Well, az Infocom-ot nem kell bemutatni a c00labb figur knak - a nagyhĄr– sz”veges adventure-ok elk”vet“j‚t ki nem ismern‚ m‚g a C64-es/Apple II-s id“kb“l? (Mostans g adt k ki a r‚gi kalandj t‚kaikat Amig ra!). Nos, egy bizonyos Steve Meretzky, aki sok P C-s kalandj t‚kosnak maga az Isten (mint nekem is :), anno m‚g az Infocom-n l Ąrogatott holmi kalandokat, ‚s azut n igazolt  t a Legend-hez. Nem kell sorolni, PC-n milyen fantasztikus, nagyszer– etc... kalandokat alkotott. €gy volt ez a r‚gi, Zork-os id“kben, meg persze a Galaxis —tikalauz g‚pre vitel‚nek idej‚ben is (t‚nyleg, nem kell Galaxis leĄr s? Nagyon c00l j t‚k, szerencs‚re nem lehet a k”nyv ismeret‚ben v‚gigj tszani :). Nos, el“sz”r is, p r sz˘ a programr˘l. Sajnos, ezen is ‚rz“dik a 'min‚l kevesebb text' szele, ugyanis ronda Sierr s szok s szerint sokszor v‚gig kell p szt znunk a kurzorral a screen-t, hogy valamit megtal ljunk. De ez m‚g csak a kisebb baj. Nagyobb baj a hang. Rejt‚ly, hogy mi a francnak kellett j˘ esetben 2.6 bites digit haszn lni! A digi j˘ r‚sz‚t csak m sodszorra/harmadszorra ‚rtettk meg. Nem  m, hogy kiĄrn ! (Pedig lelkesen debugoltam, let”r”ltem a sound drivereket stb... - DADA). A CD verzi˘hoz is volt 'szerencs‚nk', ami CSAK 44 MByte volt, ugyanolyan csapnival˘ hanggal (az anim ci˘k valamivel jobbak CD-n). Ez az‚rt kib****s volt, kedves Activision! Maga a j t‚k viszont nagyon c00l. Ha a kaland-kateg˘ri ban ”sszehasonlĄtan nk a legjobb j t‚kokkal (Legend's Spellcastings, Eric the Unready), azokt˘l bizony kicsit elmarad (f“leg a Sierra-stĄlus ‚s a pocs‚k hang miatt), de ennek ellen‚re mondjuk egy Sierra-f‚le unalomhegy-bl“dlin‚l m‚rf”ldekkel jobb. A program hangja - az idi˘ta digit“l eltekintve - eg‚sz j˘, f“leg norm lis hangk rty n (‚rtsd: midik rtya, GUS). Ez egy olyan j t‚k, ami nem igaz n nevezhet“ line risnak a sz˘ Sierra/Legend-i ‚rtelm‚ben. Az InterNet-en egyszerre vagy huszan j tszottunk vele, ‚s mindenki m shogy jutott el a v‚g‚re... €gy megint marad a DOTT-n l m r megszokott helytakar‚kos helyszĄn/tennival˘ ismertet‚s. Persze mindenhol f‚nyk‚pezgessnk, amit csak tudunk, mindent olvassunk el stb... €gy is ez az eddigi legnehezebb j t‚k, amivel valaha is j tszottunk, ennek ellen‚re mindenkinek aj nljuk. A file/options menrendszer: bal click a jobb fels“ sarokban. Ne f radjatok, a digi sz”veg‚t Łgysem tudj tok el“var zsolni :(. Az inventory-t, a t rgyak use-ol s t el‚g neh‚z lesz megszokni (b r ez legal bb el‚g j˘l kiv ltja a sz”veges g‚pel‚st, ‚s legal bb r”gt”n megmutatja, mi az, ami haszn lhat˘). A l‚nyeg benne, hogy a k‚zzel felvehetnk itt t rgyakat; azokat az res rekeszekbe lepakolhatjuk; a