚t kl”n mondata hozz nk. Erre bszk‚k lehetnk m‚g akkor is, ha k”zvetlen parancsnokunk orrol is r nk. Ennek oka a mŁltban keresend“. El“z“ akci˘ink har- ci magatart sa : melyek t”bb ‚vvel ezel“tt zajlottak :, enyh‚n sz˘lva nem nyert‚k el teljes eg‚sz‚ben megel‚ged‚s‚t. Ez saj tos gondolkod sm˘dunknak, szerinte fafej–s‚gnknek, ‚s az ‚ppen aktu lis vesz‚lyhelyzetben val˘ fantasztikus megold sainknak : melyeket § egyszer–en esztelens‚gnek, fegyelmezetlens‚gnek nevez : k”sz”nhetjk. ppen Łgy, mint azt a p r ‚v irodakukack‚nt elt”lt”tt id“t, melyet szĄves k”zbenj r s ra kaptunk. Mivel bntet‚snk letelt, s a fenyeget“ v‚szhelyzet oly nagyfokŁ, hogy m r-m r elviselhetetlen, a flotta minden ‚pk‚zl b embert ”sszeszed, hogy megv‚dje a f”ld lakoss g t a Kilrathi nemzets‚g t mad s t˘l. Ebben a r˘zs snak semmik‚pp sem mondhat˘ helyzetben kapcsol˘dunk a j t‚kba. Amennyiben el“sz”r pr˘b lkozunk meg a kzdelemmel, s fel vagyunk szerelve egy Thunder Board-dal, Sound Blaster-rel, Adlib-bel vagy egy Roland MT 32-vel, akkor csod latos hangz st csal a flnkbe a nem teljesen ismeretlen ORIGIN csapat. Eddigi m–veik ut n val˘szĄn–leg senki nem v r keveset, de amit itt produk ltak, az val˘szĄnŁleg a PC-k jelenlegi tud shat r nak mezsgy‚j‚n j r. Legal bbis ami ”sszess‚g‚ben jellemzi a j t‚kot. Kl”n-kl”n hallottunk m r szebb zen‚t, l ttunk m r jobb grafik t, ismernk gyorsabb szimul tort, ‚rdekesebb kalandj t‚kot, de egyben ilyet m‚g sohasem produk ltak. Ez az ”sszhang k‚pes arra, hogy ak r t”bb h‚tre is odasz”gezze a pil˘tajel”ltet a masin ja el‚, s megfeledkezve ev‚sr“l, iv sr˘l, alv sr˘l, csak a gazok kiirt s nak gondolata j rjon az esz‚ben. Ezek melett nagy az es‚lye arra is, hogy maga mell‚ v‚ve egy angol sz˘t rt, tal n a legsz˘rakoztat˘bb m˘don pr˘b ljon p r sz˘t megtanulni ezen az idegen nyelven. A Wing Commander 2. val˘szĄn–leg az egyik legjobb kaland-akci˘-szimul tor, melyet eddig k‚szĄtettek. Amikor befejezte a g‚p a digitaliz lt sz”veggel al festett t”rt‚neti bemutat˘t, s a g‚p k‚r‚s‚re megadtuk vezet‚k-, ut˘-, majd fed“nevnket is, vessk magunkat az esem‚nyek s–r–j‚be. A hang rban  llva besz‚lgetnk bar tn“nkkel, Liz-zel, ahol is megvitatjuk jelenlegi helyzetnket, s a szokott n“i aggodalomal int minket eg‚szs‚gnk meg˘v s ra, abb‚li agg ly t is emlegetve, hogy a fene se tudja, mi lesz velem, ha egyszer valami bajod esik . Miut n megĄg‚rtk, hogy mi fogjuk elnyerni az MLVP (Ma- g ra Legjobban Vigy z˘ Pil˘ta) elismer“ cĄmet, elindulhatunk az eligazĄt sra. Itt Angel : egy szint‚n igen szemreval˘ h”lgy, mellesleg a parancsnokunk : k”zli a teend“ket. Ez a legt”bb esetben abb˘l  ll, hogy bizonyos navig ci˘s pontok (Nav) ‚rint‚s‚vel kell k”rbereplnnk az ellen“rz‚snk alatt tartott terleteket, s az esetleges betolakod˘kkal szemben l‚pjnk fel. Ezt megtehetjk r di˘n