t rgyak use-ol sa egym son: az egyik t rggyal a m sik t rgy jobb als˘ r‚sz‚re clickelnk. Click a bal fels“ r‚sz‚re: azt vesszk k‚zbe. Besz‚lget‚sn‚l k‚rdz“sk”dhetnk az inventory-b˘l, illetve a hangnemnket is v laszthatjuk (Talk). Persze minden lehets‚ges hangnemet, inventory-t rgyat, fot˘t, hangfelv‚telt ‚rdemes lesz kipr˘b lni... MOUNTAIN PASS: Kezd“k‚perny“. Az egyetlen ‚rdekes dolog a t bla alatti z”lds‚g lehet, amit viszont a sz rnyas nem enged felszedni, ez‚rt: szedjk fel a k”vet (baloldalt), ‚s hajĄtsuk fel‚je. Ekkor zoom-oljunk r  a t bl ra, ‚s SSUK ki a k‚snkkel a n”v‚nyt (kit‚phetn‚nk is, de akkor r”vid t von elpusztulna - na ‚s persze ez csak a j t‚k v‚ge fel‚ derl ki). Tov bb. VILG€TTORONY: Nincs sok tennival˘ most m‚g bent, csak a d‚l fel‚ vezet“ Łt vesz‚lyeit ismerhetjk meg (amire egy RESTORE erej‚ig kl”nben is r j”hetnk). A TORONY M™G™TT: A k‚ssel vagdossuk le az ind kat a deszk kr˘l, ‚s k”ssk (tie) ”ssze velk a gerend kat. Gyernk le a foly˘n! W. SHANBAR, BEJRAT: M r most k˘ringy lhatunk, felszedegehettnk mindent a marad‚k v rosban. rdemes most, a malom megl togat sa el“tt ben‚zni balra, az els“ h zba, ahol a jobb oldali fi˘kosszekr‚ny mindh rom fi˘kj t tzetesen ny lazzuk  t. Utal s: Toasting: Boos Miller... 4 t˘szt? Gyernk vissza a malomhoz (megfordulni, majd balra). MALOM: Gyernk ki a m sik oldalra, szedjk fel a kulcsot a f”ldr“l, a vĄzker‚k peck‚t hŁzzuk ki. Vissza a v rosba. No nem, mert ott 'meleg van, nyugalom ‚s f‚ny' (from Mini), hanem mert ott volt p r z rt ajt˘: General Store (falu v‚g‚n, balra). A kulccsal bejuthatunk, az asztalr˘l az elemet, a kassz b˘l a jegyeket szedjk ki. Az elemeket nyomjuk be a var zsg”mbnkbe (b r “szint‚n sz˘lva a cucc malomn l t”rt‚n“ sĄpols b˘l, n‚mi villamosm‚rn”ki ismereteim ellen‚re sem j”ttem r  az elej‚n, hogy kimerlt az eleme :) - DADA). Falu, jobbra, h tul: Szedjk fel a dobozt ‚s a hajt˘kart. Az egereket, ha fel is szedjk, menten rakjuk be a dobozba (ezt csak az‚rt ‚rdemes megcsin lni, hogy k‚s“bb l thassuk, mit csin lnak velk a patk nyok!). Falu, jobbra, el“l: iskola: Bejutni a gong megt”get‚s‚vel (crank) lehet. Some Copy Protectionz (indul s megvenni a progot!), ‚s egy jegyzett”mb”t kapunk. H ttal a falunak, a hĄd alatt: A kisk”ly”k nem sok j˘t kaphatott eddig, biztos ”rlne a jegyeknek (pr˘b ljuk az egeret r dobni!), valami szutykos darabbal dob meg cser‚be. Malom, m sodszor: Itt az ideje a poh rk”sz”nt“nek! Legjobb lesz a l”tty”t a n”v‚nyre ”nteni (gyerekek, ez itt nem a Gy–r–kŁra, el fogja fogadni! :) (pour). Ezut n hajtsunk az imm r res poh rb˘l. Ezt 3* csin ljuk meg, mindig Łjra t˘sztolva. Ekkor m r