is, azaz felsz˘lĄthatjuk “ket tekint‚lyt parancsol˘ rettenetesen ijeszt“ hangon a fels‚gterlet megs‚rt‚s‚nek azonnali megszntet‚s‚re , de ez a legt”bb esetben annyira hat sos, mintha mutat˘ujjunk hajlĄtgat s val s–r– Nana : ezt nem szabad! ki lt sokkal pr˘b lkozn nk. Sokkal nagyobb sikereket ‚rhetnk el azzal, ha ujjainkat az eg‚r bal gombj ra helyezzk, s l“t vols gon bellre csemp‚sszk magunkat. Legt”bbsz”r a nagy csemp‚szget‚snek hatalmas t–zp rbaj a v‚ge, ugyanis mindketten tiszt ban vagyunk vele, hogy ‚lve nem sokan t vozhatunk err“l az –rcsatamez“r“l. Az els“ kldet‚sek alkalm val m‚g laz n veszik a dolgukat a Kilrathi-pil˘t k, s nem okoznak komolyabb fejf j st sem neknk, sem az ‚ppen aktu lis t rsainknak. A m–szaki adatokat ugyan  ltal ban vagy legel”l, vagy legh tul szokt k feltntetni, az‚rt mi hadd legynk egy kicsit formabont˘k. Ezt az‚rt is tesszk, mert lehet, hogy sokan a k”vetkez“ sorok ut n m r nem is akarj k tudni a tov bbi r‚szleteket. A h romf‚le v laszthat˘ grafikai felbont s : MCGA-VGA 320x200 256 szĄn, EGA 320x200 16 szĄn, vagy TANDY 320x200 16 szĄn : mellett olyan sebesen mozoghatunk, hogy az d”bbenetes. CGA kiesett... A sebess‚ghez az‚rt hozz tartozik, hogy er“sen aj nlott a 386-os g‚p, s egy gyors winchester sem nagyon n‚lkl”zhet“. A k”vetkez“ probl‚ma a m‚retekb“l ad˘dhat. A WC2. ARJ-vel t”m”rĄtve 9 lemezt : plusz 1, a digitaliz lt sz”veg : foglal el, ami kicsomagolva k”zel 20(!) Megabyte-ot eredm‚nyez. Az  ltal nosan haszn lt 40 MByte-os winchestereket teh t alaposan meg kell pucolnunk a j t‚k l tv nya ut n m r csak egyszer–en sallang -nak min“sĄtett byte-halmazokt˘l. T‚rjnk vissza a j t‚khoz. Kldet‚seink sz m nak gyarapĄt s val t”bbf‚le –rhaj˘ban is megfordulunk, ahol nagyszer– k‚pess‚geinket kamatoztathatjuk. Els“ alkalommal egy eg‚szen kis g‚pen : legjobban tal n a Csillagok H borŁj b˘l megismert X-sz rnyŁ vad szhoz hasonl˘val : replnk. A g‚p fordul˘k‚pess‚ge csod latos, szinte minden mellettnk elsuhan˘ –rhaj˘t azonnal h tba t madhatjuk. Ez annyira nem tŁlz s, hogy sokszor m r az egeret is tŁl ‚rz‚kenynek tal ljuk, s az ir nyĄt s lassĄt sa miatt  t llunk a billenty–zeten val˘ nyilak haszn lat ra. Term‚szetesen nemsok ra r j”vnk, hogy nem v‚letlenl ‚pĄtett‚k be az eg‚r funkci˘t, majd 10-15 perc mŁlva kezd“dik minden el”lr“l. Val˘szĄn–leg ezen a gondunkon pr˘b l segĄteni az –rflotta parancsnoks ga, amikor a 4-5 kldet‚s t j‚k n egy nagyteljesĄtm‚ny– –rhaj˘val l t el minket. AmĄg a kisebbekkel kĄs‚ret ‚s v‚delem, vagy egyszer– j r“r”z‚s a dolgunk, addig e nagyobb monstrumokkal ink bb rombol sra kldenek bennnket. Ekkor h romszoros t–zer“, jelz“rak‚ta : Chaff Pad, Pilum FF nev– rak‚ta, Torped˘t kil“ni k‚pes l“ ll s, er“sebb pajzs ‚s lassabb v‚gsebess‚g jellemez minket. Tal n nem sok mindenkit ‚rdekel, de az‚rt el ruljuk, hogy mi ezzel a tĄpussal repltnk a legszĄvesebben. Az el“bb ugyanis nem emlĄtettk, hogy ez m r legal bb 4 szem‚lyes haj˘, ugyanis a mells“ l‚zer gyŁkon kĄvl egy-egy tal lhat˘ m‚g a bal, a jobb ‚s a h todalon is. Ezek kisebb t–zerej–ek, de gyorsas gukkal ellensŁlyozni tudj k eme hib jukat. ™r”m n‚zni, ahogy a m”g‚nk bev g˘d˘ –rhaj˘k egyre-m sra porladnak a semmibe n‚h ny j˘l sikerlt sorozatunk hat s ra. Ebb“l az euf˘rikus hangulatb˘l csak egy k‚t er“sebb tal lat z”kkenthet ki minket, de az a sz˘ szoros ‚rtelm‚ben. Ekkor ugyanis fejvesztve kapkodhatunk a l‚zer markolata ut n, s l zas temp˘ban pr˘b lhatjuk ism‚t a c‚lt befogni s t–z al  venni, ami m r csak az‚rt is aj nlott, mert a Kilrathi pil˘t knak meglep“ m˘don teljesen hasonl˘ a c‚ljuk. 8-10 tal lat a h ts˘ fert lyunkra, s bŁcsŁt mondhatunk a vid m katona‚letnek... Replhetnk m‚g hasonl˘ nagys gŁ, de gyeng‚bb adotts gŁ : balra, jobbra, h tra tzel‚s nuku, (b r el“re t”bb fegyver) :, vagy az X-sz rnyŁhoz hasonl˘, de m‚g fordul‚konyabb, s t”bb fegyverrel felszerelt haj˘val. Ezek tĄpusa mindig a kldet‚sekt“l fgg. N‚zzk meg, milyen is lehet, egy teljes, sikeres akci˘: Parancs: Indul s Caernavon b zis C‚l: 1. : 2. navig ci˘s pont ‚rint‚se ut n ugr s a Kilrathi szektorba, elpusztĄtani az ott tal lhat˘ kisebb Kilrathi flott t, majd visszat‚rni a 3. navig ci˘s pont ‚rint‚s‚vel. Indul s a 3. dokkb˘l A felsz ll s ut n  ltal ban mi vesszk  t a parancsnoks got, s a t”bbiek ut nunk replnek. Ez nem vonatkozik a kĄs‚rend“ sz llĄt˘haj˘kra, “k ugyanis k”vetik a megadott ir nyt. A sebess‚get a '+' ‚s a ':' billenty–vel tudjuk szab lyozni. ltal ban aj nlatos a maxim lis sebess‚g kb. 2/3- val replni, t mad s sor n ugyanis ez viszonylag j˘ sebess‚g mind a t mad shoz, mind a v‚dekez‚shez. Amennyiben nincs a k”zelben ellens‚g, ki fog gyulladni egy kis AUTO feliratŁ l mpa, ami a robotpil˘t t, vagy j t‚k-szemsz”gb“l n‚zve az id“gyorsĄt st adja. Az 'A' billenty–t megnyomva ugyanis sz‚lesv sznŁra v lt a g‚p, s kĄvlr“l l tjuk magunkat, amint elhŁzunk a c‚l ir ny ba. gy kb. 5-6 m sodperc alatt ugyanott vagyunk, mint esetleg egy 3-4 perces repl‚ssel. Ellens‚ges –rhaj˘ utunkba akad sakor mindj rt visszakapjuk az ir nyĄt st, s t rsunk  ltal ban sz”veggel is figyelmeztet a vesz‚lyre. Ett“l fggetlenl a nagyszer– radarunkon pontosan bet jolhatjuk magunkat. Az idegen g‚pek mindig piros, a bar ts gosak k‚k szaggatott keretben jelennek meg (a radaron pontok). Ekkor az 'L' (Lock) billenty–t megnyomva, befoghatjuk az ellens‚get. Nem mintha ez olyan sokat jelentene mondjuk az els“ X-sz rnyŁn l, de legal bb az adatait megismerhetjk. Ekkor ak r el is kldhetjk, azt a m r kor bban emlĄtett omin˘zus felsz˘lĄt st, de ez csak id“pocs‚kol s. N”veljk a sebess‚get, ugyanis az Auto Pilot  lland˘an leveszi azt. Figyeljnk arra, hogy csak