annyira ittas Boos, hogy m r Łgysem tudna vezetni (click a "Don't Drink & Drive" ikonra), ez‚rt k‚rjk el a kulcsait. M‚g egy t˘szt, ‚s elal‚l a sr c, mehetnk le (szedjk el“tte fel a flask˘t). Le, kulccsal ajt˘nyit s, majd odalent jobbra ki: WEST SANDBAR! Boh˘cszobor: Szedjk fel a k”nyvet! Err“l akit csak lehet, k‚rdezzk meg (fent a faluvez‚r - aki egy viccet fordĄt le bel“le - ‚s a tan r, lent Canuk, boszorka, Rebecca, kov cs). A tan rhoz el“bb vigyk, mint Rebecc -hoz, mert az el“bbi fogja a l nyt beaj nlani, hogy k‚pes a k”nyvet lefordĄtani. Ha r lelnk Rebecc -ra (term‚szetesen m r miut n let”tt ‚s tiszt ztuk magunkat), j tsszuk le neki, mit mondott r˘la a tan rn“. A kov cst˘l ne sajn ljuk a fordĄt si dĄjat! Lak˘h z a sziklafalban: Frd“szoba, a csaj let. Some k˘dk‚r‚s, ‚s ezek ut n m r az ajt˘n  t k”zlekedhetnk. A h l˘szob b˘l (jobbra) a tkr”t szedjk fel; a konyh ban szedjk fel a szappant, a termoszt, a h–t“b“l a hŁst, t”ltsk meg vĄzzel a mosogat˘t (fill), majd a szappant nyomjuk bele a vĄzbe. A hĄd alatt kapott k”vet pucoljuk meg. A flask nkat t”ltsk meg vĄzzel. M‚g a h zban a bal sz‚ls“ szob ba kukkantsunk be, egy kis palotappincsi-szer–s‚g mordul r nk, amin egy j˘t r”h”g j˘akar˘nk. Lak˘h zt˘l jobbra-fel, sil˘: A teker“vel a sil˘ ajtaj n matatva (˘ramutat˘-ir nyban) a ”mlesszk ki a takarm nyt, ‚s szedjnk fel p r sz l r‚p t. M‚g jobbra/fel, Pugney farmja (CoV HQ?): El“sz”r gyernk a jobb als˘ h zhoz (a dobozt nem felv‚ve). Az ajt˘ ablak t nyissuk ki, p r perc megatorzĄt s ‚s meghuny szkod s: mi‚nk lehet a doboz! Ir ny balra/fel: egy teh‚n van a pajt ban, alig v rja a fej‚st. P rszor fejberŁg, mĄg r j”vnk, hogy h–v”sek vagyunk: szedjnk fel egy kis szalm t, tegyk le az el“t‚rben, ‚s gyŁjtsuk meg. A keznket melegĄtsk fel. Ezut n a termoszba fejhetnk, majd ut na etet‚s (r‚pa) k”vetkezik. Falu, fegyverbolt: MOODOCK: (balra 2. h z) J tsszunk Survivor-t! Kiz rt dolog, hogy elveszĄtsk; egy rozsd s kard ‚s egy r‚gi ‚rme lesz a jutalmunk. Mivel a j t‚k szab lyainak ismeret‚re k‚s“bb nagy szks‚gnk lesz, az inf˘: a l˘ l˘ugr sban l‚phet, a m sik pedig b rhova a t bl n. A lovas t”nkreteszi a mez“t, ahova l‚p, oda m r senki sem l‚phet m‚g egyszer. A feladat: megakad lyozni az ellenf‚l k”vetkez“ l‚p‚s‚t (hogy ne tudjon hova l‚pni). A kov cs (a m sik oldalon): Tulajdonk‚ppen m r most odaadhatjuk neki a kardot, hogy pucolja meg. Amikor k‚s“bb visszaj”vnk ‚rte (csak akkor fogja odaadni, ha Łj p‚nzt adunk neki!), azon l tszik (pl. elt”rik a 2. erd“ben), hogy nem az eredeti. R‚mĄtsk meg az rg‚t ‚s mutassuk meg neki a kardot. A k”nyvr“l itt (is) ‚rdekl“dhetnk (2 p‚nzn‚l tov bb az‚rt ne engedjk!) Koh˘: (a falu v‚g‚n, az Łtel gaz st˘l balra) HŁzzuk meg az 1.kart, dobjuk be a Pugney-f‚le dobozt, majd Łjra hŁzzuk meg a 1., s a 2. kart, s kukkantsunk bele a kinyĄl˘ fi˘kba. A dr˘tot a flask b˘l ki”nt”tt vĄzzel h–thetjk le. Ezzel m r el“szedhetjk picklock-tudom nyunkat, ha m r a boltra Ągy is ki van Ąrva, hogy minden ingyen az‚, aki bejut: Bolt (1. h z balra a faluban): Felt”rve a z rat (pick), k‚tszer r zzuk meg a dobozt, ‚s az el“t–n“ sĄpot szedjk fel, a patk nyokat Łgyszint‚n (be a dobozba). Falu v‚ge, Łtel gaz s, ott balra indulva: Szedjk fel a puzzle-darabokat, majd h tra arc, ‚s a f”ld”n lev“ keretszer–s‚gbe rakjuk “ket bele. Kis(?) tologat˘sdi, a megold s: "Water unseen at falls mix with bat dropping yields potion for invisibility" (az utols˘ sz˘ mag t˘l pottyan be!). Kev‚sb‚ ‚szl‚nyeknek clickel‚si menet: az L azt jelenti, hogy az res r‚szt“l BALRA kell clickelni, R: jobba, A: felette; B: alatta. LARALBBRAALLBRBLALBRAALBRRALBRBR M‚g szedjk fel (sarkon fordulva) a korong-darabot ‚s a k‚t illuminyte-ot (baloldalt). A hotel: Adjunk egy kis p‚nzt a n“nek, majd fel, a vil gĄt˘ k”veket rakjuk az ‚jjeliszekr‚nyre, l mpaolt s...  lom Morpheus-r˘l, aki, mint kiderl, el‚gg‚ rosszcsont. Ut na villany fel, k”vek vissza. M‚g egyszer lefekve (+2 pont‚rt) egy m sik  lmot is l thatunk. Na ir ny a nehezebb r‚sz: WHISPERING WOODS (falu v‚g‚n, Łtel gaz st˘l jobbra, tov bb). El‚gg‚ neh‚z lesz itt a l t sunkat nem elvesztennk. Csin ljuk azt, hogy mind a flask˘t, mind a termoszt telenyomjuk tejjel, ‚s amikor a l t˘ternk annyira lesz–kl, hogy a TejŁtra k‚rdez a program, akkor igyuk meg mindkett“ tartalm t. Lehet, hogy ezt t”bbsz”r is meg kell csin lni (r‚paszerz‚s, k‚zmelegĄt‚s, etet‚s, fej‚s, t”lt”get‚s). Akkor ‚rtnk c‚lba, ha teljesen kitisztul a l t sunk, ‚s kapunk 5 pontot. Az‚rt hagyjunk tejet a m sik erd“re is! Nem kell t‚rk‚peznnk, ha m r j rtunk a boszork n l; a denev‚reket az erd“ kezdet‚n‚l eresszk ki, “k kivezetnek (szedjnk fel egy kev‚s guan˘t). Ha m‚g nincsenek meg a denev‚rek, akkor az Łt: S, E, E, S, E, S, E, S, E, N, N, N, E, E, S, S, S, W, S, S. A m˘l˘n: Kongassuk a gongot h romszor, a komposnak mutassuk meg a r‚gi p‚nzt, majd forduljunk meg ‚s m ris a c‚lban vagyunk... Baloldalt az ”sv‚ny, fel: Canuk konyh˘ja: Bent a tekercset olvassuk fel a kacs nak, besz‚l valamit Zork-r˘l. Faggassuk ki mindenr“l, a scroll ‚s a haj˘makett kiv‚tel‚vel; mutassuk meg neki a korong-darabokat => benyom az vegbe. Be a haj˘fed‚lzetre, click a haj˘ fels“ r‚sz‚re: a sz mokat Ąrjuk fel. Gyernk le a kajtbe, a rongyot szedjk fel odalent, a sz‚fet pedig a fent leolvasott sz mmal nyissuk ki: mindent