akkor kezdjnk el tzelni, ha m r megfelel“ k”zels‚gbe ‚rt az ellens‚g, ugyanis egy r”videbb sorozat is hamar elhervasztja l‚zernk energiabankj t, ami csak a l”v‚s szneteltet‚s‚vel regener l˘dik. Addig meg ugye nem sok k rt tehetnk a t”bbiekben... Ahogy elsuhant mellettnk egy, mindj rt forduljunk ut na, s ne is nagyon engedjk ki a l t˘mez“nkb“l. Ahogy telve vagyunk energi val, r”gt”n eressznk el r  egy-k‚t sorozatot. Id“k”zben n‚ha az ellens‚ges pil˘ta is k”zli velnk a szomorŁ t‚nyt, miszerint r”vid ‚letnk utols˘ perceihez ‚rkeztnk, Łgyhogy ne is t pl ljunk visszat‚r‚si rem‚nyeket se a Caernavon-ra, se Concordia-ra. Term‚szetesen ez a legt”bb esetben csak gyakorlott k rty s mivolt t  rulja el. S b r bl”ff”lni mi is tudn nk, ink bb l“jjnk. Ha nagyobb haj˘val vagyunk, haszn ljuk a Pilum FF nev– rak‚t t. Amint befogtuk a c‚lt : L+L, s a g‚p piros kis keret‚ben villogni kezd a m sik kis n‚gyzet, csapjunk az 'ENTER' (rak‚taindĄt˘) billenty–re, maradjunk l“t volon bell ‚s maradjon l that˘ helyen a c‚l. Ellenkez“ esetben a tal lat kiz rva. Amint el‚rtk a kijel”lt navig ci˘s pontot, ism‚t megnyomhatjuk az 'A' billenty–t, hogy miel“bb teljesĄthessk feljebbval˘ink parancs t. Mivel jelen esetben egy Ugr s is szerepelt a programban, a Jump pontot el‚rve, haszn ljuk a 'J' billenty–t. Ekkor t‚rv lt s k”vetkezik, s a m sik szektorban el“t–nve m ris kiderl, hogy szerencs‚nk volt-e. Ha igen, akkor semmi ‚rdekes nem t”rt‚nik, s mi nyugodtan elmehetnk a galaktikus hat runkon  ll˘ –rhaj˘nak  lc zott kihelyezett Shell kŁthoz, s megtankolhatunk. Ez annyib˘l  ll, hogy a k‚perny“n l‚v“ feh‚r sz lkereszt fel‚ haladva, mely : ha nem haszn ln nk a robotpil˘t t : mindig a v lasztott c‚lobjektumot jelzi, egyszer csak el‚rjk a tankhaj˘t . Fogjuk be az 'L' billenty–vel, majd k‚rjnk tankol si enged‚lyt. Innen a cselekm‚ny automatikus. Beparkolunk a t”lt“nyĄl shoz, fizikai kapcsolatot teremtnk az energiat rol˘nkkal, majd egy p r m sodperces vill mtankol s ut n folytathatjuk is utunkat. (Ett“l fggetlenl senki ne lep“dj”n meg, ha nem tal lkozik ezzel a feladattal, ugyanis csak a kiv‚telesen nagy t‚rv lt sokn l ad˘dik alkalom a menetk”zbeni zemanyag felv‚telre. A t”bbi esetben kisfogyaszt sŁ haj˘ink nem ig‚nyelnek ut np˘tl st. K‚t negatĄv esem‚ny t”rt‚nhet velnk a hiperb“l visszakapcsolva . Megt”rt‚nhet, hogy meteoritz porba kerlnk, s ugyancsak kapkodnunk kell, hogy ne legynk a k“zuhatag martal‚ka. A m sik gondot az jelentheti, hogy azonnal er“s t–z al  vesznek bennnket az ellens‚ges cirk l˘k, s m ris belem‚lyedhetnk a nemr‚g taglalt Viselked‚s az ellens‚ges sz nd‚kot mutat˘ azonosĄtott, vagy azonosĄtatlan repl“ t rgyakkal szemben cĄm– r‚szben aj nlott magatart shoz. Egysz˘val, ism‚t a l‚zer‚ a f“szerep. Amennyiben els“re sikerlt megŁsznunk ezeket a csat roz sokat kb. a 