szedjnk ki. A piszkos lemezdarabot a ronggyal r”gvest megpucolhatjuk; ezut n vegyk k‚zbe a tkr”t (az eg‚rkurzor a tkr”t fogja mutatni), ‚s ki. Canuk, akit l that˘an Morpheus tart uralma alatt, kacs v  pr˘b l var zsolni, de a DOTT-os trkk a tk”rrel itt is bej”n... A scrollt etessk meg a kacs val (ha m r el akarjuk a visszavar zsol s egyetlen lehet“s‚g‚t v‚g‚rv‚nyesen tntetni, ezt mi‚rt ne pr˘b lhatn nk ki? :), ami toj st tojik, szedjk fel. Nem kell felt”rni, de fel lehet. A kunyh˘ ajtaj n van egy m gnes, amit a karddal leszedhetnk. Tartsuk a keznkben, majd fŁjjunk a sĄpba - kis sz llĄt˘eszk”znk t mad, miut n a m gnest a mad rhoz nyomtuk. A szigetr“l 2* gong+p‚nzmutat ssal t vozzunk. A Wh. Wood-b˘l a kijut s: denev‚rek, vagy N, E, N, N, N, W, W, S, S, S, W, N, W, N, W, N, W, W, N, W. A m sik erd“: Be, N, E, E, S: p‚nzterm“ fa! Ha m‚g nem cser‚ltettk vissza a kov ccsal a fakardot, akkor az most elt”rik: csapjunk vele a f ra! (Get all). A vak Ąj sz: (2. erd“, N,N,W,S,W), ‚pp valami l thatatlan embert l“d”z. Adjuk neki a tejet (l sd: a tej hat sa a W. Woods-ban). Get all. Innen N,N,W-re: Ez az el“bb m r emlĄtett l thatatlan n“ az. GyŁjtsunk gyuf t, ha a s”t‚ts‚get emlĄti, ‚s legynk nagyon bar ts gosak. P rszor besz‚ljnk vele (forduljunk egyszer h tra), s megdob egy kev‚s fairy dust-tal. Innen W, N, N, N, E, E, E, S, S-re: Tree Spirit: Besz‚ljnk hozz . Innen 2* vissza, E, E, S, E: csapda: Dobjunk r  valamit (nem ‚rdekes, hogy mit, f”lszedhet“) Innen E, N, N, N, N: Hungry Boar Memorial: H romszor ssnk r  a karddal, ‚s egy Łjabb korongdarabk t kapunk. Innen S, W, N, W, W, W, W, S, W, W, N, W, W, W: a p˘k: A k‚s“bb t rgyaland˘ TrollKir ly nyakl nc t mutassuk meg a p˘knak, majd haszn ljuk a kardot. Ki (E, E, E, S, E, E, N, E, E, E, E, S, E, N, S, S, S, W, W, N, W, W, W, W, W, S, S, S, E, E, S, S, E, N, E, S, S), ir ny a Rebecca h za, ‚s m”g”tte a Vulture Pits: A 2. erd“ben kapott porral hintsk meg a rothad˘ hŁst, ‚s dobjuk be a madarak el‚, akik Ągy elhalnak. Szedjk fel a talon-t. Ha m r a sĄpot birtokoljuk, ir ny e segĄts‚ggel a vil gĄt˘torony, adjunk neki egy illuminyte-ot ‚s mutassuk ott meg a korong-darabunkat; kapunk egy Łjat, ‚s megemlĄti, ‚rdemes lenne valahogy  tjutni a tŁloldalra. Itt menjnk fel, ‚s a korl tra k”ssk fel a k”telet (itt szks‚g lesz a Ben (haj˘s)  ltal tanĄtott fog sra!). A token-t f–zzk fel a k”t‚lre, majd dobjuk  t a foly˘n - nicsak, mint egy bumer ng, m r j”n is vissza! A m sik v‚get is k”ssk ki - Ągy m r dupla szil rd lesz a p lya. A kialakult k”t‚lhĄdon sz nk zzunk  t a tŁloldalra: Templom: a szobort˘l a pajzsot szedjk fel; bent pedig k‚rdez“sk”djnk a