17-18. kldet‚s t j‚k n is, els“ dolgunk legyen a h laima elrebeg‚se. Ugyanis itt m r olyan komoly ellenfelekkel kerlnk ”ssze, akikkel szemben alul maradni egy ltal n nem sz mĄt tudatlans gnak. (Ett“l fggetlenl ‚letnk elveszt‚se ebben az esetben is ugyanolyan hal los, mint mondjuk a m sodik, m‚g mazsola kldet‚sben.) rhet minket n‚ha egy kis meglepet‚s. Az ellens‚ges haj˘raj sorait ritkĄtva n‚ha felt–nik, hogy az egyik ‚rdekes form jŁ cirk l˘ nemcsak, hogy nem menekl, de r ad sul ‚rdekes t‚rbomb kat haszn l ellennk. Ez Łgy m–k”dik, mint a tengeralattj r˘k ellen haszn latos vĄzibomba, azaz nem csak telital latkor tesz k rt az ellens‚gben, hanem annak k”zel‚ben val˘ felrobban sakor is. Teh t, amikor kisebb-nagyobb felvillan sokat l tunk magunk k”rl, s r ad sul nem akar megfutamodni a c‚lba vett hal lraĄt‚lt sem, akkor tegyk az al bbiakat (nagy –rhaj˘ ‚s torped˘val val˘ felszerelts‚g eset‚n): 1.Vizsg ljuk meg energiabankunk  llapot t. Ha k”zel f‚lig, vagy az alatt van a mells“ pajzs v‚delmi szintje, akkor vonuljunk f‚lre : l“t volon kĄvlre :, s v rjuk meg annak felt”lt“d‚s‚t. 2.Forduljunk a haj˘ fel‚, s  lljunk meg a l“t vols ga hat r n. 3.Kapcsoljuk be a nyomk”vet“t. ('L') 4.Aktiviz ljuk a torped˘t ('W'-vel v ltogathatunk a fegyverek k”z”tt). 5.V rjuk meg, amĄg a sz lkereszt k”z‚pre ‚rve nem kezd el figyelmeztetni a c‚l befog s ra. 6.Kapcsoljuk maxim lis sebess‚gre, ‚s folyamatosan sz˘rjuk az ellens‚gre l‚zereinket. Ne t”r“djnk az energia fogy s val, az a l‚nyeg, hogy valamennyire gyengĄtsk a v‚delm‚t. 7.Akkor engedjk csak el a rak‚t t, amikor Łgy ‚rezzk, hogy f‚kt vols gon bellre ‚rtnk. Ezut n ha van annyi l‚lekjelenl‚tnk, akkor megv rhatjuk a becsap˘d st. Ha nincs, akkor is van 90% es‚lynk a tal latra, ugyanis a rak‚ta v‚delmi rendszer‚nek m r nincs ideje a p lyam˘dosĄt sra, illetve megzavar sra. 8.Kerljk ki a haj˘t. 9.Ha ennek ellen‚re sem adta  t mag t az eny‚szetnek, akkor pattanjunk a h ts˘ l‚zerhez, ‚s sz˘rjuk meg kis l‚zergoly˘inkkal. Ez m r szinte mindig beteszi neki a kaput. Vagy nem, de a m sodik vagy harmadik ilyen kamikaze akci˘ m r biztos. Abban az esetben, ha semmik‚ppen sem sikerl m‚g a harmadik nekifut sra sem v‚gezni vele, akkor ink bb hagyjunk neki b‚k‚t. Ann l is ink bb, mert eddigre a pajzsaink  ltal ban csak dĄsznek vannak fenn, hasznukat m r nemigen l tjuk. Ekkor, ha r di˘n utasĄtjuk t rsunkat, hogy t‚rjnk vissza a b zisra, § negatĄv parancsnak titul lja azt, ‚s a t“lnk tanult tiszteletteljes magatart st tanŁsĄtva, ink bb a sokkal sz˘rakoztat˘bb vari ci˘t v lasztja: tov bb irtja az ellenfelet. Ne is t”r“djnk vele. Egyszer–en v ltsunk  t a navig ci˘s t‚rk‚pre ('N'), ‚s adjuk meg az Łj,  ltalunk j˘nak tartott ir nyt, s ekkor m r k”vetkezetlen bar tunk is k”vetni fog bennnket. Visszat‚r‚skor fogjuk l t˘mez“nkbe a b zist, k‚rjnk r di˘n lesz ll si enged‚lyt, s csak ut na k”zelĄtsnk. (Egy‚bk‚nt nem tudunk dokkolni.) Ez ugyan Ągy egy f‚lig sikertelen kldet‚s volt, de legal bb az ‚letnket megmentettk. Egy‚bk‚nt is biztosak lehetnk abban, hogy Ągy is-Łgy is vissza kell m‚g t‚rnnk a tett (nem tett) szĄnhely‚re, ‚s a k”zakaratnak eleget t‚ve egy r ad ssal kell megpecs‚telnnk oly vit‚zl v‚dekez“ haragosunk sors t. A b zisra ‚rve minden alkalommal megszeml‚lhetjk lesz ll˘ –rhaj˘nkat, amint elfoglalja parkĄroz˘hely‚t. Ekkor, mint minden visszat‚r‚skor, folytat˘dik a j t‚k kaland r‚sze, ugyanis a cselekv‚sek a mi reag l sunkt˘l, csat ink kimenetel‚t“l fggnek. Szerelem sz”v“dik, majd mŁlik el kedvenc bar tn“nk –rhaj˘-karambola miatt, megbar tkozunk el“sz”r csak egy pik ns gondolattal, majd elm‚lked‚snk t rgy val : Angel nev– igen szemreval˘ parancsnokunkkal, r  kell d”bbennnk egy csata k”zben, hogy az emberi gyarl˘s g miatt saj t pil˘tat rsunk is k”nnyen ellens‚gnkk‚ v lhat, egysz˘val sok minden t”rt‚nik, ami csak egy kalandj t‚kban fordulhat el“. lland˘ak a kisebb anim ci˘k, amelyek VGA zemm˘dban csod latosak, nagyszer– a t”rt‚nettel v‚gig ”sszhangban l‚v“ zenei al fest‚s, sok apr˘ effektus, robban s, digitaliz lt sz”veg, mellyel fel‚nk kommunik lnak t rsaink; ez a j t‚k minden szemsz”gb“l meg‚rdemli a csupa nagybet–s SZUPER jelz“t. Ak r a mi oldalunkon hangzik el valami sz”veg, ak r az ellens‚gt“l, teljesen mozifilm -szer– k”rnyezetet var zsolnak k”r‚nk. (Itt eredetileg felsoroltunk egy-k‚t nagyszer– beny”g‚st, de azt n r j”ttnk, hogy ezek igaz n csak hallgatva ‚rnek valamit, Ągy v‚gl kimaradtak.) Ha s–r–n mentegetjk az  ll st (ezekre csak sikeres kldet‚s ut n van lehet“s‚g), nem kell idegeskednnk az  lland˘ ism‚tl‚sek miatt, ebben az esetben ugyanis folyamatosan k”vethetjk az esem‚nyeket. Egy-egy rosszul : hal llal : v‚gz“d”tt kldet‚s ut n mindj rt felkĄn lkozik a szemnek oly kellemes REPLAY? opci˘. Err“l lemondva ugyan v‚gign‚zhetjk temet‚snket, de erre semmi szks‚g. V gjunk bele ism‚t a k”zep‚be! Igyekeztnk ink bb kedvcsin l˘t, mint sz raz, technikai leĄr st k‚szĄteni a Wing Commander 2-r“l. V‚lem‚nynk szerint az ilyen hangulatkelt“k t”bbet ‚rnek, mint a j t‚k l‚p‚sr“l l‚p‚sre val˘ leĄr sa, a 30 t“mondatban megfogalmazott l‚nyegret”r“ ismertet“k; ‚s e billenty–zetkioszt ssal minden es‚lynk megvan a WING COMMANDER kitntet“ cĄmre. 'A': robotpil˘ta (ha vil gĄt az AUTO felirat) 'L': ellens‚g befog sa (Lock) '+',':': sebess‚g n”vel‚se, cs”kkent‚se 'F2', 'F3', 'F4': n‚zet, illetve l‚zer gyŁ v lt sa 'F5', 'F6', 'F7': kls“ n‚zet v lt sa 'F8': rak‚ta kamera be/ki 'F9': kls“ n‚zet 'T': ellens‚g adatai 'C': r di˘ 'V': videokamera 'N': navig ci˘s t‚rk‚p 'P': sznet 'R': ism‚tl‚s (Escape-ig) 'CTRL+ALT+E': katapult 'J': ugr s (Jump pontn l) 'W': fegyverv lt s 'D': s‚rl‚sek