kardunkr˘l, majd pedig mutassuk meg; meg ldj k. —jra ki, fordul s, jobbra: T”rpt bor: Besz‚lgessnk a t”rp”kkel (Larry ‚s Moe), szedjk fel a ruh t, vegyk fel. A bal fels“ ir nyban van a b nya: odabent L, R, S, R, L, R, S, R, L, L, R, S: b nyatemplom: Err“l a mayor h z ban is ‚rdemes n‚zel“dnnk. A Troll-j ratok: A kab tot dobjuk fel, a kardot vegyk k‚zbe, ‚s gyernk be. T madjuk a trollokat, s miut n v‚geztnk, ir ny a kir lyi 'tr˘nterem', r‚mĄsztgessk (sim n a Threaten ikonnal), amĄg oda nem adja a nyakl ncot. Ism‚t West Shanbar: a hĄddal (h tunk m”g”tt a f“utc val) szembefordulva, balra lesz a haj˘k”lcs”nz“. Ha m r sikerlt lef‚nyk‚peznnk Rebecc t, akkor mutassuk meg neki a f‚nyk‚p‚t; ha m‚g nem, akkor egyszer–en k‚rdezzk a n“kr“l - egy levelet ad. K‚rdezzk meg a nyak ban l˘g˘ k”t‚lr“l. Fizessnk a haj˘ja haszn lat ‚rt, ahol a motorh zra zoom-olva, szedjk ki a patk nyokat a dobozb˘l ‚s tegyk bele a motorba. A boszork ny (ha beltnk a cs˘nakba): ez is el‚gg‚ cikis helyszĄn lesz (ah ny ember, annyi megold s). Adjuk  t a fent emlĄtett levelet, ‚s szedjk fel a p lc j t. A denev‚reket m‚g hagyjuk. Visszafel‚ replhetnk l‚gi Łton is, de a mocs rban a bottal tapogat˘dzva (rakjuk le magunk el‚, ha nem  ll szil rdan, akkor gond van) 5 pontot kapunk. 7-8 k”r ut n kijutunk. Ha m r megejtettk Rebecc n l a k”nyv megmutat s t (+a magn˘), a boszi is lefordĄtgat egy viccet, ha odaadjuk neki. A denev‚reket a Whispering Woodsr˘l/a teh‚nr“l k‚rdezve szerezhetjk meg. Ha m r megvan itt minden, ‚s a viccet is lefordĄtotta, adjuk oda neki a tutajos level‚t. Cliffs of Depression: A k”telet k”ssk a f hoz, ‚s m sszunk le a kom‚di s-klubba. Itt mind a n‚gy viccet j tsszuk vissza. Ekkor megint kapunk egy disk piece-t. Befejez“ szakasz: Ekkorra m r a negatĄvokat is l tjuk a fot˘albumban (hogy hogyan t–nt el“ a l tens k‚p, neknk fotok‚mia-m–kedvel“knek, rejt‚ly, el ruln  valaki?). K‚t k‚p ugyanazt a sziklafalat  br zolja - vagy m‚gsem? Csak nem illŁzi˘fal? Gyernk oda! Itt dobjuk el“re az imm r (rem‚lhet“leg) egyben lev“ korongot. A kast‚lykapuk: l“jnk az Ąjjal. A bej rat. Igyuk meg a var zsl”tty”t, ‚s j tsszuk vissza a f‚lelemt“l remeg“ orkoknak a kiskutya morg s t. A hĄd: MINDENT, ami csak n lunk van (min. 7 t rgy), rakjunk le, ‚s csak akkor mehetnk  t. A v‚gj t‚k: Survivor ‚s Morpheus: Ez m r sokkal nehezebb lesz, mint az els“ j t‚k, ugyanis a l˘val vagyunk. A l‚p‚sek sorrendje: 1 8 15 10 14 11 4 7 5 2 9 12 XX 13 6 3 P r vicces hŁz s, amit m‚g megejthetnk: igyuk meg a L thatatlans g Ital t a karakterek el“tt; sz˘rjuk “ket meg a hamuval; dob ljuk meg “ket eg‚rrel, patk nnyal... Huh ‚s mehetnk is aludni! - DADA